|
|
|
|---|---|
|
Hej Befinner mig i Tyskland och har fått problem med bilen E39 540, igen. Upptäckte nyss att batterilampan börjar lysa vid 2300rpm (cirka 130 km/h) på 6:an. Men även när man varvar över 2300 rpm med andra växlar. Till saken hör att jag körde hela förmiddagen i ganska långsamt tempo och med all elutrustning på i 35 gradig hetta. Kanske blev överansträngt och att generatorn ej hunnit ladda ifatt än? Är det generatorn som börjar ladda dåligt? Har för mig att batterilampan lyser när generatorn laddar dåligt? Vad tror ni?? Till saken hör att jag har knarrljud framifrån också. Tror väl inte det har med saken att göra eftersom dämparna är slut och det är otroligt varmt o torrt här nu. Men bäst att nämna det oxå. Uppskattar fina o bra svar fort! :) mvh | |
|
Hmm, kan det vara så att styrlederna är så torra o tröga att mycket kraft går åt för remmen att styra både generator o styrningen. Det är väl samma rem? För styrningen har känts en aning konstig på sistone. ? |
|
|
hej känns som.generatorn är på väg att lämna in om remen skulle slira så tjuter den men om du har tillgång till en multi meter så kolla om den laddar gör den inte det så stoppar den snart tyvärr mvh |
|
|
Skulle gissa på att det är kolen eller möjligen släpringarna i generatorn som är slut och tappar kontakten med varandra när generatorn får lite varv. Hur långt har bilen gått? BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
22k mil. Det mindre roliga är att jag hade exakt samma problem i Tyskland på min E30 325 för exakt 10 år sen (nästan på dagen t o m). Så jag är föga road just nu. Å även jag tror på kolen/laddregulator nu. Ska prata med BMW Heidelberg imorgon. Eller någon som känner till en bra verkstad här? ;) Tror knappast jag har kompetens nog att plocka bort en generator på en 540 själv. |
|
|
Fått hjälp av en werkstatt här och byta generator iaf. Klart imorgon! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.