|
|
|
|---|---|
|
Åkte med en taxichaufför som fortfarande körde sin MB 220CDI -08. Solid svart med närmare 80k mil. Det som gjorde denna bil speciell var att den optiskt var i fantastiskt fint skick! Bilen var lackkonserverad och handtvättad sedan ny av ägaren. Hans tips var att tvätta bilen som vanligt men sedan använda lite regnvatten (via vattenkanna med sil) efter avspolning. Egentligen genialt då det inte innehåller något kalk. Antar att pollen och partiklar lätt kan dekanteras bort när det hälls över i kannan. Tänkte kolla om någon testat detta eller om ni har andra idéer kring detta? | |
fredde 7 |
regnvatten kan vara både bra och dåligt, beror naturligtvis på var det kommer från. När det var vulkanutbrott på Island ska det förekommit regnvatten som var jämförbara med oxalsyra. Oxalsyra kan jag tänka mig att lösa dubbstänk(flygrost) med men inte att skölja bilen med. |
|
Oxalsyra löser upp kalk, finns bla. i rabarber. 628csi |
|
|
Tvättar då och då bilen på sommarstället med sjövatten från Vänern. Den blir helt otroligt blank, utan att jag ens torkar av den. Nästan samma effekt får man om man tvättar bilen i samband med regn och låter den stå ute ett tag. Men den blir ännu blankare om man kör hela tvätten med Vänervattnet. För att förekomma alla kommentarer om "naturtvätt". Kör bara den tvätten ytterst sällan och bara om bilen är lätt smutsig, så ingen avfettning och andra konstigheter, dessutom mycket sparsamt med schampo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.