AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.954

E39 540 startar ej

NeZaN
I lördags kördes bilen i ca. 10 minuter helt problemfritt efter att den stod och värmdes upp på parkeringen. Väl ute på motorvägen tändes Motorlampan. Den blinkade ett par gånger innan all kraft försvann och motorn stängde av sig. Efter bogsering och en viss tids felsökning med mätinstrument och startgas kom vi fram till att bränslepumpen inte startade. Vid detta skede fick pumpen ström från kontakten enligt multimeter.

Så jag beställde en ny pump i hopp om att det var just pumpen som lagt av. Men icke.
Den nymonterade pumpen startade inte. Provade den gamla pumpen med extern strömkälla, vilket konstaterade att den gamla pumpen fungerade. Behöll den nya pumpen i då bilen gått snart 27k mil och jag inte har en aning om/när den senast blivit bytt...
Har nu felsökt vidare. Säkringen till bränslepumpsreläet (nummer 31) är hel och får ström.
Bränslepumpsreläet är även det OK. Har även växlat reläer för att säkerställa funktionen.
Bränslepumpskontakten får ej ström. Den är helt stendöd. Innan bytet fungerade som sagt kontakten. Kör jag med direktström från batteriet till pumpens kontakt startar pumpen. Motorn gick även utan problem efter att soppan pumpats fram.

Fortsatte därefter felsökning med att skruva ur passagerarstolen och kontrollera säkringarna i golvet. Alla säkringar är OK även där.

Jag hittar ingenting mer att felsöka. Är det någon som har erfarenhet av detta fenomen och kan ge lite tips? Vissa skriver att det kan vara vev/kamaxelgivare som orsakar detta. Andra skriver att det kan vara databox?

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Lider med dig, inget kul med bilar som beter sig på det viset. Jag gissar på någon givare i motorn (vexaxel, kamaxel etc) och att bilen stänger av bränslepumpen för att skydda motorn från att gå sönder.

Läs ur felkoderna så lär du se vad det beror på. Lycka till!
Kan det inte vara startspärr då? som går in och stryper?
Kolla alla säkringar i motorrummet, lyft även locket till databoxen, kika så det inte är vatten där.
Nånstans borde det finnas ett bränslepumpsrelä som, man kan rucka lite på.
Jo det kan det vara. Om du inte ens hör ett klick när du vrider tändningsnyckeln, och inte minsta tillstymmelse till att startmotorn drar runt : då låter det som startspärr. Det hände mig en gång - måttligt road. :)
Fast startspärren borde inte tända motorlampan, även om den är släckt som borde det finnas åtminstone en felkod för motorstyrningen lagrad som historisk.
NeZaN
Hej alla glada, tack för alla svar!
Så här långt har jag kommit med bilen:

Bilen startar med startgas.
Bilen startar med plusmatning direkt från bränslepumpen till batteriet.
Känns som att någonting stryper strömtillförseln till bränslepumpen.

Kan det vara så illa att DME:n har sagt upp sig?
Startspärren borde väl spärra tändningen också?
NeZaN
Appropå motorlampan så tändes den förmodligen pga att motorn inte fick bränsle.
Gör likadant nu när den frampumpade soppan tar slut.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Innan du ger dig på att undersöka DME eller annat så kontrollera att kablaget mellan relä-säkring-pump är helt. Det kanske är så enkelt som kabelbrott eller glappkontakt.

//Göran
NeZaN
Problemet är nu "löst".

Någon form av kabelbrott någonstans mellan bränslepumpsreläet och säkringen.
Valde en snabblösning då jag behöver bilen omgående. Ny kabeldragning från tändning med 25a säkring monterad innan reläet. Bilen fungerar nu iaf. Får lösa problemet på rätt sätt när jag har möjlighet. Behöver bara bilen just nu. Men skönt att DME:n är utesluten!
NeZaN
hmm... Ett nytt problem har dykt upp nu.
Innan soppapumpsbytet kunde jag ibland reagera på att tankmätaren rört sig ganska kraftigt. Hade jag låt säga halvtank så hade den gått ner mot 20l.

När bilen slutade fungera tankade jag en dunk på ca. 3 liter. Då hade bilen totalt runt 15 liter. Tankade kort därefter ännu en dunk på 20l. Då visade mätaren strax över 30 liter.

Nu när jag var ute och körde med bilen efter att den lagats låg mätaren vid uppstart först runt 20 liter. Tänkte inte mer på det utan åkte en liten sträcka, ca. 5km.
Efter ca. en halvtimme startade jag upp bilen igen. Då låg mätaren under 15l. Efter någon km körning till tändes reservlampan, för att efter 5min gå upp över reserv igen.

Vad kan det vara för fel? En paj nivågivare borde väl inte ens ge utslag?
NeZaN
Öppnade upp häromdagen och motionerade nivågivaren lite så nu ligger den relativt stadigt. Det enda problemet som återstår är att den likt förbannat går ner i upp/nedförsbacke, och tar en evighet att åka upp igen, men nu går den inte upp och ner så där dramatiskt iaf. Antagligen en ny givare som är på ingång. :/
NeZaN
Halloj allihopa.

Tänkte komma med en Follow-up!

Jag hittade felet häromdagen.

Det var en helt annan säkring i bakre terminalen i bagageluckan som hade gått. Tråden såg väldigt hel ut, rak och fin och gick rätt emot den andra lilla biten på säkringen. Fanns ingenting bränt eller liknande på säkringen. Dock har jag inte mätt denna säkring tidigare, vilket visade sig vara ett stort misstag.

Det var följande säkring som hade gått:

standheizung, 15 ampere

Denna har jag tidigare kikat på, så man skäms ju en hel del :)
Kostade mig en hel del pengar på vägen, för en säkring för 3 spänn.

Så gå fan igenom alla säkringar innan ni utesluter dom, för när jag väl bytte denna säkring, trots att den kändes helt oväsentlig så startade bilen upp precis som vanligt!

Nu till min fråga:

Vad exakt gör denna säkring?
Den använder samma relä som jag förstått går till bränslepumpen, men bör den verkligen orsaka att soppapumpen inte får ström?

/NeZaN

Får denna översättning enligt google.
Standheizung = bilvärmare
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det är ju säkringen till Webaston! Hur kan den orsaka att inte bilen startar?
Skumt.
Skönt att du hittade felet tillslut!

Min bil:

Länk

En gissning är att den får startspärren att gå in.
NeZaN
Som sagt, jag vet fan inte varför den skulle orsaka problemen, men den gick till samma relä som går till bränslepumpssäkringen. Förstår inte heller hur de kan påverka varandra. Sen vet jag inte ens om jag har en Webasto från början. Kanske någon som demonterat. Ska kika på utrustninglistan.

Skumt jävla fel.

/NeZaN

ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Tog ut säkringen till Webaston på min bare som en test,bilen starter og går normalt (540 med bensin webasto)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.