AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.499

Renköp, prutmån?

Sida 2 av 3
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Och på toppen av din geografiska historia ska du köpa bilen i Knalleland :)

Vidga vyerna över hela Sverige, gå även på privatköp, där kan du tjäna kosing och troligen ha bättre möjlighet att pruta. Och för guds skull, köp ingen E91:a utan sportstol. Xenon rekommenderar jag också, inte för att det är speciellt bra utan för att det måste vara uselt utan. Den vita 318 Stefan85 länkade till var läcker. Eller denna kanske?
Länk
Kan inte alls hålla med om fixeringen kring stolarna. När jag var tonåring och körde E36 Coupé, med sänkfjädrar, eftermarknadsfälgar och klasglasbakljus, tyckte jag sportstolar var ett absolut måste :)
Nu prioriterar jag helt annorlunda. En äldre släkting kunde inte ens ta sig i sportstolarna i min förra E91, utan blev förpassad till baksätet. Kändes sådär.

Prioriterar i så fall xenon före sportstolar. Eller varför inte saker som dragkrok, bluetooth etc. Blåtandsanslutningen använder jag dagligen.

Den sista bilen är en 318i. En helt annan bil och prisklass.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Prutprocenten är väl ganska ointressant utan det är det faktiska priset som är intressant.

Fördelen du har är att du har finansieringen klar. Det ger möjlighet till ett fördelaktigt privatköp av någon som behöver sälja bilen och få kontanter utan inbyte. Det kan göra att du kan hitta en bil till bra pris och förmodligen även med många procents prutning:)

Privatköp på nästan nya bilar är ganska riskfritt eftersom du troligen har fabriksgaranti men definitivt maskinskadeförsäkring. Sålla bort importbilarna om du vill ha trygghet. (Jag har inget emot import, men de kräver mer arbete för att säkra historiken)

När jag var i ditt läge så köpte jag min 325:a privat och fick en kanonfin bil med bra utrustning till ett pris som var billigare än en basutrustad 320 hos handlare.

Lycka till att hitta din BMW till bästa pris!!

**BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, att det inte finns någon prutmån på en standardvagn som 318d är inte så konstigt. Vi får ju förutsätta att en handlare har hyfsat bra koll på vad den är värd och det är ju då inte så konstigt att han inte vill pruta under den nivån.

Vill du hitta bilar med prutmån så ska du väl titta på motsvarande bilar på privatannons? Alltså, nästan ny diesel 318-320 med hyfsat få mil? Den som säljer en sådan jämför ju med att byta in den till handlaren och få galet dåligt betalt ändå.

Instämmer med Mats; på en hyfsat ny bil har du ju de flesta garantierna kvar ändå, så det är ju mer eller mindre riskfritt. Lycka till!
Verdi
Epsilon,
Sportstolarna är inget jävla tonårstrams som sänkfjädrar. Det är ett måste. Iaf om man är över 180-185cm. Tro mig, jag vet. Köpte en E90 med std-stolar. Var tvungen att byta efter 2 månader. Satt otroligt illa. (körde 1100 mil, bland annat ner till Holland med den)
Trams är precis vad det är. Jag har totalt kört ett antal tusen mil med standardstolar. Låter snarare som att du bör uppsöka en kiropraktor :)

Däremot är komfortstolarna jag har i E61:n av en helt annan klass.

Det blev mycket om stolar nu... Lycka till med köpet Walmborg!
Verdi
Epsilon,
Kiropraktor? För att jag vill ha lårstöd? Sidostödet skiter jag i, men jag vill sitta bekvämt.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Har man lite bredd över ryggen, är sportstolar lika bekväma som en stol på swebuss. De är för smala. Men om man är byggd som ett snöre funkar stolen perfekt.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Din teori stämmer inte Marin.
Verdi
Kan vi inte bara enas om att stolars bekvämlighet är subjektivt men att de allra flesta föredrar sportstolarna?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
jag håller med Verdi och Marin. Det är subjektivt, och är man en stor bit, är sportstolar skit.
När det gäller priset på TS bil så är ofta handlare ganska griniga med att sänka priset på bilar som redan är sänkta (oavsett hur "off" de än ligger). Så är det bara...

Jag skulle oavsett kollat även på 320d då dessa ger bättre Bang-for-the-buck. Mer utrustning brukar de också ha.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag är 181cm och hade aldrig köpt en E9X utan sportstolar. Man glider ju omkring i orginalstolarna, hade en bil med orginalstolarna som lånebil.
Så ni alla som har orginalstolar och är helnöjda, har ni provkört med sportstolar?
Eller är det så att ni vill att bilarna inte skall vara iskalla på beg marknaden?

Det och M-sport ratt är nog mina ända minimi krav.
"Så ni alla som har orginalstolar och är helnöjda, har ni provkört med sportstolar?"

Se mina inlägg ovan. Jag har ägt ca 10 BMW med sportstolar.

Provkör däremot en nyare 5-serie med komfortstolar så förstår du skillnaden.

Måste ni ha trånga sportstolar med utdragbart lårstöd på kontoret och runt köksbordet också? Själv klarar jag mig bra utan ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låt mig gissa att det är standardstol i din nuvarande E91?

-------
//Lövet
Duktigt gissat, även om det framgår explicit i flera av mina tidigare inlägg.

Låt mig gissa att du inte har sportstolar på kontoret eller runt köksbordet?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min stol på jobbet är betydligt bättre än BMWs standardstol det kan jag lova. (Herman Miller Aeron).
Det låter verkligen som du pratar i egen sak när du försöker få sämre justermån och plattare sits att låta bättre.

-------
//Lövet
Har haft 3-serie bilar med både sportstolar och med standard. Det enda klagomål jag fått var när min fru var gravid då det var lite trixigt att komma i stolarna. Men väl på plats är sportstolen överlägsen standardstolen.

Håller samtidigt med om att stolen i sig är smal men om detta (samt skålningen) är ett problem finns ju alltid 5 eller 7-serien som är bättre än vad 3-serien kan erbjuda när det gäller stolar. Men det ändrar inte att standardstolen i 3-serien är riktigt värdelös, framför allt om man jämför med betydligt billigare motsvarigheter som Golf, V60.
Under två veckor med en F20 116 med standardstolar tvingades jag ha en kudde under främre delen av låren. Detta främst pga att stolen inte gick att luta. Det utdragbara lårstödet på sportstolarna är bra, men det viktigaste är att kunna luta stolen (vilket går på E92 med standardstolar, så där sitter jag något bättre än vanliga standardstolar). Bredden på stolen känns inte så viktig för mig, jag hade alltid breddjusteringen i min E92 med sportstolar i yttersta läget, detta trots att jag inte direkt fyller upp stolen ;) Så jag vidhåller, standardstolarna är horribelt dåliga om man har långa ben (och inte vill sitta i baksätet och köra).

Det är fler som vill ha sportstolarna än som vill ha standardstolarna, så även om sportstolarna kanske inte är viktiga för dig som köpare så kan de vara ganska bra att ha när det är dags att sälja.
Andreas,
Det handlar om att upplysa om att jag komfortmässigt bedömer de två stolarna som ungefär likvärdiga. Har aldrig påstått att standardstolen skulle vara bättre. Däremot jag har utifrån min erfarenhet av ca 10 st BMW med sportstolar påpekat några saker jag har upplevt.

Förstår inte medlingen med att använda pubertala uttryck angående den ena eller den andra stolen. Låt trådskaparen själv välja vilka stolar han önskar i sin bil.

Det är fler som vill ha M-sport än inte. Fler som vill ha panoramaglastak. Fler som vill ha XDrive. Fler som vill ha... Ja ni förstår resonemanget. Någonstans måste man göra en avvägning med utgångspunkt i sina egna preferenser och inte enbart utifrån andras subjektiva åsikter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.