AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.186

Gråa mätar tavlor M5? (E39)

Sida 1 av 2
T_J
Jag tycker mig ha sett det på några M5`or (E39) men inte alla.
Är det nått som kom vid faceliften `01 eller fanns det som tillval? Eller är det nått eftermarknads kit?

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kom med faceliften.
T_J
Okej, som jag misstänkte då.
johann, vet du i detalj vad som förändrades på M5`an vid faceliften, även saker som inte syns?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Andra lysen fram och bak, annan ratt, gråa mätartavlor, widescreen-navi/tv, läder på växelspaksknopp och handbromshandtag även med Titaniuminredning var de visuella ändringarna jag kommer på nu.

Under 2000 fick motorerna andra oljeringar som minskade oljeförbrukningen, ryktas om förbättrad koppling och VANOS också. Det senare är mkt troligt då man inte hör mkt om VANOS-missljud från 2001 och senare.

det jag vet är: Angeleyes fram, klara bakljus bak, kopplingen blev förstärkt, bilar med navi fick större display.

Har jag glömmt något...???
T_J
Okej, jag har hört om lite oljeförbrukning på M5`an, konstigt att inte BMW bytt oljeringarna på garantin för alla som drabbats.

Här kommer ett gäng följdfrågor;

Rör det sig om enorma mängde olja den förbrukar så man måste kolla stickan flera gånger i veckan vid normal körning? dvs ej bankörning eller vansinnes plågande..

VANOS, om den rasslar vad är åtgärden (utbytes?) och vad kostar det? delar ink. arbete
Kan VANOS`en rassla på en 99`a som har 6000-7000k mil på mätaren? (verifierade mil)

Kopplingen är ett huvudbry för mig, om den börjar vara dålig vad kostar det att få den utbytt mot en original alt. en värre modell? Står BMW för nått, sk. goodwill?

Samt en bonus fråga, enligt uppgift så satt det lite kellner trim på din M5, vad jag är intresserad av är avgasystemet, var det hela vägen eller cat-back?
Samt pris på det.
Har hört att den lät underbart så det vet jag redan :-)

Jag vill tacka för så snabba svar!
En knapp för Max AC och Max värme har jag också för mig, kanske bara på USA varianterna. Två nya färger, Sterling Gray och Chiaretto Red.

DVD navi kommer med '03.

M3 ratt (bredare och skönare att hålla i) kom även den.

Samt kan man ju tillägga att Johans koppling höll väl minst 7000 mil, så det beror mycket på användaren om kopplingen håller eller ej.
*Gustav*
Jag vet att dom att det finns en knapp för max ac, värmen har jag inte sett.

komm inte den le mans blåa 01 också...?
Silverstone lacken ut gick 00.
LeMans kom tidigare har jag för mig. Royal Red utgick också.

Greg säger:

"Big differences from '00 to '01 were (off the top of my head):

Bigger/faster Nav display
Front sensors added to Park Distance Control system option
"Angel Eye" headlights (all models have HID lights - the angel eyes are the illuminated rings surrounding the lights)
M Audio option introduced
Switch from black-face to gray face gauges. (I prefer the black!)
"

Sökning på 2001 vs 2000 gav 800 svar :( Kanske får precisera den mer:

Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
T_J,

Så vitt jag vet så stabiliserar sig oljeförbrukningen på de flesta bilar. Finns ju automatisk kontroll som varnar innan det är för sent men det kan vara bra att kolla med stickan då och då. Enligt min erfarenhet påverkar inte körsätt förbrukningen i ngn större omfattning.

VANOSen rasslar inte utan det låter mer som en diesel på låga varv, man byter inte själva VANOSen utan sätter dit en extra oljepump. Kan gå att få bytt på goodwill.

Eftersom jag aldrig behövde byta min koppling under 8500 mil så vet jag inte vad den kostar, den kan gå att få bytt på goodwill med lite tur.

Kellenerssystemet jag hade var enbart slutdämpare, dvs vare sig cat-back eller hela systemet. Kolla med info@kelleners-sport.com för pris.

bridgestone
Gråa mätartavlor sitter även på äldre m5 e39..inte bara sedan faceliften.Mina egna källor ;-)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
bridegstone,

Tycker du kommer med massa skumma påstående utan atta backa upp dem med fakta. Har du ngt som stödjer ditt påstående denna gången?
T_J
Mycket matnyttig info jag fick nu!
Låter bra att din koppling höll så långt, då måste det finnas en chans att man inte ska måste byta koppling var 2000 mil.

VANOS, låter bra att inte hela rasket måste bytas, kan ju inte heller vara så dyrt att få det åtgärdat om dom nu inte släpper det på goodwill.

Den nya ratten är klart attraktiv, ser då mysig ut på bild iaf :-) 01`ans mätar hus borde vara bolt on på en 99`a, klart läckert med ljusgråa tavlor!

Ska surfa in på kellners!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
T_J,

Även om det låter av VANOS så är det inte skadligt, låter lite illa bara.
bridgestone
Japp min egen M5 e 39 och den bilen e tysk med gråa mätartavlor :-)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Om du har en M5 äldre än årsmodell -01 med gråa mätartavlor så är dessa bytta i efterhand.

Snurrad mätare eller svårt krockad bil är ju bland det första man tänker på då. ;)

bridgestone
Kors i taket, då måste man blivit rejält BLÅST :-)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Jag har gråa tavlor i min 540'a så allt e ju relativt, men det är riktigt att dom "kom" med faceliften i M5'an 01.
Ma
2
MarkusW
XC60 -16
S60 -01
Hej,
Stämmer detta med de gråa mätartavlorna, kikar på mobile.de o hälften av de som ligger ute av årsmodell -99 har gråa o andra hälften svarta? Eller är det så många som fått mätarna utbytta?
E39 lider av den sk "pixel-sjukan", dvs pixlarna där man ser mätarställning mm har en förmåga att "slockna". Min egna -99:a har fått hela instrumentklustret utbytt pga just detta, hos BMW. Så den har numera "gråa" mätartavlor. Givetvis är bytet dokumenterat samt att man har kodat in instrumenthuset och självklart ställt in korrekt mätarställning. Vad som är mindre roligt är att numera har även detta instrumenthus strulande pixlar :D. Blir inget byte utan det blir o skicka iväg på reparation.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.