|
|
|
|---|---|
|
Hur måste jag gå tillväga för att få på mina fälgar och däck från AUDI 19 tum,original som har et48 och bultmönster 112x5 på min bmw 320i -99. Vill ej att deet ska skrapa eller liknande, är detta ens möjligt? Axel | |
|
Kan inte bultmönstret till Bmw och det här med Et osv, men kan tänka mig att ska du få detta att fungera behöver du spacer platta med bultar/hål till dina Audi fälgar. Skruva fast spacern i befintliga hål. Sen bultarna som sitter på spacern till dina Audi fälgar. |
|
| Minns jag rätt är Bmw:s bultcirkel 5*120 | |
|
BMW har 5x120, så fälgarna passar inte! Allt går att lösa, t ex. genom att svetsa igen hålen på nuvarande fälgar och borra ny bultcirkel, men det kostar nog betydligt mer än att köpa fälgar som passar direkt... Spacerplattor med ny bultcirkel skulle också gå men då blir inpressningen helt fel, så det faller på den detaljen. Sådana spacerplattor kostar dessutom säkert minst lika mycket som en fin begagnad fälg med rätt bultcirkel från början. Kort sagt är ditt projekt tyvärr "dödfött"! ;) BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej ackee22, Jag har laborerat en hel del med fälgar, sänkning, hjulhus, däck, spacers och camber på hobbynivå hemma i garaget. Visserligen på en modifierad VW Golf från 87', men samma principer gäller ju oavsett bil egentligen. Din nuvarande bil, 320 från 99' torde ha standard ET 47 vid montering av BMW-fälgar, så en fälg med ET 48 (anläggningsytan ligger 48 mm utanför fälgens mittpunkt) skulle teoretiskt hamna blott en millimeter längre in i hjulhuset. Men praktiskt är det en annan femma. Dels har du storleken, 19'' på fälgen, då får du - givet den däcksprofil det eventuellt sitter monterat? - fundera på om de går in i hjulhuset och klarar fjädringsväg utan skrap. Sen funderar jag på om de (däck/fälg) är bredare än original? Om de är för breda kan du ju få problem att de antingen kan ta i skärmkant, eller ta i fjäderbenet inne i hjulhuset. Eller båda delar. :-) Sen har vi det stora problemet: Bultmönstret. Vid beställning av spacers som förändrar bultmönster (5x112 ena hållet - 5x120 andra hållet) krävs viss godstjocklek för att få alla bultar att sitta säkert. Jag vet inte hur mycket en sån adapter-spacer bygger, men helt klart är att du i den vevan förändrar ET. Den applikationen bygger utåt, så reellt ET minskar från 48 till ja... vad adaptern nu är. Med detta är vi tillbaka i frågan om skärmkanter och fjädringsväg och skärmens innerutrymmen, vad som händer med utrymmet för en 19-tummare när du flyttar densamma utåt... Mycket har jag gett mig in på, men i det här skulle jag nog undvika. Som Johan B säger, det är tyvärr (med hög risk) "dödfött". /Sb. |
| Som grädde på moset har VAG-bilar en väldigt liten navdiameter. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Stämmer. VAG har 57.1 och BMW har.. ja, 72 komma nånting. /Sb. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.