|
|
|
|---|---|
|
Skaffade en 540 -00 automat för 3 dagar sedan Bilen beter sig galet Lägger jag i "D" så går bilen några meter för att sedan tappa växeln. Låter lite under bilen för att sedan efter 5-10sek lägga i växeln igen och jag kan åka iväg. När den ska lägga i 2:an så kan den missa, tappa växeln, motorbromsa hårt och hålla på en 30-50 meter för att sedan gå i safemode och går sedan att köra den i det läget. När den går i safemode och jag kör så när jag testar den och svänger i korsningar, skarpa kurvor så hoppar växeln ur för att sedan direkt efter hoppa i igen! Testade kolla felkoder men gav inget. Dock med enklare avläsare. Vad gör jag nu, vad har ni för teorier. Har varit under bilen å inte hittat någon olja osv! När jag slår av bilen står det "getribe program" dvs växellådsproblem! Är det värt att testa byta olja och filter? Har en låda på g annars! Måste få fart på bilen då fort som möjligt (har skruv vana) | |
| Det verkar som det är på låga växlar som den motorbromsar och driver om vartannat! | |
|
Hej Kan inget om automater mm men.. " svänger i korsningar, skarpa kurvor så hoppar växeln ur för att sedan direkt efter hoppa i igen!" låter i mina öron som att oljenivån är låg och skvalpar omkring. |
|
|
Prova att byta olja och filter i växellåda. Har också en 540 -00 automat. Hade också problem med ojämn gång. Mekonomen fick först förtroendet att byta olja. De misslyckades. Jag fick vända mig till min polares polare som jobbat med BMW i 20 år. Han fixade det. Problemet är att det är så svårt att få rätt mängd i lådan. Minsta avvikelse gör lådan antingen slirar eller hackar vid låg växel. Det krävs- just det erfarenhet och utrustning! Det finns trådar här på forumet om hur man byter oljan. Kolla även detta klipp från Youtube så förstår du att det inte bara är att tömma och fylla. Länk Min låda som rullat 23000 mil spinner som en katt. |
|
|
Gick visst inte att lägga in en länk. Sök på youtube: byte växelådsolja bmw automat Då kommer bl a detta upp: ECS Tuning: BMW Automatic Transmission Service DIY |
|
|
a91_msf: Underbart youtubeklipp! Tack! tänkte byta på min låda snart men var osäker på hur man gör på en automat. Min låda har precis passerat 13000, med en liten läcka vid tätningen ( droppar ej, bara fukt ), som jag vill åtgärda. |
|
|
Ja ja den där filmen hittade jag när jag satt å leta. Bytet klarar jag då vi har bra grejer på jobbet att avläsa temperaturen med. Jag är fortfarande lite osäker på om det är oljan som bråkar på min. Men de lutar åt att testa. Men tycker inte att det ska kunna vara så mycket annat. Styrningen till lådan osv. Har ni haft liknande problem så skriv gärna å beskriv dem å vad det var. Åker iväg på 1:an och lägger i tvåan. Samtidigt känns det som man drar i handbromsen i 1-2sekunder å så börjar den driva igen och håller på så 5-10gr innan safemode hoppar i. Och när safemode är i så slutar den driva i skarpa kurvor för att direkt efter kurvan/korsningen börjar driva/ kastar i växeln igen! |
|
|
Jag har en felsökningsmanual till automatlådan i min bil (525ixa -93 = ZF 5HP18) och beskrivningen av symptomen med för låg oljenivå stämmer väldigt bra överens med beskrivningen på din bil GodfatherB. Mitt förslag är att kontrollera/justera oljenivån som första åtgärd. Det är en snabb och hyfsat enkel åtgärd innan du börjar med annan felsökning. Observera att du att fyller med rätt olja - viktigt för att undvika växellådshaveri senare. I ett senare skede kan det vara läge att plocka ner tråget för olje- och filterbyte. //Göran |
|
|
Okej. Ja det låter ju lovande! Ska testa i veckan/helgen med olja. Bara öppna pluggen, starta bilen ,gå igenom växlar och stänga på rätt temp. Någon som kan tipsa ang olja? Kostar ju en del på BMW men lär ju finnas lika olja billigare vad jag förstått efter lite trådar. Mekonomen va ju dyrare än hos BMW |
|
|
Hej! om ja får låna tråden lite så har jag nästan ett liknande problem med min automat låda på min 540, kan de då vara bara ett oljebyte? de som händer med min är att när jag gasar på (kickdown) så känns de som att bilen SLÄNGER i 2:a växeln så hårt att antispinn tom. kommer igång väldigt obekvämt. detta sker bara ibland och inte varje gång... Vid kallstart på morgonen så får ja liknande problem när den ska växla till tvåan ett ryck helt enkelt (kör då helt lugnt ut från parkering) sen växlar den mjukt o fint hela vägen (vågar inte ens göra en kickdown me tanke på att den slänger i växeln känns som att hela växellådan kommer ramla av =/ Mycket tacksam för hjälp /Rupesh |
|
| Min 540 IAT har gått 23000 mil. Det var läge då runt 22000 att byta. Bytte olja först. Därefter rullade bilen 300 mil. Bytte olja och filter. Mekonomen fixade inte att få till oljenivån rätt som sagt. Nu rullar den perfekt. Klart värt att byta olja hos nån som kan sin sak. Förslagsvis folk som bara håller på med växellådor hela dagarna. Jag har blivit bränd av bilmeckar (märkes, ickemärkes) som tar 1100 spänn i timmen och säger sig veta hur det går till. Ett par tusenlappar istället för att byta till en beg låda. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.