|
|
|
|---|---|
|
Tänkte vara duktig idag och göra en "LÄTT" motortvätt för att få nybilskänsla i motorrummet. Var otroligt försiktig och våtdamsög samtidigt som jag sköljde med mycket vatten (inget tryck alls utan strilade). Damsög sedan alla små vattenansamligngar jag kunde se. Medans jag tvättade kring vänster strålkastare la jag märke till två lösa delar till något slags clipps som jag inte förstod funktionen av. Glad i hågen startar jag motorn för att köra en sväng och torka ur motorutrymmet. Det visar sig då att vänster halvljus (xenon) inte fungerar. När jag tittar närmare ser jag att täcklocket glipar... Alltså har det gått in vatten i strålkastaren. Det är ju helt otroligt att en plastdetalj kan gå sönder efter 5-6år uta att den har annan belastning än att sitta still på ett ställe. Här har ingenjörerna eller material- eller produktionstekniker gjort en tabbe. Clipsen klara inte drag spännineg som upstår av kontaktrycket i tätningen. Alternativt har detlajen krympt. Hur som helst är det ytterliggare ett fall av degradering av funktion med tiden. Jag har sagt de senaste 10-12 åren att dagen bilar (även andra produkter) klara ju inte ens av att åldras oavsett om man använder dem eller inte. Bytte från Volvosarna för att jag var trött på detta... Hur som helst, vad kan ha gått sönder? Xenonlampan eller drivdonet? Har aldrig haft några xenon-relaterade problem tidigare så detta är ett nytt område för mig. Ska ta ner strålkastaren i morgon och torka ur den noga. Prata med BMW om nya täcklock (obs på även den andra var en av de två synliga clipsen av). Har sett på nätet att det finns ett "repair kit" som jag skall fråga efter: Länk ser ut som avluftningsdetaljer. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" | |
|
Been there done that!. Exakt detta hände mig i vintras. Clipsen trasiga, luckan står på glänt och tål därmed inte minsta vattenstril. Det är väl en sak att plast åldras, även om jag håller med dig om att det borde hålla typ dubbelt så länge. Men följdfelet, som du sannolikt råkat ut för är värre. Dom har satt styrelektroniken med högspänningsdel och och allt i botten av lamphuset. Denna infästning är väl tätad med gummilist osv. Men i fallet att vatten kommer in i huset så rinner det till botten och tar sig via kontaktbläcken in i den känsliga elektroniken och sen är det kört. Min styrelektronikbox uppgav skvalpande ljud när man skakade på den och det skvätte ut vatten vid kontaktbläcken. Skaffade en ny enhet på skroten. Tips, tejpa lacken på stötfångaren och skärmen innan du lyfter ur lamphuset så minskar risken för repor. |
|
|
Tack Nenne68 för tipset med tejp! Det är ju extra kul om man undviker onödiga repor. Plockade ner ena strålkastaren i eftermiddags. Det var ganska enkelt och med min dotter som medhjälpare som höll ut frontens övre del + tejpen gick det som smort. Det skvalpade vatten i Xenon-drivenheten precis som i ditt fall. Man undrar ju hur de tänkte när de sätter den mest känsliga delen så att vatten kan rinna in? Antar att placeringen har med kylning att göra. Det tar en vecka att få fram locken till strälkastarna från BMW så det är minst sagt tråkigt att gå och vänta. Locken var billiga men drivenheten kostar nästan 4000:-. Har dock hittat på skroten för 1500:-. Har någon en drivenhet ligganda är jag intresserad och gärna lock också.. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Har rivit ner strålkastaren och torkat ut fukten. Får inget liv i styrdonet så jag har beställt ett nytt från Hella. Svensk pris är 2500:-. Skrotarna tar mellan 1000 och 2300. De är märkta med DOT 2000h. Kan någon bekräfta att det betyder 2000 timmar? Om det betyder att livslängden är nominellt skulle det motsvara 10000 mil om medelhastigheten är 50km/h. Halvljuset är ju inta alltid på som tur är om har har auto-läget på. Annars skulle det bli nästan 80 öre i driftskostnad bara för ballasterna per mil (med BMWs pris) exklusive bytet. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.