AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.501

Renköp, prutmån?

Sida 1 av 3
Wa
12
Walmborg
318d Touring -11
God kväll

Jag är ute och letar begagnat hos bilhandlare. Gärna något som gått få mil (ca 1500-3000 mil).

Jag köper utan inbyte, kan betala kontant samt avsluta affären dagen efter jag tagit kontakt med en handlare samt påtalat att jag troligen kommer att hålla mig till märket (och i fallen nedan även handlarna i fråga) i framtiden.

Men det finns ju ingen prutmån..! Jag har blivit erbjuden nesliga 2,2 % på två bilar och 2,1 % på en annan. När man försökt mer har jag fått svar såsom att det finns ingen marginal och att det spelar ingen roll om man kommer med inbyte eller inte.

Vad tycker ni är rimligt att få om kommer som jag gör?
Att du betalar kontant gör ju att handlaren går miste om en kickback från finansieringsbolaget. Handlaren går ju dessutom miste om en 20-30 i bruttovinst på din inbytesbil. Så kontant betalning och inget inbyte gör nog inte att du får pruta mer, snarare (kanske) mindre..
Wa
12
Walmborg
318d Touring -11
Hehe, jag skulle vilja se en handlare som gör en vinst på min nuvarande bil. Men jag förstår vad du menar.

Kanske skulle köpa något som inte går upp så mycket på KVD och ha som inbyte då.....
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Prutmån beror på utgångspriset jämfört med likvärdiga bilar. Utan byte är oftast bättre.
Vilken bil vill du köpa? Länk?
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
De bilfinanser som erbjuds får du ju lösa i förtid så varför inte ta finans från handlaren och sen betala hela summan på första avin?

Om det nu innebär en krydda i prutandet...

/Thomas
Wa
12
Walmborg
318d Touring -11
@Marin, de jag har tittat på är tre olika 318d, samtliga under 2000 mil
En blev såld veckan efter jag tittat på den, vilket väl visar att det inte fanns så mycket prutmån.

De andra två är dessa Länk! samt Länk!

Å ena sidan prissänkta, men det indikerar ju bara att priset var fel ifrån början, å andra sidan har de nu stått ett tag.

@Thomas, har funderat lite över detta alternativ. Det torde väl vara möjligt att göra på det sättet?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De var hemskt outrustade de där, är du säker på att du vill lägga så mycket pengar på dem? Det måste finnas mer attraktiva bilar på marknaden. Varför inte Länk

-------
//Lövet
Tycker inte den privatsålda 320d -10 177hk är speciellt attraktiv.

Den hade gått 5570 mil i april. Nu annonseras den med ett lägre miltal. Borde ha gått över 6000 mil såvida inte mätaren är skruvad. Den är uttagen i nov 2009 så den fria servicen, lackgarantin och vagnskadegarantin har upphört sedan lång tid tillbaka. Dessutom gamla 177hk-motorn. Den ersattes av den snålare och starkare 184 i april 2010. Därtill köpt på kredit för mindre än ett år sedan och säljes redan nu pga nyköp.

Finns ett flertal alternativ på Blocket: Länk

318d Touring blev miljöbil i april 2010 i samband med nya 143hk-motorn och både är snål och tillräckligt pigg.

Ser ingen anledning att krångla med inbyten eller finansiering om det inte behövs. Fortsätt med nuvarande strategi så får du utdelning till slut. Dock är det oftast svårt att pruta större summor på attraktiva bilar som är någorlunda rätt prissatta från början.
Wa
12
Walmborg
318d Touring -11
@Lövet, det som jag vill ha är ett problemfritt ägande, gärna med garantier. Hk är inget stort behov då jag pendlar ca 10 mil/dag.
Vid problem vill jag lämna in bilen och i stort sett kunna säga; Lös det.
Är ingen mekare mer än vid nödfall.
Wa
12
Walmborg
318d Touring -11
@epsilon, trägen vinner eller så blir det ingen bil ;)
Men skam den som ger sig i första taget. Tyvärr har det nog blivit lite av en princip för min del, men mellan fem och sex procent ska jag nog tjata till mig på annonserat pris!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Garantier löser du genom maskinskadeförsäkringen som gäller upp till 10.000 mil (eller mer beroende på f-bolag). Det stora problemet med bilarna du länkar till är att de är dyra och outrustade. De har bland annat BMWs riktigt usla standardstolar som är smala, kan inte tiltas och inte har justerbart svankstöd som standard. Är du van vid Saab eller Volvo kommer du få en chock av de stolarna. Dessutom saknar de xenonljus vilket kommer göra din mörkerkörning jobbig.

-------
//Lövet
Om standardstolarna är smala, vad är då sportstolarna? :) Svankstöd är extrautrustning oavsett stol. Däremot finns det uppblåsbara luftkuddar på sidorna på sportstolen om man av någon anledning vill ha en ännu smalare stol.

Körde nyligen två gånger 110 mil i en bil med standardstolarna. Närmare tolv timmar enkel resa med endast ett kort lunchstopp. Gjorde samma resa förra året med en bil med sportstolar och märkte ingen som helst skillnad komfortmässigt. Däremot är sportstolarna snyggare, så även xenonstrålkastare som såklart även ger bättre ljus, även som inte skillnaden är som natt och dag.

"Outrustade" är kanske att ta i. Comfortpaket, förvarningspaket, isofix, metallic och sportratt är helt normal utrustning. Båda har identisk utrustning förutom den vita som har solid lack.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sportstolarna håller i kroppen, standardstolarna är bara smala och platta. Sen är största skillnaden att man kan luta sportstolen bakåt och dra ut lårstödet - mycket bättre för låren.

Båda bilarna för övrigt exakt samma spec som SIXT hyrbilar så man kanske ska slänga ett öga på bakgrunden om man är intresserad av sådant.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har gjort ungefär samma resa som dig Epsilon och jämfört standard mot sportstol. Jag upplevde en enorm skillnad i komfort till sportstolens favör. Kanske hänger det ihop med vilken kroppstyp man har? Skulle ogärna byta bort mina sportstolar, de håller fast på ett annat sätt och lårstödet är guld.
Standardstolarna är horribelt dåliga, just att de inte går att tilta är obegripligt för mig.
En kompis köpte en i övrigt fullsmetad E90 med standardstolar i skinn, trots högljudda protester från både mig och en kompis. Men nejdå, de var så bra så. Ja, det var de första månaden också, sen insåg han hur värdelösa de är. Tilläggas bör att vi är 1.86, 1.93 och 1.95 långa, så hur kortare människor upplever stolarna vet jag inte. Men kommer man som lövet säger från Saab eller Volvo (där standardstolarna är utmärkta att sitta i, trots att man är lång), så blir man nästan mörkrädd när man provsitter BMWs standardstolar (E90/E91/E92).
Tycker inte det utdragbara lårstödet tillför så mycket. Brukar ha det nästan längst in. Tiltfunktionen har jag aldrig använt då det snarare försämrar min körställning.
Är 1,82 men mer vältränad och med lägre andel kroppsfett än genomsnittet ;) Skillnaden är att sportstolarna sitter åt betydligt mer kring musculus latissimus dorsi. Vid aktiv körning är sportstolarna helt klart att föredra. Annars sitter jag lika bra i standard- som sportstolar.
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Om du kan tänka dig att åka en bit kanske dessa skulle kunna vara mer intressanta?:

Länk

Länk
Är nära genomsnittlängden och instämmer i klagokören kring std-stolarna, riktigt dåliga. Skulle aldrig köpa en BMW utrustade med dessa.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Det är en stor muskel, på mig är den större än genomsnittet, samt att mina lår är XL så jag uppskattar avlastningen mycket, så det kanske är kroppstyp som spelar in? Synd att det är svårt att testa en stol ordentligt, jag tycker de sorterar ut sig först efter en längre resa där man känner skillnad i kroppen.

Xenon håller jag delvis med dig om, bra är de inte, men jag skulle inte vilja ha en E91 utan xenon, det måste vara rent uselt. Eller nattsvart som vi lite vitsigt hade dragit till med i götet :)

Slutligen förstår jag inte riktigt TS strategi, procentsatsen i prut är väl mindre viktig kontra rätt bil till rätt peng. Givet att du kanske lyckas med ditt procenttänk på en mindre attraktiv bil som redan från början är lite för dyr, men det får du säkert i röven vid exit på affären.
Wa
12
Walmborg
318d Touring -11
Tack för all input.

Hjälper mycket även om det kanske blev lite väl djupt på stolfronten. Fortsätter att leta i bildjungeln och tror nog att det löser sig.

Är född Västgöte (kostar det något?) men levt i Småland i tjugo år (kostar det mycket?) så ibland blir man kanske väl ekonomisk (läs snål).
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Om du får ett bättre pris än vad en månads ränta är så ser jag inget fel med att utnyttja din rätt att lösa lånet i förtid.

/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.