AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.499

Erfarenheter kring Schmiedmanns motorhuv/framskärmar, E46 (LIMO/SEDAN)

Visa användare
16
ewook
330e 2020
Tja.

Snabbfråga kring hurvida någon har erfarenhet av som lyder i rubriken. Planerar ett inköp då bilen håller på att rosta bort helt och hållet i framskärmar o huv. Org-delar från BMW känner jag att det enda jag verkligen vinner är väl ev passform - men hur illa är delarna från Schmiedmanns?
Visa användare
16
ewook
330e 2020
Inga erfarenheter alls?
Hej

Jag har använt mig av deras framskärmar vid två tillfällen. De är ok men inte mer skulle jag säga. Jag monterade på bilar som jag inte har superhöga kvalitetskrav på. Passformen är inte perfekt utan det blev lite varierande bredd på karosskarvarna. Men självklart mycket bättre än att åka runt med rostiga skärmar. Beror på hur petig man är.

Mvh Johan
Visa användare
16
ewook
330e 2020
Tack Johan för ditt svar!

Jag är inte petig i den bemärkelsen - småkorrigeringar går ju alltid att göra med verktyg i värsta fall - prismässigt är det nästan gratis om man jämnför mot orginal.

Grundade du plåtarna på normalt manér, eller blev det några extra lager grund?
Precis, priset gör ju att man kan "testa" och skulle det inte bli bra finns ju alltid originalalternativet kvar. Jag tror det kan variera en hel del i kvalitet från exemplar till exemplar också så har man tur kan det nog bli riktigt bra.

Jag lämnade in för lack så jag vet inte riktigt hur de lackades. Skärmarna kommer dock behandlade med någon form av grundfärg. Vet dock inte om det är tillräckligt.

Mvh Johan
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Visserligen till min coupé men jag köpte två billiga skärmar från Schmiedmann, provmonterade den ena vilket såg helt OK ut. Väntade med lack, köpte en annan och lämnade sedan båda på lack innan provmontering av den andra skärmen pga lathet. Den jag köpte sist (vänster fram) var det lite skum passform på så den sticker ut 2-3mm från övriga karossen, ser lite skumt ut, men i övrigt OK (lite större skarvar). Behöver någon form av tillbockning, inget som jag vill göra med färdig lack på.

Fabrikatet var Diederichs Karosserieteile GmbH (Länk och just skärmarna jag köpte var Made in Taiwan.

Lite random bilder:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Eftersom originalskärmarna såg ut så här efter 12-13år:
Länk
..så går det nog bra att köpa vilket som. Jag målade i vilket fall mina
billiga skärmar med tjock rostgrundfärg på insidan innan montering.
Påbörjat:
Länk

Jag är nöjd , skärmar för ~1100kr och lack för ~3500kr istället
för skärmar för 5000kr och lack för 3500kr ;)

Bör tilläggas att Mekonomen/Autoexperten osv tar ungefär lika
mycket som BMW för skärmar också - och det är också "piratdelar" :P

Visa användare
16
ewook
330e 2020
Tack Steifan!

Precis infon jag letade efter!

Huv o skärmar ser likadana ut för mig.. Gott, ska kolla på standardställena också! Får bli en projekttråd när jag kirrat garageplats ;).
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Varsågod!

Första bilden visar alltså kartongen som Schmiedmann skickar EN skärm i - gigantisk.
Gick precis in i min coupé med fällt baksäte (ca 20mm till godo i längsled).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.