AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.093

Byta Bromsvätska

Sida 1 av 2
Sn
107
SnaBel@
Bmw 520D Touring -09
Har en BMW 520d Touring -09 Som det ska bytas bromsvätska på, Fick pris på 900:- på Mekonomen. Håller på att kolla runt efter billigare, Enligt en firma så måste man koppla in dator när man ska byta vätska på bilen, stämmer det eller är det bara byta som vanligt ??

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Du kan byta den som vanligt.
Men det firman menar är nog att han måste ha dator för att nolla service indikatorn.
Möjligt att man kan göra det själv också.

BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Det firman menar är att han kopplar in datan är att han bytar vätskan även i antispinnsystemet,
Sn
107
SnaBel@
Bmw 520D Touring -09
OK men bör man byta det också då ? eller räcker det att ha bytt i övriga systemet ? Man skulle ju kunna byta och sen köra lite och bromsa så abs går i på lite lätt på grusväg sen byta igen då borde allt blivit bytt utan dator.

gO
1.407
gOry
335i Touring
Din metod funkar. Har använt den själv när hela systemet var dränerat på M3:an!
Dock så skulle jag inte tömma ur all vätska, utan hålla behållaren full så gott de går!
Glöm inte lufta kopplingen om du har sån! De är väl här de kanske börjar bli värt dom där 900kr (om det ingår i det priset)

Du behöver ta ut slavcylindern, bygga en jigg som håller in pistongen i botten medans du håller luftningsnipeln i högt läge och luftar med trycksatt behållare!
Har du automat så slipper du ju detta!

Tänk på ifall du får in luft i systemet upp vid behållaren så kan de vara väldigt svårt att få ut med den vanliga metoden en sköter bromspedalen och en öppnar och stänger luftnippel! Då kan man behöva trycksätta behållaren eller suga ur vätska!
Sn
107
SnaBel@
Bmw 520D Touring -09
Är det någon som kan bekräfta om jag måste lufta kopplingen också när jag byter bromsvätska ?

Har Manuel låda.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Visst du kan strunta i att byta vätskan i kopplingssystemet.. Har inte sagt att man måste lufta kopplingen för att man luftar bromsar, men koppling och broms delar behållare.

Men man byter vätska av flera anledningar.
Bromsvätska drar åt sig fukt, fukten till samman med syre kan göra så att de rostar! Men de kan även bildas vattenånga vid högre temperaturer! Vatten ånga går att komprimerare till skillnad från vätskan! Så man kan få väldigt lustiga fel om de händer.

Nu kanske du tycker att "men vaddå, kopplingen blir ju inte varm som bromsarna.. "
Jo växellådan blir varm, mycket av värmen kommer från motorn men även växellådan i sig skapar värme. Och ledningarna till kopplingen går nära varma detaljer..
Sn
107
SnaBel@
Bmw 520D Touring -09
ok. Men jag borde ju kunna suga ur vätskan i behållaren och fylla på med ny innan jag kopplar på vakum sugen på nippeln till kopplingscylindern och byta på det sättet. Borde ju inte finnas någon luft så ser jag bara till så att inte behållaren kommer under minstrecket så bör det funka. sen fyller jag på mer och tar bromsarna.

Sn
107
SnaBel@
Bmw 520D Touring -09
Vart sitter slavcylindern då ? Jag kan inte hitta någon bild på vart den sitter på min bil.

Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Ska man göra det riktigt så ska man koppla in sig så att man kan köra pump och ventiler till dsc-systemet så det luftas och pumpas igenom riktigt. Men hur många verkstäder som egentligen gör detta vet jag ej, man ska nog vara glad om de gör mer än att bara suga upp skvätten i behållaren och fyller upp med ny...
Slavcylindern sitter någonstans runt sprängkåpan, vet inte exakt på din bil. Men så som du beskriver borde fungera fint!
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Å andra sidan tycker jag 900 spänn låter ganska överkomlig för att slippa jävlas med fastrostade nipplar och fingertoppsförstörande bromsvätska! ;-)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag tror BMW är billigare, iaf om du gör det i samband med service.

/Martin
Sn
107
SnaBel@
Bmw 520D Touring -09
jo men jag har ingen annan service på gång.

St
80
Storfoten
530 XDT - 17
När man lämnar bilen på BMW verkstaden för byte av bromsvätska, skruvar de upp nipplarna på oken och luftar å har sig? Jag såg iaf inte minsta spår av det förra gången jag hade min bil för byte av bromsvätska.

BMW 4ever
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Hur länge sen var det bromsvätskan byttes sist? och hur länge är de kvar till nästa service?
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Storfoten; Då har de säkert bara bytt i koppen...
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
När ja hade in min på bmw hade de sölat ner fälgarna lite. Så antar att de öppnat upp nipplarna eftersom de samtidigt hade tagit betalt för 4 liter bromsvätska.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Då var priset 1990:- också så..
4 liter är helt orimligt, motsvarar 12st "normala" flaskor (BMW original, 2,5dl/st). Antingen har du läst fel eller blivit lurad.

Jag gör av med 2st, och då suger jag en bra stund vid varje ok.
Suck, 16 flaskor ska det givetvis vara, men man kan ju inte redigera.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det var vad bmw hade använt står de iaf! Jag bytte inte själv eftersom man vill inte sabba en fullstämplad bil. Om dom gjorde det eller inte är svårt att svara på, men det blev gjort och allt fungerar som det ska, man kan kalla det en helrensning. Att bara tömma behållaren gör inte nån nytta.

De kollar slangar och rör, och skick på systemet. Dom gör ju mer än bara byter vätskan. Kanske därför de höga priset :p
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.