AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.281

Nu har ja blivit less på alla reparationerna på min E39!

Ro
64
Robin_beck
528 toruing -98
Har ja haft ren otur eller är E39an en krångelbil?
Enda sen ja köpte min har den inte gjort nåt annat än att tömt plånboken, bromsskivor som blir slagna, hastighetsmätare och tankmätare som felar, klunkande ljud i alla bussningar även om den var på verkstad för några månader sen där bussningar m.m blev bytta, klunkande ljud när ja åker i gupp eller svänger, servo som lägger av i kurvor. Växellåda som klunkar när ja växlar från 1-2-3.
Ratt som skakar som rena jordbävningen fast kvalitédäck samt nya fälgar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trist, men faktum är att det finns många bussningar/leder som kan slitas i en E39:a. Det är också dessa som gör att bilen går så fint när allt är friskt...

Hur långt har bilen gått och vilka bussningar byttes?
"Kluckande" i gupp brukar ofta vara slitna pendelstag (krängningshämmarstag).

Bromsskivor slår sig inte om de inte blir extremt varma, däremot kan kärvande bromsok göra att skivorna får ojämn beläggning och avtryck/inbränning av bromsklossarna vilket gör att de vibrerar lite. Är då bussningar/leder i dåligt skick ger det direkt vibrationer i en bil med så känsligt chassi som det är på E39.
Problemet ligger därmed troligen i bromsoken i kombination med lite glappa bussningar/leder.

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
64
Robin_beck
528 toruing -98
Bilen har gått ca 17,5k mil nu, och minns inte riktigt vilka bussningar de var, jag gav verkstaden fri hand och byta de dom tyckte glappa, samt leder. Nu har de visat sig att samma bussningar börjat glappa igen, vilket jag tycker är riktigt mysko och frustrerande. Tror även kräningshammarstag byttes på den vid de tillfället. Även topplagringen på vänster/höger sida då ja hade kluckande ljud på vänster sida när ja svängde. De var tyst i ungefär 2-3 månader så börja vänster sida och klunka. Bromsoken ska vara bytta enligt förra ägaren, såg skapligt nya ut när ja kolla sist också. Förra servicen byttes bromsskivor samt bromsklossar, åkte ca 100mil sen börja ratten vibrera igen.
Jag kommer också göra mig av med min, då det inte är värt att hålla på längre.
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Det låter för mig som om verkstaden fick lite för fria händer. Var det en BMW verkstad eller en frimicklare?
Har de använt orginaldelar? För det finns en hel del billiga eftermarknads delar av låg kvalité.
BMW bilar är tunga och behöver därför bra material i bromsskivor, bussningar, leder mm.
Jag har själv vandrat den snåla vägen med bussningar o bromsskivor mm. Och det sluta 95% av fallen så som du beskriver din bil.

En annan sak att tänka på är att när man i en gammal bil byter vissa delar till nya så blir det större belastning på de gammla som är kvar. Vilket leder till snabbare utslitning. Bara en erfarenhet jag har.

/F1

Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten!
Det existerar inga "originaldelar" till vare sig BMW eller andra bilar, skulle jag vilja påstå.
Däremot finns det bra eller mindre bra delar. Service från s.k. auktoriserade märkesverkstäder, säger like lite det. Chassidelar kommer från t.ex Sachs und Fischer och elektronik från Bosch, Siemens osv. Det viktiga är att man har en bra verkstad, med riktiga bilmekar, som kan bilmodellen. Jag är nog benägen att hålla med signaturen " Johan B", om att detta är tämligen komplicerade bilar, där mycket kan paja och mycket kan kosta pengar. Ungefär som att få ordning på en Facel Vega från 60-talet - fantastisk när allt funkar, men dyrt att hålla liv i på sikt. Fast BMW:n är ju så mkt enklare och billigare. Försök hitta en bra, fristående verkstad och skit i de auktoriserade s.k.märkesverkstäderna, så ökar möjligheterna att få ordning på bilen. Miltalet skvallrar om att du befinner dig i en fas, så många slitdelar behöver bytas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.