AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.749

Reparationssats eller punkteringsskum?

mc
24
mcqueen
F31 330d Luxury -13
Tänkte skippa runflat däck till förmån för ett par vanliga till min F31 med 19" fälgar.

Så nu är frågan vad man skall ha för reparationsprylar liggande i bilen för att förhoppningsvis öka möjligheterna att ta sig till en verkstad om/när en punktering inträffar. En sökning gav att det verkar finnas två huvudvarianter:

- Reparationskit med gummisträngar och verktyg + 12V kompressor
- Ett par flaskor med däckskum

Någon som vet vad som visat sig fungera i praktiken? Skall man ha båda varianterna kanske eller finns det något ännu bättre?

Tacksam för alla tips! :)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Kompressor och reparationsskit säger jag! Har lagat flertal däck med sån där gummisträng och alla håller ihop än idag! Flera av dessa däck sitter på yrkesfordon!

Med sån där punkalagningsspray så kommer du ändå vilja besöka en däckverkstad snarast och byta däcket! Och då har man kasserat ett reparerbart däck! Dessutom finns risken att de blir obalans!

Sen så får man självklart använda sitt omdöme när de är möjligt att laga sitt däck. Är skadan för stor så ring bärgare.
Är platsen farlig, typ 1-2 väg! Kör vidare om säkrare plats är inom synhåll även om de betyder att man kanske trasar sönder däcksidorna! Eller ring bärgare och markera ut med triangel. Stå utanför säkerhetsräcken och vänta..
Tycker man läser åtminstone om en varje år som dör i trafiken för att de ska byta sitt däck på idiotiska ställen!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
På vilket sätt kasserar man däcket om man använder punkteringsspray?
Hur många flaskor har du haft i dina däck, som fått obalans?

Det största problemet med punkteringssprayen, är humöret på däckmontören när vätskan rinner ner över hans däckmaskin.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och att vissa drivgaser är explosiva.
Har hänt att det exploderat när däckgubbar stått med en cigg i mungipan och lossar däck som lagats med punkaspray.

Finns dock t ex BMW:s M-mobility-system där man pumpar in lagningsvätskan med en liten kompressor.

BMW – Weltmarke aus München!
he
110
henrick
523 Touring -07
Hej.
Jag köpte repkit på BIltema med kolsyrepatroner som man pumpar med.
Hoppas det funkar om jag får punktering.
Tror det kostade under 200:-
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Biltemas repkit funkar mycket bra men kolsyrepatronerna passar inte kompressor behövs.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag har aldrig själv använt punkteringsspray, har inge lust att sanera fälgen efter sån skit och köpa nya däck!
Har vänner som testat! Det krävs inte många gram på fel ställen i ett däck för att de ska bli obalans, trodde jag alla kände till.
Då de inte blir en permanent godtycklig lagning så får man snart kassera däcket!
Har man använt punkteringsspray så får man helt klart förvarna däckverkstan innan. De har väl skett två kända dödsolyckor i verkstäder där däcket varit fyllt med punkteringsspray. De har även diskuteras säljförbud.
Köp en reparationssats och en kompressor med tillräckligt lång sladd så du når alla däcken. På så vis kan man även klara av även små små läckor som är svåra att upptäcka.
Med en C02 påfyllare så har man oftast bara 1-2 försök sen så behöver man ändå ringa bärgaren.

Jag brukar ha kompressorn på medans jag filar upp hålet, vilket måste göra för att få i gummisnodden och rostbildning på corden.
Brukar sluta med att man har ett hål på ett par 3-4mm som de verkligen bara strömma luft ur. Och de underlättar verkligen ifall man kan jobba med ett däck med lite tryck i. Nästa steg är att pressa i snodden, vilket går riktigt trögt! Har man då ett däck som är helt platt kan jag tänka mig att de är betydligt svårare.
E3
1.828
E36
USA bilar
Klargör lite i ämnet:
Ang punkaspray så enades DRF och Petroleumbranschen om ett säljstopp just pg ainträffade olyckor och oklara hälsoeffekterav sprayen.. Dock brydde inte medlemarna i Petroleum om detta stopp

Utifrånreparation med "sträng" som ni kallar det, är en temporär lösning och man ska snarast till en däckverkstad som kan inspektera däcket. Ett däck ska alltid demonteras för att utföra en korrekt reparation, många ggr är däcket sönderkört utan att dte syns på utsidan
Visst det håller luften, men det är sönderkört i stommen.

Repkiten med drivpatroner brukar vara avsedda för MC/ATV...
mc
24
mcqueen
F31 330d Luxury -13
Tack för bra konkreta tips från folk som faktiskt råkat ut för punktering! Jag kör på reparationssats + 12V kompressor helt enkelt så det blir en tur till Biltema i helgen!

En punksprej skulle ju möjligen vara för "nödfallet i nödfallet" där sambon får punktering själv i bilen ute på landet eller liknande.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
gOry
Jag däremot har använt mig av punkteringsspray, och har aldrig varit med om att det blivit någon märkbar skillnad. Dock så följer jag ju instruktionen, vilket de flesta INTE gör.
Punkteringssprayens skum/vätska fördelas inuti hela däcket och inte som en fixerad klump som tex balanseringsvikter, vilket jag trodde alla visste.
Det som däremot påverkar balansen och stabiliteten, är att man med enbart en sprayflaska inte får upp rätt däcktryck. Utan dom fortsätter att köra i tron om att man just lagat däcket permanent, och därmed inte uppsöker verkstad förrens flera dagar/veckor/månader senare när antingen märkt att det läckt igen eller när stommen knäckts pga felaktigt däcktryck.

Varför tror du att man måste köpa nytt däck för att man har använt sig av spray?
Enda skillnaden vid lagningstillfället mot ett som är lagat med "repkit" är att rengöringen tar någon minut längre. Annars är det samma procedur.

Dessutom så kan man inte laga läckage mellan fälg och däck, otät fälg eller en något otät ventil med repkitet.
Så sprayen är inte helt fel att ha med sig OCKSÅ, och precis som med repkitet så skall den jämföras med ett första förband. På med det när olyckan varit framme, och fixa till sedan när man kommit till verkstad.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
mcqueen
En flaska kostar typ 50kr på Biltema, så det är ju inget dyrt komplement till repkitet och kompressorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.