|
|
|
|---|---|
|
Det är kanske lite tidigt men ja undrar va man ska tänka på när man ställer av bilen för vintern??? Ska man ta ur batteriet, starta den i bland, eller hur gör man har aldrig gjort detta. Tacksam för hjälp. Bmwflink | |
|
jag förespråkar ; 1. underhållsladdare 2. om du har ett torrt garage - fönsterna lite på glänt så luften får cirkulera 3. pumpa däcken HÅRT! (typ 3.5 bar) eller i en perfekt värld ställ upp bilen på pallbockar så är däcken bra när du ska ta ut den. 4. byt olja så den är fri från föroreningar så mår bilen kalas när du tar ut den. |
|
|
Du kommer att få MASSOR av olika tips/förslag, idéerna om detta tar aldrig slut. Det nån säger är ett måste, säger nästa absolut inte... ;-) Detta funkar för mig varje vinter: Full tank 1 kg extra luft i däcken Nybytt motorolja (har gått max 200 mil) Batteriladdare påkopplad HELA tiden, från första dagen till sista, i mitt fall 5-6 månader Jag startar ALDRIG bilen under vintervilan Min bil står i varmgarage 10-12 grader varmt |
|
|
Du kommer att få MASSOR av olika tips/förslag, idéerna om detta tar aldrig slut. Det nån säger är ett måste, säger nästa absolut inte... ;-) Detta funkar för mig varje vinter: Full tank 1 kg extra luft i däcken Nybytt motorolja (har gått max 200 mil) Batteriladdare påkopplad HELA tiden, från första dagen till sista, i mitt fall 5-6 månader Jag startar ALDRIG bilen under vintervilan Min bil står i varmgarage 10-12 grader varmt |
|
|
Jag gör faktiskt exakt som Patrick Persson inlägger här ovan, förutom att jag har kallförvaring. Har fått för mig att rost gror i värme... Vidare har jag även stängda rutor, avfuktare i bilen och bil-överdrag. |
|
| Spacco: Säkert rätt att rost-processen går snabbare vid högre temperaturer precis som de flesta kemiska processer, men det finns ju andra faktorer som påskyndar rost fortare. Om man har kall-garage är chansen att det är fuktig luft högre och större rostpåverkan. Om man har någon form av varmgarage så känns chansen större att den är mer kontrollerad, t.ex. fukthalten och liknande. Sen vet jag inte hur läder mår av en allt för torr/fuktig luft... Fast det är mest spekulationer från min sida. | |
|
novaland: Absolut, visst är luften mer kontrollerad i ett värmt garage. Men jag anser att kyla i måttlig mängd konserverar bättre. Skonsammare mot gummi, plast och skinnklädsel osv. Oavsett kall/varm-garage tror jag däremot det är viktigt att bilen man ställer in, är ordentligt ren och torr. Att garaget är isolerat är nog också en punkt som är viktigare än om det är varmt/kallt. Isoleringen stoppar fukt och det blir heller aldrig svinkallt, så länge det inte är extrema minusgrader ute. |
|
| Jag ställer ner bilen ren och fin, fulltankad och med ca 1 kg extra luft i däcken. Sätter på underhållsladdaren och drar på pyamasen. Rör sen inte bilen förrän det börjar bli framåt vårkanten. Oljan byter jag när det passar mig, oftast på vårkanten. | |
|
Jag kör in bilen nytvättad, fulltankad med lite extra tryck i däcken som dom flesta andra. Varvar dock underhållsladdaren mellan bilen och hojen lite då och då. Funkar hur bra som helst och aldrig haft några problem. Oljan byts med täta intervaller oavsett och det brukar bli strax före avställningen. Använder inget överdrag då jag av nån anledning fått för mig det gör mer skada än nytta. |
|
| Glömde nämna att det är varmgarage. 10-12 grader. | |
|
Kan man ta ur batteriet ur bilen hela vintern, har ingen ström i garaget, , och låta den stå utan eller ta bilen skada att stå utan batteri. Eller ska man ta ur det ibland å ladda. |
|
|
Du kan ta bort batteriet och ladda de utanför. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.