AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
505

Första provkörningen 530 -93. behöver lite råd

Idag var jag och provkörde en 530. vid första anblicken så var den väldigt repig i lacken och smutsig. Ägaren har jag haft kontakt med antal gånger och han säger själv att han ej är intresserad av bilar utan han är nöjd bara bilen funkar från A-b, ursäktar sig dock för att inte bilen är ren när vi ska kolla på den. Jag ringde Sönd kväll och kollade på den månd vid 12 tiden så han hade ju inte så mycket tid till att göra bilen fin.

Bilen känns väldigt bra på vägen och motorn känns stark och drar bra, inga vibrationer från motor, drivlina eller bromsar, kopplingen är dock lite trög. Fjädring känns också ok men servon skriker till när jag svänger vänster i sakta fart och det känns lite tungstyrt, Ac fungerar bra. Oljan i motor är fin.

Kollar i motorrummet, lika skitig där och när vi hissar upp bilen så är styrservot oljigt likaså växellådan. obefintligt med rostskydd men dock ingen rost förutom på bakfjädringen. Bilen saknar en list på höger framskärm och den vänstra listen så såg det ut som rostbubblor (är inte listen helt i gummi?).
Dom andra sidolisterna satt väl inte perfekt heller.

Inredningen var dammig men sportskinnet var i mkt bra skick. Knapparna till stolsvärmen på båda stolarna satt lösa.

Nu undrar jag dock vad ni tycker och vet ang oljeläckaget på servopumpen och växelådan. Är det något allvarligt som kostar skjortan och halva armen att laga eller om det är normalt slitage och funkar ett bra tag till.
Nuvarande ägare har haft bilen sen 97 och kört drygt 8000 mil med den, mest låångfärd, bilen har nu gått 20000 mil och är servad på både bmw och senaste hos privatperson.

Mickegywer
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det är ju aldrig bra att en bil läcker olja,det KAN naturligtvis vara en bagatell men i dem flesta fall så brukar tusenlapparna fara iväg med en rasande fart den dag man måste/vill fixa läckagen..
Allt detta beror oxå så klart på din mekarkunnighet i slutändan.
En ny servopump kostar säkert 3-4tusen om det inte går att byta någon packbox...som säkerligen är fallet där.

Vad gäller automatlådeläckaget så låter det inte speciellt lovande(utan o veta säkert)..men räkna med att det kostar några tusen att fixa det oxå.

Går kanske att köra med en bra tag till men bilens ägare verkar inte vara den ägare som JAG skulle köpa bil av iaf.

Mvh Janne.
Låter inte som en speciellt fint exemplar jag skulle titta på en annan i bättre skick istället för att lägga ner pengar på den du tittade på.

MVH Stephan
Det är en manuell låda

Mickegywer
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...tyvärr ändrar det ej min uppfattning om denna affär...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hrmpff...förträngde tydlingen kopplingen som du faktiskt skrev...:)sorry...

Mvh janne.
Oki. Bilen ska besiktigas i sept av säljaren, och han vill ha 59 000:- men jag hade tänkt mej Max 50 000:-, detta var innan jag var och kollade på den, fast nu blir man ju lite tveksam, skicket var ju sämre än vad jag trodde. Kollar på lite 525or också

Mickegywer
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Avråder dig från att köpa. Man skall titta lika mkt på
säljaren som på bilen. En taskig ägare som haft bilen i många år och som nöjt sig att den "funkar" skall man
inte köpa bil av. Helst när det finns fel. Du vet inte riktigt vad oljeläckaget beror på. Kan vara allvarliga
motorproblem som är orsaken. Titta på en annan bil istället och betala lite extra. Det kommer att löna sig.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Kanske du skall kolla in den här länken innan oxå.

Länk
s

Mickegywer
Förmodligen läcker den från bakre packbox på motorn,ett ganska valigt fel på v8orna men rätt mycket jobb att byta,måste riva framvagnen och ta ned växellåda mm. Kostar ca 5000kr på bmw att byta.

Roger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.