AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.521

Köpråd BMW 530i vs 520

Hej

Ska byta upp mig lite grann och har bestämt mig för att jag vill ha en i mina ögon snygg bil, 5 dörrar och gärna lite komfort.
Länk

Denna bilen ovan uppfyller iaf dom två första kraven jag har, någon som vet hur det är med komforten i dessa bilar? Vägljud/motorljud?

Sen vill jag ha en bil som ej varvar sönder när man ligger o cruisar i 130. Så hur är dessa bilar i lite högre farter? Är de 6 växlade? (vet att det är automat men lådan har väl växlar för det?)

BMW 520 E60
Länk

Vad skiljer dessa bilar åt förutom mindra motor i E20?

Pratade med ägaren och han sa att den ej fanns AUX kabel. Är original buissness stereo i. Hur fixar man lättast så man kan spela från mobilen?

Måste jag byta stereo?

Vill ej köra med FM sändare.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
530 är bättre på i princip allt. Den varvar mycket mindre och är tystare och det skiljer inte så mycket i förbrukning. 520 skulle jag aldrig köpa, den är för slö för E60.

-------
//Lövet
Okej tack för din kommentar.

Hur är det med AUX kabel alternativt installera en ny stereo? Är det omständigt?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Skulle jag välja så skulle det isf vara 530i med 258hk motorn och inte 231hk, skiljer inte så brutalt mycket mellan dessa i pris, däremot så tycker jag att motorn skiljer såpass att det är motiverat med den nyare 258hk motorn..

520 motorn ska du glömma om du vill ha lite mera "BMW känsla" i vagnen....anser också jag.

Mvh Janne.
ok ok , 530i vs denna då ? Länk
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Räkna med dubbla driftskostnaderna mot 530

-------
//Lövet
usch då, det låter dyrt det.
tänkte kika på 530i i helgen.. vad skall jag tänka på? Hur lägger man upp ev. prutning på bästa sätt?
någon som vet hur serviceintervallerna ser ut på 530i?

hittade detta:
2200 mil, Motorolja
4000 mil, Microfilter och bromsvätska
4800 mil, Motorolja och allmän kontroll
7300 mil, Motorolja och luftfilter
9200 mil, Mikrofilter och bromsvätska
10000 mil, Motorolja, tändstift och allmän kontroll
12500 mil, Motorolja, Bromsbelägg/skivor fram och bak

men hur ser det ut sen?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det där med prutning skiljer sig en hel del beroende på x-antal faktorer, dvs ägarens vilja att pruta öht, motivering varför prutning "måste till" dvs defekter på vagnen som du evtl tycker borde rendera i några tusenlappars prutning om man jmf med andra likvärdiga vagnars skick...etc etc.

Prutning är iofs vanligt i t.ex. begagnade bilhandeln, men det gäller att ha motiv bakom detta så att det inte blir att "sparka på däcken" och sedan häva ur sig att prisreducering måste till..

"Svårsålda bilar" idag(läs bensindrivna vagnar med stor cylindervolym...generellt) KAN vara ett bra prutningsläge på, men också det beror ju såklart på vad ägaren och du har för tankar kring detta :)

Bra att kolla?
Tja, begagnatguiden här på sidan ger ju tips om inte annat..
Men att däcken är friska + nybesiktigad +nyskattad , servicen utförd enligt plan(åtminstone), att all elektronik fungerar ?, rost?
Missljud?
Motorvärmare + kupéuttag?
Komfortstolar(stort plus om det finns i din tilltänkta E60)?
Osv...

Mvh Janne.
tack för inputen Janne. Mycket bra o tänka på.

motorvärmare o kupevärmare finns.

Däcken är nya runt om. Vinterdäcken sa han var "lagliga" så dem kanske man kan pruta på.

Skulle vilja veta serviceintervallerna så jag kan se den nästkommande servicen och vad den innefattar så ev kan ja pruta på det.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det finns inga fasta intervaller på E61 utan bilen säger till själv. Det står i iDriven hur långt det är kvar till oljebyte, bromsklossar, bromsvätska osv.

-------
//Lövet
Ro
38
Robert.m
BMW 520d M-sport LCI -07
Bmw kör numera med flytande intervall som inte endast är baserade på körsträcka eller tid utan även körförhållanden.
Det finns en servicemeny i idriven där du kan utläsa vad som skall göras härnäst.

men lite äldre bmw bilar använder fasta intervall av modellen nedan.

Oljeservice varje 2500mil

inspektion I vid 5000, 15000, 25000... osv

Inspektion II vid 10000, 20000, 30000... osv
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.