|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Jag har tid idag kl 13 för framvagnsinställning. Jag verkar ha för mkt toe out höger fram (min teori) för höger framdäck var nedslitet på insidan. Jag har nu nya framdäck sedan igår. Imorrn torsdag har jag tid för service (Insp1) och har påtalat för dem att de även gärna får provköra för jag kan ev ha glapp i främre (vänstra) länkarm/bussning, och jag är dålig på att identifiera sånt. De lovar att de ska kolla. Fråga: Är det DUMT att göra framvagnsinställning (1100 spänn) dagen innan service - OM min verkstad konstaterar att de behöver byta länkarmsbussning? D.v.s måste jag återigen göra en framvagnsinställnig efter detta? (nej verkstaden har inte utrustning att göra detta, bara Vianor) /Sb. |
|
Hej! Jag hade väntat med framvagnsinställningen, då det alltid rekomenderas att göra det efter ingrepp i framvagnen. Anders |
|
|
Håller med Anders B! Om du misstänker att du har glapp i framvagnen, har du troligen det...annars är allt stumt och glappfritt och då funderar man nog inte i sådana banor. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Hade utan tvekan väntat med framvagnsinställningen till efter servicen. Byter man bustningar/leder ska man göra en framvagnsinställning.. Gör du framvagnsinställningen nu och verkstaden konstaterar att bustningen är kass, så kan du räkna med att få göra en ny framvagnsinställning, tyvärr! Ett tips! Be verkstaden byta båda länkarmsbustningarna, även om den en bara är dålig. Så slipper du extra verkstads besök när den andra rasar. verkstäderna brukar rekommendera att byta dessa samtidigt, har jag för mig! Vh // Markus BMW - When driving comes to live |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Markus, Johan, Anders - tack snälla för era rappa svar! Jag hann avboka inställningen med kort varsel utan sura miner och även be frugan vända bilen och åka hem igen, innan utsatt tid. :-) Då tar jag service på torsdag och ser vad domen blir. Johan - är lite av av samma idé som du. Bara det ATT jag tycker mig höra något som jag inte hört förut (när jag kör över lagad asfalt till exempel) är säkert nånting då.... Undrar om detta är komplicerat och dyrt arbete? Återigen, tack för era svar /Anders |
|
Jag bytte "allt" i framvagnen när det började bli lite glappt. Köpte komplett framvagnskit från Claus-autoparts.se och det var prisvärt. Jag valde de förstärkta M-sport II - bärarmarna som har kraftigare bussningar och icke gummilagrad kulled. Dessa har även lite annorlunda geometri som påverkar castervinkeln ca 2 grader. Det står att de bara passar bilar som har M-sport II från fabriken men de passade rakt av på min med standardchassi (iofs sportfjädring/dämpare). Det blev väldigt mycket stabilare med dessa bärarmar. Ett plus är att de bakre bussningarna sitter monterade redan från fabrik, så där sparar man säkert in en halvtimme eller mer i verkstadstid. Kitet som var tillverkat av Febi innehöll bärarmar med monterade bussningar, styrleder och krängningshämmarstag (pendelstag). Jag resonerade så att det är dels är det billigare att köpa alla delar i ett paket och dels är det mycket enklare och går snabbare (billigare) att byta alla framvagnsdelar på en gång när meken ändå är där och skruvar, än att byta bärarmar en gång, styrleder en annan, krängningshämmarstag en tredje. Dessutom måste man ju ändå göra en hjulinställning efter byte av bärarmar samt styrleder... BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...skall även tillägga att ingen enskild del i framvagnen var så glapp att meken kunde hitta något "fel". Troligen var alla bussningar/leder lite slitna/mjuka och sammantaget blev det lite väl stort "glapp". Efter bytet och fyrhjulsinställning superstabilt igen. När det gäller verkstäder som gör fyrhjulsinställning, kolla runt lite så du hittar någon som är erkänt duktig och har stor yrkesstolthet - för det gör stor skillnad i slutresultatet mellan en verkstad som ställer in värdena så de precis klarar toleranserna och en som lägger ner mycket energi på att få till värdena så perfekt som det bara går. BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tack för utförliga svar Johan. Du nämner en kombination av glapphet av komponenter som individuellt inte märktes så mycket, men som taget som helhet gav dig en lite skum känsla av framvagnen, uppfattar jag det rätt? Det var därför du tog "allt" så att säga, för att eliminera ensklida problem. Jag kan villigt erkänna att jag inte har något att anmärka på stabilitet eller känsla i styrning eller gång av bilen överlag. Besiktningsmannen (besiktigad i våras) hade inte det heller. Förutom det jag nämnde ovan - en slags liten känsla av att när det kommer upprepade lagningar i vägen, eller ojämnheter, i låg fart, så är det som att... alltså, jag kan inte med ord beskriva ljudet för det är inte klick, inte klapp, inte klonk... jag vet inte hur jag ska säga.. "nånting" bara. Jag har inga klonk eller uppenbara glapp när jag kör över fartgupp eller liknande heller. Men nånting som sagt.... Usch vad svårt. Ja ja, mecken kan BMW, han får testa o säga vad han tror. Det är min första BMW, den har 24 tusen på mätaren, och den är tightare i styrning o framvagn än vad min Passat från 07 med 5 tusen på mätaren hade.... Bara en sån sak. :-) |
|
Mina problem var att dels var det ett litet "klonk" när man körde i håligheter, främst på högersidan, dels var det att jag fick vibrationer av och till. Det senare var nog en kombination av dels småglapp "överallt" i framvagnen och dels däck av tveksam kvalitet - Nokian Nrvi i dimensionen 225/50-16. Stabiliteten hade jag inte reagerat på innan bytet utan upptäckte snarare efter detsamma som "Oj, var det såhär stabilt det skulle vara!?". Merkostnaden att köpa ett helt kit, jämte att bara byta bärarmar är förhållandevis liten. Även kostnaden för själva bytet av ett helt framvagnskit är ganska lite mer än att bara byta själva bärarmarna eftersom nästan allt ändå måste lossas när man byter dem. BMW – Weltmarke aus München! |
|
Aha. Ja summa summarum, när allt ändå är "av" - är det liksom effektivare att byta allt. Det låter rimligt. Jag ska se vad mecken säger imorrn först, så får jag överväga att boka en tid för att faktiskt ta lite mer än vad han säger primärt. Så får man det gjort i så fall. |
|
Johan B Läste att du har handlat av Claus-Autoparts.se. Går själv i dessa tankar! Ska isf ha ett helt framvagskit. Hur längesen/mil va de du gjorde renoveringen? Hur känns bilen nu? Efter X antal mil Tacksam för svar! Vh // Markus BMW - When driving comes to live |
|
|
Var väl ca ett drygt år sedan jag bytte och kanske 2000 mil sedan, om inte minnet sviker mig helt. Bilen känns fortfarande helt stabil. Bärarmarna med tillhörande bussningar var tillverkade av Febi och det är ett "kvalitetsmärke". Jag köpte som sagt M-sport II-bärarmarna och de är lite dyrare men har kraftigare bussningar och stabilare spindelleder (som inte är gummilagrade, som de på standardbärarmarna), vilka skall hålla längre utöver att de blir lite styvare på bilen. Febi "varnar" för att komforten och ljudet kan bli lite högre med de spindellederna, men jag har inte märkt någon större skillnad utöver att bilen känns mer "direktstyrd" med mindre flex. Utifrån min personliga erfarenhet kan jag rekommendera Claus-autopart.se varmt! BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan Oki! Då min bil är utrustad med M-sport II länkarmar från fabrik så (självklart) väljer jag detta vid bytet.. Resonera som du gör i tidigare inlägg, har lite små glapp i framvagnen så lika bra att byta 'allt' så är de gjort :) Tack för svar! Vh // Markus BMW - When driving comes to live |
|
Hej igen, Då vill jag bara avsluta min förfrågan med att säga att verkstaden ringde nyss och min bil är färdigservad enl "Insp 1". Min känsla var tydligen rätt. Inte så tillvida att mekanikern hade något att invända på bussningar eller länkarmar, men däremot konstaterade han att långa pendelstaget vänster fram, till krängningshämmaren, var ganska kasst. Han bytte direkt den delen, och nu ska det vara ok igen. Nu kan jag boka min framvagnsinställning igen. Så, summa summarum, får jag fler indicier på att det skulle vara glappt, ja då får jag nog gå på Johans variant med nytt "kit" i framvagnen. Anders |
|
Hejsan Har nu beställt en komplett sats av Claus Autoparts till en E91. Ska man byta inre styrled samtidigt, var tillfälligt slut hos Claus? |
|
|
Min personliga åsikt är att när du ändå byter allt annat, kan du lika gärna byta styrleden samtidigt då den också är sliten i takt med allt annat. Väntar du med styrleden och kanske behöver byta den efter ett halvår eller så måste du göra en ny fyrhjulsinställning igen - onödigt och dessutom är det rätt lätt att byta den när allt annat är borta. Så om det inte är superakut hade jag väntat tills du får hem styrleden också och sedan byta allt på en gång. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Håller med Johan B, byt inrestyrled me när du ändå har allt nerplockat Vh // Markus BMW - When driving comes to live |
|
|
Ska kanske tillägga att bilen gått drygt 15 000mil, en 320DAT -10. Vid mindre gupp drar den antingen åt höger eller vänster. Vad jag förstår är det gummibussningarna i länkarmarna som mjuknat. E91 320dAT -10, K1200GT -06 |
|
|
Tack för hjälpen, nu är allt beställt inför bytet. E91 320dAT -10, K1200GT -06 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.