|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Inte svårt alls att byta bromsvätska på en E60/E61 man eller aut. Man:sätt upp en träbit under kopplingspedalen sean är det samma på båda. Alla bilar jag bytt på går år ca 5dl, men i E60/E61 går det åt en hel liter. Har köpt ett lock med tillkopplad slang som passar på ett hjul/däckventil. Köp några meter genoskinlig slang att fästa på nipplarna (ca en meter/hjul). Inga problem att blåsa ut alltsammans. innan man fyller ny bromsvätska tar man gärna ur hela nippeln så att man vet att det går fint även nästa gång. skadade nipplar pyts direkt, kostar småpengar i det hela. Är det så att man har en lyft och tyckluft till att lossa hjulen går det hela på halvtimme-trekvart. Gör detta minst vart annat år på alla mina bilar. Mvh Jonas B. p.s har man varit på skroten innan och köpt en bromsvätskebehållare som man sedan diskat ur byter man snabbt plast på dessa,vik åt sidan med trasor runt om o tryck dit den rena. |
|
|
Speedlover, min första tanke också. Har de använt 4 liter har de spillt rejält... F-tar, om de gör så mycket mer i verkligheten än bara byter vätskan ska man nog inte vara så säker på... __________ Mvh Grelle |
|
| Grelle: Nä det är jag inte heller, det vet inte någon förutom de själva. Om jag inte sitter å kollar på dvs. Men de var rejält såsigt på fälgarna så jag var tvungen att fara å tvätta på en gång. Bromsvätska är inge bra att få på krom, plåt mm. Fräter ju. | |
|
På E39 gäller det där med att motionera DSC-ventilerna endast om man arbetat med DSC-systemet, t.ex. bytt någon komponent, och då _måste_ ventilerna aktiveras för att få ut luften. Antagligen samma med E60? Vid ett vanligt bromsvätskebyte vartannat år görs alltså "gammalt hederligt bromsvätskebyte". De kopplar på en övertryckspåfyllare på bromsvätskebehållaren och tappar ur ca 2dl per hjul. Vätskan till kopplingen byts inte om man inte beställer det. Jag har satt ihop en bromsluftare av ett bromslock från Volvo (BMW-locket för 45kr är svårt att få tätt pga luftningsmekanismen, Volvolocket för 120kr har bara ett litet hål mitt i), lite slang, en tryckspruta och en manometer från Kina... Fungerar skrämmande bra! Den fyller ju på ny vätska i takt med att man tappar ur, så bara att gå runt o öppna vid varje hjul. Sen luftar jag iofs med DSC också då jag misstänker att man inte byter all vätska annars, och byter till kopplingen också. ;) Flaskan är på en 1 liter så först byter jag det i behållaren med en pipett och kör sedan ut ca 2 dl per hjul med mackapären. Får man ut ny vätska överallt om man bara häller i 5 dl? Tänkte köpa blåfärgad bromsvätska varannan gång framöver så ser man ju exakt när det kommer ny vätska vid hjulen. |
|
|
marin849; bra ide med blå bromsvätska, vilken ska man köpa om man vill ha blå? BMW 4ever |
|
| 5dl tror jag är lite lite, men det gäller ju min gamla härk och där byter jag ofta och vet vad som behövs. 1 liter lär räcka utan problem för totalbyte även om man är riktigt noga med stora marginaler. 4 liter däremot... | |
|
ATE Super Blue Racing DOT 4 är blå. 229kr på Mekonomen före rabatt. ATE SL 6 DOT4 som jag har nu (gulaktig) har dock lägre viskositet i kyla än "vanliga" DOT4 (inkl "racing"varianten) vilket ska vara positivt för responsen hos DSC-systemet. Länk Länk |
|
|
2 liter brukar det gå när jag byter bromsvätskan på min gamla bilar (de har ABS, inga mer avancerade grejer som DSC o vad vet jag, som kan kräva extra volym). Totalt så rymmer systemet under 5 dl i mina bilar, så 2 liter är RIKTIGT mycket vid byte, 4 liter är absurt även med DSC o allt de hittar på... Jag "luftar ur" runt 4 dl/ok för att vara helt säker på att all vätska är ny o fräsch. |
|
| Jo förresten, med SL6 tyckte jag kopplingen blev behagligare, speciellt i -20C, men det kan också bero på att det är första gången vätskan till kopplingen byttes/luftades sen bilen var ny för åtta år sen eller vad det kan ha varit när jag bytte... Dessförinnan alltid bytt på BMW och då ingår ju inte kopplingen. | |
| Kan det vara nåt med att maskinen de använder för att lufta/pumpa igenom använder fyralitersdunkar tro? Såg nämligen när jag googlade att fler blivit debiterade just 4liter! Måste finnas en anledning till just 4liter tycker jag. | |
|
Wheelie82: Med största sannolikhet är det som du säger då vi hade 4L dunkar när jag jobbade på BMW. Då kopplade man på en adapter på dunken som sög ur den så mkt som behövdes. MEN....trots detta så gick man ändå alltid efter KSD och förde över paketet för byte av bromsvätska därifrån. 4L är lurendrejeri, det går inte åt 4L hur man än gör och det skulle ta en timme typ att få ut 4L genom fyra nipplar. Är de seriösa så går de på vad det står i KSD att bilen ska ha. Så gjorde alltid vi, oavsett om det gick åt 0.8L eller 1.2L så gick vi efter KSD för det går ju heller inte att 100% säkert veta hur mkt bromsvätska som sugits ur en dunk. Jag hade protesterat kraftigt mot 4L bromsvätska vid ett byte, inte ens om man luftar koppling ska det gå åt så mkt. |
|
| Visst är det så. Räcker till många bilar med fyralitersdunk! | |
| Det fula är inte att de tar betalt för 4 liters dunken, utan det fula ligger i att de inte skickar med de dryga 2 liter som blir över, eller åtminstone frågar om kunden vill det som blev över, skulle tro att de flesta hade tackat nej... | |
|
Jag betalade ca 1.000:- sist jag bytte på BMW verkstad, men då tycks de andra sidan bara sugit upp lite ur koppen....tror alltid man är lurad när man har att göra med verkstaden... BMW 4ever |
|
|
Jag såg när de tömde varje hjul. De bytte nämligen olja i växellåda och diff undertiden. Blev mycket bra kombopris på jobbet (BMW Hackefors Linköping). Deras bromsvätskebytare såg ut som en dammsugare av modellen som står upp. Ingen lös dunk. /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.