|
|
|
|---|---|
|
Har läst samtliga inlägg ang. ovanstående ämne! Blandad kompott vad gällande åtgärd. Skruvarna eller hela strålkastaren? Är stressad, vet inte vad jag ska göra? Nyligen ägare till en 525 -01 och har härom dagen fått avslag på båda sidor halvljus, lågt stående. Xenonljus. Gick ej att justera! Bra prisvärd vettig mek stlmsområdet önskas omg, med erfarenhet av detta problem?! L. | |
| Om jag inte minns fel så ställer sig strålkastarna i lägsta läget om en eller flera nivåsensorer är trasiga (de som används för att ställa ljuset rätt). Händer inget alls när du justerar på skruvarna på strålkastaren? | |
|
Även jag råkade ut för detta, det var bara skruva på skruvarna. Mekens svar var. "Detta kunde besiktningsmannen gjort åt dig" |
|
|
Jag hade fel på sensorn som sitter på en arm bakom höger framhjul. Justeringsförfarandet kan du läsa om här: Länk |
|
| Samma här mina stod för högt dock. Besiktningsgubben sa att han visste hur man gjorde för att justera. Men det var nya direktiv som gällde bilar med xenon där de inte får justera. | |
| Min besiktningsman orkade inte det var dessutom inget fel på sidan han anmärkte på dock så bländade det för fullt på motsatt sida. | |
| Lasse, rör sig ljusen när du slår på tändningen? | |
|
Om du tar ett lätt grepp runt lampan ( xenonlampan ) den som kabeln från ballasten går ifrån ) och vickar upp och ner, samt sidled, så ska det vara stumt, om du kan vicka på lampan med handen är en/båda justerskruv av. billigt och ENKELT att byta =) Vänligen Mattias |
|
|
Nu ser jag att det gäller en 01... då kan det vara svårt pga ett lim som användes på vissa årsmodeller, tror det var 01. Aja, vicka på lampan och se iaf |
|
| olaO: Ljusen rör sig lite vid start. Först ner o sen väldigt lite upp. Höger sämre än vänster. | |
| Wiberg: Händer ingenting när jag skruvar... | |
|
Ta tag i lampas infästning ( du behöver inte ta bort gummilocket ), vicka upp och ner, glappar det = styrpinnarna är av. Enklaste testet. |
|
| lasse642, hur har det gått? | |
|
Haft den kollad på en verkstad...skruvar beställda av dem. Hoppas det löser sig snart! Förresten...nån som vet hur man kan lösa smutsiga tygsäten bäst? Bra recond norra sthlm? |
|
|
Om en eller båda strålkastarna plötsligt hamnar lågt eller högt så är det naturligtvis inte justerskruvarna som flyttat sig av sig själva. En justering på dessa är helt fel väg att gå, man måste hitta ursprungsfelet. Justerskruvarna används i princip endast vid första monteringen eller efter att man reparerat eller bytt ut detaljer inne i strålkastaren. Anledningen till att man inte justerar på bilar med motordriven inställning, dvs så gott som alla idag, vid besiktningen är inte nya regler eller lathet från besiktningsteknikerns sida. Det beror på att om det finns ett fel i systemet som gjort att strålkastaren t.ex hamnat lite lågt, och om man skruvar upp justerskruven så kan ju "felet" försvinna nästa dag och justermotorn drar upp strålkastaren en bit över bländningsgränsen... Om bilen har HID-strålkastare... katastrof för de mötande. Bländande halvljus finns det tillräckligt med ändå... Om verkstaden som nämns ovan bara skruvade upp inställningen med justerskruvarna utan att felsöka och dessutom tyckte att man kunde gjort detta inne på bilprovningen... ännu värre och vittnar om dåliga kunskaper. FP |
|
| Jag använde en vattendammsugare när jag rengjorde mina tygsäten i min gamla bil, blev kanonbra, alla fläckar gick bort. | |
|
Hej! Tänkte bara informera om att det var SKRUVARNA som var felet. Verkstan beställde dem från England och besiktade därefter. Så nu är det bara å köra ett år till...:-) Dock letar jag fortfarande efter en prisvärd recond norra sthlm? // L. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.