|
|
|
|---|---|
|
Som sagt, när jag startar bilen och står still kommer en puff med bensinlukt (i alla fall närmaste beskrivning, luktar inte bränt eller olja) via fläktsystemet in i kupén och man känner det även utanför bilen. När man kör försvinner det men kommer intermittent när man stannar bilen (korsning, rödljus, tomgång...). Har, utan att lyfta kåpor lyst och försökt se något men allt verkar torrt och i ordning och det är svårt att placera vart det exakt kommer ifrån mer än att det luktar på insugssidan, inte på avgassidan. Inga större läckage finns. Har tid på verkstad nästa vecka men någon kanske har ett bra tips eller kan punkta vad jag ska kolla efter så kanske jag hinner hitta själv? Tack på förhand! /Tobias | |
| Någon av spridarna som läcker kanske. | |
|
Tänker på antingen O-ring runt spridare eller O-ringen upptill Fuel railen. |
|
|
Nu har jag plockat ner allt runt motorn. Runt spridare och toppen såg allt bra ut...lite oljespill från påfyllningen (nyligen servad) men ingen bensinlukt eller spår av det. Däremot, det jag tror är högtryckspumpen, är kladdig av bensin, stänk ungefär 5cm upp på röret som går upp till Railen, och sen helt kladdig i bensinrester. torr in mot motorn men en del spill som droppat nedåt... Bilen går som den ska och inga varningslampor lyser på den. 9000 mil, svensksåld, fullservad och bytt motor vid 6600 mil samt turbosar vid 8000 mil på garanti. Vad tror vi? |
|
|
Inte omöjligt det är där då ju som du har läckage. Vet inte riktigt hur det ser ut på din. Min egen kommer det upp 2 soppa slangar efter bränslefiltret som är på kopplade på 2 rör som sitter ihop med fuel railen. Mycket möjligt att när du får tryck på, så läcker det för dig där du beskrev och lukten kommer in i bilen. |
|
|
Om miltalet stämmer skulle ev. din vagnskadeförsäkring kunna ta kostnaden om den blir dyrare än självrisken. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B: Menar du maskinskadeförsäkring? Vagnskada tar det ju knappast. |
|
|
Jag tänkte skriva vad som hänt oxå så kanske någon annan ser detta. Plockade ner det mesta så att jag kom åt pumpen. Rengjorde den noggrant från alla bensinrester o allt kladd och torkade av allt. Tog en 17mm nyckel och läste att muttern över bränsleledningen som håller fast den i pumpen ska dras med 30nm vilket är en del, speciellt med en vanlig fast nyckel. Sätter över nyckeln och ska känna hur muttern sitter och det var inte mycket motstånd. Drog den ett halvt ca 1/3 varv och bedömer att det är i närheten av 30nm...hade ingen momentnyckel tillhanda. Har kört en del nu och tomgångskört o stängt av och kört igen. Ingen bensinlukt kvar. Det var inga 30nm som den satt med...så nu ska jag köra några dagar, funkar allt så skruvar jag ner igen på torsdag o bara kollar att det inte fuktar o drar till exakt 30nm. |
|
| Lycka till. Håll tummarna | |
|
Tack för feedback på detta. Vid kallstart och tomgång på det för att skrapa rutor etc så har jag haft lite utvändig bensinlukt. Inte sedan när den är varm dock. Pratade med bmw verkstad om det men de hittade inget. Bra tips jag skall be dem kolla efter detta. Kan ju vara när trycket precis kommer på före kallstart. |
|
| Luktar inget idag och det har varit värst under kallstart på morgon. Inget nu :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.