AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.211

Skillnad på Castrols oljor?

Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Vad är det för skillnad på dessa två?

Länk

Länk

Jag har köpt 5 liter av den förstnämnda till min e90 320i (faceliften).
Är det rätt?

Mvh Jimmy
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Slå in ditt reg nummer här och kolla:

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Båda är BMW LL-04-klassade så endera fungerar utmärkt.

Man får gå in i databladen och kolla specarna för att se om det skiljer något, spontant skulle jag gissa på att ev. skillnader är väldigt liten.

BMW – Weltmarke aus München!
Ska du ha någon av dem så har du köpt fel. Hade tagit den andra du länkade till om jag valt någon av dem.

Hade valt minst 0W-40 eller högre
Varför hade du valt den andra av oljorna Clintan66? 0w-30 är väl dessutom det som är rek till en sen E90 320?
Följer bara texten och de skriver till Bmw just på dessa 2.
Sen hade jag inte valt någon av dem pga jag tycker den är för låg med 30.

Minst 40. Helst 50 eller 60.
Castrol rekomenderar minst 0W-40 också.

Sen skulle jag aldrig köra 2500-3000 mil endå med samma olja i, men det är tycke och smak.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Castrol rekommenderar inte 0w-40 i första hand då den helt enkelt inte är LL-04 klassad vilket egentligen är konstigt då de finns andra produkter som castrol ligger bakom som är 0w-40 med LL-04 klassning.
Bmw själva häller alltid själva i 0w-30 olja. Räcker också gott och väl till en vanlig standard bil.
Men visst häller man hellre i en 0w-40 olja.
Har själv köpt en laddning med Aral 0w-40 olja som snart ska hällas i. Nog den mest prisvärda oljan till bilar som kräver LL-04.

Fast bensinare behöver väl egentligen inte LL-04?
Ja jag vet inte mer än vad Bmw rekommenderade och Castrol när jag pratade med dem. Även länken som Impnaz bifogade sade detsamma.

Provat 0-30 en gång på banan och aldrig igen. Blev så mycket varmare än 50 oljan man kör på.

Bara vad jag tyckte alla fall ;)
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

0w30 FST är C3 klassad, det var inte den andra vad jag kunde se, dvs FST är för bilar med Partikelfilter

Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Tack för alla svar, verkar vara rätt olja jag handlat då. Konstigt att dom har så snarlika namn/priser men ändå verkar skilja.

Nu ska jag inte köra på bana med bilen då jag har en annan bil för det. Så 0w-30 blir fint, och det är ett extra byte jag gör mellan servicearna som jag tänkte göra själv.

Är det normalt även med 2.0orna att man ska fylla på olja, den vill ha en liter nu efter 1500mil sen senaste servicen?

Mvh Jimmy
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Att den tagit ca 1 liter på 1500 mil är ingenting att oroa sig för. Finns motorer som slukar i sig betydligt mer än så men ändå ligger inom gränsen för vad som är acceptabelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.