AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.780

Fråga ang. 330 med N53 motorn

ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
Hej!

Jag funderar på att importera en 330 Cab -08 med N53 motorn. Jag blev lite nervös när jag läser här och på diverse andra forum om motorns dåliga kvalitet avseende bränsepump, tändspolar etc.

Var nere på BMW idag och kollade upp bilens servicehistorik via datorn där. De har bytt högtryckspumpen, NOX-givare, tändspolar etc. sommaren 2011 vid 5400 mil, sedan har de bytt tändspolarna igen 2012 vid 6500 mil till Bosch-varianten.

Min fråga är nu, är problemet "löst" eller kommer jag att behöva byta detta ofta? Vad är kostnaden för denna typ av byten?

Bilen är i övrigt exakt enligt den spec jag vill ha, så tråkigt om detta ska avblåsa affären!

Tacksam för lite råd!

//Martin
J-
534
J-A
325i T -08
N53 kan ha trasig NOX-sensor och NOX-kat när motorn går bra.
Den kan tom gå bättre med trasig NOX-sensor då den inte går i magert läge. Kostar lite mer förbrukning med det kanske inte är så farligt?
Länk

Bilen kanske har några mil kvar till 10000 med tanke på maskinskada?
Personligen skulle jag aldrig köpa en N53 som rullat över 8-9000 mil.
Å andra sidan har min bil varit extremt felbehäftad medan andra rullar på.

ma
279
martin_gbg
Bilen jag är nyfiken på har ca 7700 mil på mätaren så den kommer att täckas av maskinskadeförsäkringen ett tag till. De har ju bytt "allt" en gång 2011/2012, men är ju oroväckande att många behövt byta flera gånger.

Hur går din bil nu sedan senaste reparationen i den andra tråden? Fungerar den fortfarande felfritt?

//Martin
J-
534
J-A
325i T -08
Före byte av NOX-kat försökte motorstyrningen avsvavla (värma upp) var 15:e mil. Det märks på att motorn smårycker hela tiden över 100 km/h.

Efter byte NOX-kat enstaka mjuka sporadiska ryck vid förbrukning 0,6 efter gasuppsläpp. Låg förbrukning ca 0,7 blandat. Färddatorn är justerad. Trotsar 98 oktan då jag anser att en strypt BMW motor ska klara 95.

Ser nu i Torque app efter 1000 mil sämre lagringskapacitet i NOX-kat och oftare avsvavling. I något inlägg nämndes att man ska köra på motorväg varje tank enligt BMW TIS? Är därför inte övertygad att bilen kommer fungera långsiktigt.

Nästan allt är utbytt vid ca 10 verkstadsbesök, senast sept 2012. En liten eloge till BMW då jag bara pröjsat 1500 kr.

Karl-Hilding
Bytade H-pump, Nox, El-termostat 2011. Betalade 12.000.
BMW bytade kabelfäste nåt plus alla tändspolarna 2012 på sk garanti/accord.
Efter sommaren 2011 inga problem alls utan 530 LCI går som en dröm.
De sista 300 milen blandad förbrukning enl färdator 0.85.
Tidigare i vintras/våras 0.92 men mest stadskörning.
Men jag skulle aldrig tanka 95 okt! Gjorde detta 2010 och då kom problemen.
Matar alltid den med 98 okt plus lite aktiv körning då och då.
Efter 2500 varv så skjuter den på som om det skulle vara en turbo med overboost!

ma
279
martin_gbg
Tack båda för svaren!

Tankar redan idag alltid 98 oktan i min 325 då jag tycker den går mycket bättre på det, så det kan jag ju fortsätta med i så fall.

Vore intressant om det är någon på forumet som har en N53 motor som har gått långt och inte behövt byta något och om de i så fall enbart kört på 98 oktan!

//Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.