|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis bytt in en Audi S6a på firman. (äger en väldigt liten bilfirma) Riktigt fin bil med få äldre ägare och 15,000mil på mätaren. Bilen var ute på provkörning och kom sedan tillbaka var på den parkerades på framsidan vid éntren. Efter ca 30min skulle jag köra runt den till baksidan. Men när jag startade bilen var det ett rasslande mekaniskt / metalliskt ljud. Ugnefär som en kamkedjespännare eller kanske AC- kompressor som gått sönder. Hur som helst. Körde runt bilen runt huset till baksidan var på jag märkte att den inte alls växlade som den skulle. Bilen bara slog i växlarna och slirade i lådan. Vi ställde in bilen över helgen var på jag i Söndags valde att prova att köra bilen hem för att se om samma problem uppstod. Bilen startar precis som den skall och går hur fint som helst helt utan missljud. Växlar precis som den skall. Lämnade in bilen igår för oljebyte i lådan och beskrev problemet. Fick tillbaka den idag helt utan fel. Inga felkoder i lådan. Växlar precis som den skall och går precis som den ska helt utan missljud. Körde en lite längre tur så att bilen blev rejält varm. Då kommer samma fel tillbaka igen. Det vinande nästan metalliska ljudet ihop med slirande låda som slår i växlarna lite hur som helst. I min värld är väl en automatlåda trasig eller så är den hel? Någon som kan hjälpa till? Och NEJ bilen kommer aldrig att säljas med felet "mörkat" | |
| Bilen i fråga är en Audi S6 från 2002 med Faceliften om det är till någon hjälp! | |
| Vart lämnade du in den och vad sade de om din felbeskrivning? Åtgärdade de något utöver oljebytet? | |
| Är väl ganska klassiskt att automatlådor funkar när de är kalla men krånglar när de är varma. | |
|
Låter onekligen som ett automatlåderas. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Får du några varningar i instrumenteringen när det händer, eller sparas några felkoder? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Haft rasade lådor förr på mina egna bilar då jag dras till den typen av bil som ofta ger en huvudvärk och bekymmer! Men denna lådan beter sig verkligen helt normalt för att på 1 sekund bara sluta fungera som den skall samt börja göra ifrån sig oljud? Provade nu att köra ca 2 mil ganska aktivt med bilen helt utan problem? Bilen har inga felkoder i varken instrumenthus eller när man läser av minnet med felkoder? |
|
|
Jag är bara en glad amatör när det gäller automatlådor men för mig låter det som problem med någon ventil i lådan, tryckreducerare eller ventil till någon lamellbroms. En ventil som kärvar när den blivit varm. Oljudet kan vara ett problem med läckage runt oljefiltret i lådan. När verkstaden bytte oljan tog dem även ner oljetråget och bytte filtret eller öppnade man bara pluggarna och bytte oljan i tråget? //Göran |
|
|
Nu rullar bilen igen! Blev en helrenovering av lådan hos Automatlådor i Södertälje. Humant pris & nu mera en fungerande bil igen! (vet dock ej exakt vad som var fel) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.