|
|
|
|---|---|
| På grund av ett krånglande vänsterknä går jag i funderingarna att byta ut min manuella 530i e39 mot en automatväxlad dito. Kanske en bagatell i sammanhanget men ändå lite nyfiken på vad det skiljer i praktiken i bränsleförbrukning mellan manuell o automat? Kör min manuella idag på strax över litern (runt 1,05 i snitt så här långt tror jag). Körningen är en blandning mellan stad/landsväg (bor i Solna i Stockholm). Antar att det är ganska likvärdigt på landsväg men att stadskörning kan skilja desto mer. Erfarenheter någon? Andra nackdelar med automaten? | |
| Jag har en 528 manuell, kompisen har en 528 automat. På landsväg är det ingen skillnad, men blandat (bor i Järfälla) drar automaten ca 10% mer. | |
|
Räkna med minst en deciliter. 530iA är lägre växlad än t ex 528iA och anledningen ska tydligen vara att ge den en sportigare karaktär... men då också en högre förbrukning. Hade tidigare en 530iAT -01 som jag körde drygt 7.000 mil med och den drog i genomsnitt ca. 1,17. Annars är det en trevlig automat även om den inte är lika rapp som nyare BMW. ___ //Ulf |
|
|
Jag hade också en 530iAT -01, och den drog i snitt 1,09. Det var en jäkligt bekväm och go kärra :) "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
Tankade min 530 touring automat senast i dag med en snittförbrukning på 1,02 l/mil. Då är det mestadels i stadstrafik och fyra-fem 6 mils-resor på landsväg inräknat. Då har jag också 245/35-19" som kanske ökar förbrukningen lite. Vid ren landsvägskörning ligger förbrukningen runt 0,85 l/mil. Har lyckats komma ner i 0,8 l/mil ibland under längre resor... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.