|
|
|
|---|---|
|
Ska byta bromsbelägg på min E70. Fått pris hos en BMW auktoriserad verkstad - totalt 7500kr. En oauktoriserad men ändå specialitet på BMW - 4000kr. Känns som att man kan göra annat kul för 3500kr.. Samtidigt, dagen man ska sälja är det ju skönt att kunna visa upp en felfri servicebok. Hur hade ni gjort? | |
|
För en sådan sak hade jag valt det billigare alternativet. För övrigt är min erfarenhet att hetsen om serviceböcker har väldigt liten bäring i verkligheten. Jag har sålt bilar med stämplar från både BMW och andra och det har inte varit någon skillnad på hur lätta de varit att sälja. Bromsbelägg är ingen rocket-science direkt. ------- //Lövet |
|
| Jag hade inte heller lämnat in den på BMW, det viktigaste är att du kan dokumentera bytet och att kvalitetsdelar använts tycker jag. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Med tanke på att man kan köpa belägg runt om för 1500 kr och det tar max 1½ timme att byta dom runt om för en verkstad. Så typ 2000 + moms för arbetstiden. Måste finnas billigare alternativ när det gäller verkstadspriser för att byta bromsbelägg. Vad tar en OK verkstad i timpris. tex i 08 ?? ca 650 +moms i Örebro Bromsbeläggsbyte är väl inget som man noterar i serviceboken överhuvudtaget. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kristoffer_L +1 |
|
|
Varför inte byta själv? Att stämplar i en servicebok skulle generera mer vid ev inbyte är nonsens. Möjligen att handlaren drar nytta av det? Spara kvitton som garant för vad som gjorts på bilen! |
|
| Spara kvittot funkar ju! Uppskattar själv att service/reparationer finns dokumenterat vid bilköp. Men tror jag kör på det billigare alternativet! | |
| Beställ delarna från Tyskland och byt själv. Bättre timpenning än så lär du aldrig få för ett så enkelt jobb. | |
|
Håller med pettran :) Ett stort plus om man lär sej byta sånt själv är kunskapen om hur oken mm funkar på bilen. Då är det lätt att lära sej hålla rent varje gång man skiftar hjulen från sommar till vinterdäck och vice versa :) Du spar inte bara in pengar på bytet Du gör själv utan även på att slippa kärvande bromsar,snedslitna bromsskivor,belägg osv. Extra plus att förbrukningen inte skenar pga anliggande bromsar ! Lycka Till med bytet,Du kommer inte ångra det :) |
|
| 7500 måste väl vara inkl skivor?? | |
|
Inga skivor ingår... Då blir det väl en "0" till... :) Känns tryggast att en yrkesman gör det.(inbillar jag mig..) |
|
|
Innan du bestämmer dig för att en yrkesman är nödvändig för jobbet - kolla in hur man gör på Youtube. |
|
|
7500:- måste väl ändå vara riktigt dyrt även för auktoriserad verkstad? Hur stor del av kostnaden är material resp arbete? Mvh Martin |
|
|
Jag håller med Iggeman - alla är inte händiga eller kanske inte har tid eller lust att göra det själv. I mitt fall hade det blivit FDS dvs förstör-det-själv :-) Just bromsskivebyte kan vilken verkstad som helst fixa - se bara till att de använder kvalutetsgrejjer (eller köp själv om du har lust). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.