|
|
|
|---|---|
|
Hur är 520d med manuell. Många verkar ha automat med skulle jag välja en F11 som nästa tjänstebil så ryms ej automat i budgeten. Så någon som har manuell? Känns det bra? Hur är std stolarna? Har bara testsuttit kortare stunder men dom verkar vara rätt ok. Eller hur är dom på långresor? Någon som kör med standardstolar och ev valt med svankstöd? Är svankstöd ett måste eller är dom ok utan? Mvh Johan | |
|
Jag tycker det fungerar bra med manuell låda, men då tycker jag samtidigt att i stort sett alla bilar fungerar bra med manuell låda. Svankstöd är underbart vid längre körning, när jag kört över tre timmar börjar jag alltid justera svankstödet och sportstolar hade inte jag prutat på. Ryggstödet, lårstödet och sen utseendet är viktigt för mig. __________ Mvh Grelle |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
"inom budgeten", det går alltid bra skjuta till egna privata pengar utöver de basbelopp du har. Alt bruttolöneavdrag om det funkar för friman som du jobbar åt. |
|
Tycker standardstolarna suger, har kört SAAB i många år och deras stolar är mycket bättre. Att man sedan ska betala extra för att få ett svankstöd som varit standard på t.ex. Volvo sedan 70 talet är dåligt. Har beställt en ny LCI nu med sportpaketet innehållande sportstolar och hoppas att de är bättre an de standard jag har idag, tyvärr får jag ju inte svankstöd ändå :( Beträffande automat så har jag det idag men avstår från det på den nya av basbelopps skäl. Kommer säkert att ångra både det och svankstödet.... |
|
|
Vi har ett visst belopp utöver basbeloppen som då dras på bruttolönen, men det räcker ju inte till allt man vill ha :) Ok, svankstöd och sportstolar kanske man skulle försöka klämma in då.. /Johan |
|
|
tjoa, en sak jag kom att tänka på är att andra här på forumet har skrivit att sportstolar nu resulterar i att skinn är ett krav. Vilket avsevärt höjer kostnaden för dig... __________ Mvh Grelle |
|
|
Måste det vara en F11:a? F31:an är ju lite större än in E91:a, och det kanske är roligare att ta ut en sådan med lite utrustning än att jaga en snikad F11:a...? ---- BMW CS #6212 |
|
|
För mig är det istället automatlådan som är ett måste. Jag var i precis samma situation som du får ett år sedan och provkörde vid flera tillfällen femmor med manuell låda. Jag ville verkligen att det skulle kännas bra men varje gång blev jag besviken. Jag upplevde aldrig den där harmonin som BMW är så kända för utan retade mig ideligen på de kraftiga vibrationerna i växelspaken och på att drivlinan liksom inte hörde ihop med resten av bilen. Förhoppningsvis kan LCI-uppdateringarna ha åtgärdat tex spakställsvibrationerna lite men jag skulle absolut försöka få in den underbara automatlådan ändå. Körupplevelser är förstås alltid högst personliga men för mig skulle manuell låda möjligen funka på en trea men inte på en femma. För mig blev det istället de fina sportstolarna som fick stryka på foten när jag skulle komma under basbeloppsgränsen. Om det (som förr) hade gått att få dem med halvskinn så hade det kanske funkat men nu krävs ju tillval av skinn eller sportpaketet så det kostar i runda slängar 30 000 att få sportstolarna. Jag hoppas innerligt att jag inte ångrar mig men har hört att inte bara sportstolarna utan även standardstolarna är tydligt förbättrade nu på LCI-bilarna. |
|
| Har rullat drygt 5000 mil med manuell låda och den fungerar hur bra som helst. (stdstolarna har jag ingen erfarenhet av) | |
|
Tipset om F31 är inte så dumt, i mitt tycke är de sportstolarna trevligare än femmans och i kombination med det lägre priset (inget krav på skinn med sportstol heller) så är ju bara frågan om utrymmet räcker? __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag vet inte hur svankstödet är på F11 men jag hade standardstolar med svankstöd på min E61:a. Stolarna var väl OK men svankstödet var katastrof. Det var aldrig bekvämt och jag försökte justera hit och dit och det blev aldrig bra. Ångrade beslutet att välja till svankstöd. Jag hade även manuell låda på min 525d E61 och var inte speciellt intresserad av automat. Jag valde ändå automat till min F11:a efter att ha läst på lite och blev intresserad av den silkeslena 8-växlade lådan. Ett beslut som jag aldrig har ångrat. Det blir nog aldrig mer en manuell låda på en större bil för mig. |
|
|
Jo, jag har varit och klämt på F31:an också. Så det kan nog bli det, får fundera lite. Ska testa både F11 och F31 igen. Fram så känns 5:an lite mer "luftig", känns bra. För i E91:an som jag är van vid har man ju pannan framme vid vindrutan ;) F31 är ju också större än sin föregångare. /Johan |
|
|
Vad är din budget på ? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
| Eller varför inte en F34? Något dyrare än F31 men även mer udda och med bra benutrymme bak. Ska väl dessutom vara något mer komfortinriktad så ett mellanting mellan F31 och F11 i det avseendet. Beroende på vad som är prio för dig? | |
| Har standardstolar utan svankstöd och de är helt OK, är ca 188 cm lång. Ca 6000 mil och rekorddag på 150 mil utan problem. Skulle vilja kunna tippa stolen någon cm för att få bättre stöd för låren. | |
| Standardstolarna funkar fint hade de i min förra F11 och nu i LCI:n. Har kört 80 mil på en dag utan problem. Ska dock tillägga att 95% av mina resor är på max 1,5 timme så jag bor inte direkt i bilen. Kör man 5000 mil om året så är det kanske annorlunda. En bekant hade också std-stol i sin F10 och var myket nöjd. I valet mellan automat och sportstol+skinn hade jag valt aut alla dagar i veckan. Fantastisk låda som passar bilen. Dessutom blir interiören snyggare (annat fack framför spaken samt panel på annat sätt runt spaken) | |
| Väljer också mellan F31 och F11, med 7,5 basbelopp så blir det inte mkt över på en 520d Comfort Edition, å andra sidan är det ju en rätt ok bil det också. | |
|
7,5 basbelopp + 20.000:- = 353500:- tror jag det blir. Där ligger min gräns. Måsten: dragkrok, hi-fi. Önskas: automat. Men det går inte att få till med f11. F10 går nog. Men touring är praktiskt och snyggt! Just lutar det åt F31, få kan jag med lite rabatt få xDrive med. /Johan |
|
|
Allt pekar på F31 verkar det som, kör på det, du kommer inte ångra dig! Jämfört med E91 är efterföljaren mycket mera "femserie" samtidigt som du slipper nackdelarna med F10/11. /J.I |
|
|
Kanske kastar "sten i glashus" men varför inte "nya" Mercedes E220cdi kombi Fleet edition för 329900? Ingår adaptiv LED belysning, Artico konstläderklädsel, beckers navigation, pdc med aktiv parkeringshjälp, mm. Drag kostar ca 10" i tillägg Standard stereon motsvarar bmw's Hifi Automat 22tkr har jag för mig Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.