|
|
|
|---|---|
|
Har nyss skaffat en 540 -01 (underbar bil) med automatlåda som gått 23600 mil, såvitt jag vet så är oljan aldrig bytt i lådan. Min första tanke var att byta direkt men efter att ha läst en del verkar det som om vissa rekommenderar att man INTE byter olja i en låda som gått så långt, det ska tydligen kunna öka risken för problem. Lådan växlar fint, liite ryckigt ibland kan jag tycka men inget iögonfallande. Min första fråga: Ska jag byta olja eller inte? Jag tycker det skulle kännas bra att göra det men vill ju inte öka risken för haveri. Fråga nr är oljetyp, verkar ju minst sagt trixigt. Hittade denna Länk på eBay, ska tydligen uppfylla kraven på Esso LT71141. Är det en olja jag kan använda utan risk för problem? | |
|
Själv skulle jag nog ha rivit ner tråget o bytt olja o filter direkt och gjort ytterligare ett oljebyte efter 200-300 mil. Men annars kan du börja med att byta olja en eller två gånger innan du byter filtret. Här har du dessutom den "riktiga" oljan: Länk Fick själv hem en i torsdags, beställde på måndagen. Ska byta snart, måste bara byta oljekylaren först..... Lycka till |
|
| Ok, lutar åt att jag gör ett oljebyte. Men varför göra ett byte till efter 200-300 mil? Tack för länken till oljan! | |
|
därför att den nya oljan löser upp en massa avlagringar som riskerar att täppa till oljefiltret och då tappar lådan tryck vilket kan medföra ras, därför behöver du inte byta filtret första gången men var noga att göra det efter 2-300 mil när du gör ett till oljebyte. // Jonathan |
|
|
Anledningen till delbyten är att oljan i konvertern stannar kvar när oljan tappas ur. När motor startas efter oljebyte kommer nya oljan att blanda sig med den olja som var kvar i konvertern. Nästa delbyte är det mindre gammal olja kvar o.s.v. Bytesinstruktion: Länk mvh/ Anders |
|
| OK, tack för svaren! Siktar nog att göra ett oljebyte utan filterbyte först och sen ett till med filterbyte efter 200 mil. | |
|
Pontus Jag har skrivit i din GB. Har några frågor! |
|
|
Jag bytte olja i min låda till samma sort som du länkar till på ebay. Gamla oljan var riktigt dålig så det var nog välbehövligt. Filtret köpte jag däremot från BMW för jag har läst om icke-bmw filter som funkat dåligt. Som jag förstod det så är det bra att byta oljan på en bil som gått långt. Men att man inte ska försöka ge sig på att byta all olja på en gång. Endast det som rinner ut när man tar ner tråget. Vissa som bytt all olja på en gång har fått rasade lådor. Vet ej varför men det kan ju vara så att den nya olja löser upp gammalt skit som fastnar nånstans. Bara att byta en del av oljan, filtret och göra rent magneterna tror jag gör mycket och ökar livslängden rejält. Min har gått bra med nya oljan i över 1000 mil nu. |
|
|
Noel: Hur mkt olja gick det åt för dig? En fundering, man ska ju gå igenom växellägena inför andra fyllningen men hur gör man med steptronic-läget, ska man "växla igenom alla lägen manuellt"? Går det öht? |
|
|
Alltså jag blir inte riktigt klok på detta med oljan, söker man på lt71141 på tex ebay.de får man massor med träffar på oljor som sägs klara den specen. Esso lt71141 verkar vara halvsyntetisk medan oljan som jag länkade till i mitt första inägg är helsyntetisk, utan att ha nån koll på atf-oljor skulle jag ju säga att det "känns bättre" med en helsyntetolja? Dessutom borde väl utvecklingen ha gått framåt, dvs en olja idag borde rimligen vara bättre än en olja framtagen för över 10 år sen. Finns det nån som har en klockren anledning till att Länk inte skulle funka i min bil? Kollade förresten under bilen idag och det sitter en grön lapp på lådans oljetråg. |
|
|
Kommer inte ihåg exakt, men jag har för mig att det gick i ungefär 5½-6 liter olja. Som jag kommer ihåg det så köpte jag 5liters + 1liter. Men googla runt lite för säkerhets skull. Det är nog inte fel att köpa 10 liter så du är på den säkra sidan. Kan bli jobbigt att stå med tömd olja och för lite ny olja att fylla på. Jag gick igenom alla växlar med tiptronicen, inga problem. Jag tycker också att helsyntetiskt låter bättre. Som sagt så har jag kört med oljan du länkade till i 1½ år nu utan några problem alls. Så något större fel på oljan är det inte. |
|
| Tack Noel! Nu har jag beställt 13 liter av oljan som jag länkat till (Ravenol ATF 5/4 HP Fluid), blir först ett oljebyte utan filterbyte och sen ett till byte med filterbyte efter ca 200 mil. | |
| Låter bra, Lycka till! | |
|
Är det några som kört ett tag på Ravinola olja och kan dela med sig av erferenheter? (Inte intresserad av teorier) Funderar själv på nedan olja till automatlådan. Länk En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
| Jag har kört ca 70 mil efter mitt första delbyte, upplever att lådan växlar mjukare och faktiskt på sistone blivit märkbart tystare. Förut hade jag ett svagt men hörbart transmissionsljud från lådan, det är i det närmaste helt bort nu. Jag har alltså inget negativt att säga om oljan. | |
|
En liten uppdatering efter att ha kört ett antal mil efter mitt andra oljebyte inkl filterbyte. Det är stoor skillnad mot hur lådan växlade innan (särskilt innan första bytet), som jag skrev tidigare så har den blivit tystare och växlar nu utan tvekan mjukare/bättre. Märks väldigt tydligt på hur lock-upen går i främst på treans växel, tidigare gick den i med ett svagt ryck men nu märks det bara på varvräknaren i princip. Känslan är också att lådan är skottsäker (peppar peppar)... Jag rekommenderar verkligen denna manöver och även oljan som det länkats till tidigare i tråden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.