|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har börjat sukta efter en fräsch e39. Det är ju inte en helt ovanlig bil..med andra ord så finns det en marknad med stora variationer. Nu kör jag en fin men halv gammal mercedes. Dom är ju lite av evighets maskiner sålänge de blir hyfsat servade. Och på andra bilar jag haft har mil talet ändå inte varit Så avgörande. Hur är det på e39? Har dom nån gräns där dom börjar bli dyra att hålla efter vid normal körning/service? Ser ju bilar från 8000 mil till nästan 40 000. De som är mest aktuellt är 525 och 530. | |
|
Jag köpte min 528iA Touring -97 vid 18700 mil och nu har den gått 31500. Den har kostat en hel del (gör det mesta själv) men nu är det mesta bytt, senast hjullager x2 förra veckan, så nu bör den rulla hyfsat billigt ett tag. Sedan 2007 går den inte på saltade vägar vintertid. Det var mycket som gav upp runt 20-25000 mil. ___ Min bil: Länk |
|
| Vilken årsmodell hade du tänkt dig, en del börjar bli rätt ruttna. | |
|
Hej Jag köpte en BMW 530i M sport 2001 av en kompis för 43.000 kr Han har haft bilen i åtta år och kört cirka 10.000 mil. Han har bytt följande: * Framvagn ( alla länkar + diverse) * Vattenpump+remmar+termostat * Bromsrör runt om * Skivor+belägg * Koppling vid 14.000 mil * Dörrar på garanti * Servad alltid med Castrol 0-30, servad alltdi vid 1000 mil * Nivåreglerare * Sen lite annat smått och gått. Han har alltid bytt delar innan för att hålla bilen driftsäker. Men han har aldrig haft problem med bilen. Han är bilmekaniker därav. Kan också tillägga att bilen tar sig till 250 utan problem, vibrationsfritt och tyst! Bilen har nu gått 24.000 mil och man kan aldrig tro att motorn har gått så mycket samt karossen. Är nog en av dom finaste 530 som finns. Enligt BMW så kan dessa motorer gå väldigt länge tills de rasar. Problemet är karossen. Det du ska titta på är följande tycker jag: *Vibrationen vid broms och vid 110-120 km/h *Rost, de rostar en del. |
|
|
Jag kollar efter en sen årsmodell. Tidigast 2001...gärna en 2004, men verkar ju va lite begränsat med utbudet där. Nån som vet hur "snälla" bmw är när det gäller att laga rost på 2004:orna? Att de inte vill laga rostiga stenskott i huven fattar jag...men i övrigt? Sen har ex. som denna, när de ska nästan 100k för en bil som passerat 30 000 mil? Sett flera Väldigt konstigt siffror...blir inte alltid helt klok på marknaden när de kommer till denna bilen :) Samma var det för några år sedan när jag leta efter en 330 E46. De sluta med att de blev en E90 istället, men den är numera såld :) |
|
|
Jag kan rekomendera 530, den är underbar att köra. När det gäller kostnader så börjar det, enligt min erfarenhet hända saker pga av mil över 10000 pga av ålder över 8-10 dvs nu:-) Jag har haft de valiga med skivor, div givare, någon gummislang, ventilkåpspackning m.m. Verkstaden kollade fram o bakvagn senast och det såg bra ut, jag tror dock att det snart är dags. Fördelen med att köpa en lågmilad är att de kan vara mkt fräscha och jag tror det är enklar att hålla skicket uppe än att fräscha upp ngt. Dessutom tror jag på att hålla kontroll på vilka delar som det bytes till (dock enbart baserat på vad jag läst här) |
|
|
Milen är inte på något sätt avgörande, allt handlar om att det är skött! Personligen skulle jag föreslå att du tittar efter en bil där så mycket som möjligt är bytt på senare år. Typ: kylare, vattenpump, remmar, hjullager, länkarmar (fram och bak), stötdämpare, silentblock (om kombi), kondensor ac, m.m. Ofta har de gått ca 20-25k mil, som pbengtss skrev ovan. Är det mycket bytt, skit i milen o gå på skicket! Rost är ett problem, men ser du ingen så finns det inte mycket. Den har en tendens att samla sig synligt på tröskellådor, nerkant på dörrar och i bakänden. Gär att hålla efter ganska lätt i rätt några år. Om automat så är det definitivt ett plus om den är servad med ny olja o filter. Jag vet att det diskuteras om det behövs. Jag tycker det och det är hur eller hur inte fel om så är gjort. Personligen hade jag undvikit 525 då motorn är mycket tråkigare än i 530. 530 med automat är iofs tämligen törstig om du tänker köra mycket, sällan under litern blandat. Kör du mycket föreslår jag 530D manuell, snål och en pärla till att gå bra. (530D aut käkar dock automater och jag skulle inte köpt en sådan själv om det inte sitter en ny aut-låda i den.) Du får väga ihop saken. |
|
|
E39 är en svår bil, det är en mycket trevlig bil för små pengar. Men de verkar ha driftsäkerhet som en gammal jänkare. Jag har haft en 528 och var mycket nöjd, ägde bilen knappt ett halvår så jag slapp större reparationer. Kylsystem, abs och airbag är saker som flitigt havererar på dessa bilar. Bussningar slits på alla bilar, men på en E39 blir bilen nära okörbar med sliten hjulupphängning. Jag anser E39 va en mycket lämplig bil om man vill ha en fräsch välbyggd vagn utan att lägga ner för mycket pengar på bilägandet. En förutsättning är att man gärna skruvar själv och köper delar i Tyskland. |
|
|
Japmax> Du har så rätt i att man bör kunna skruva lite själv, men det gäller alla äldre BMW. OCH de flesta andra bilar med 15 år på nacken (Mercedes före 1996 undantagen samt lite japaner). Vad gäller airbags är det inte airbagsen som strular, det är kablaget under stolarna. Lätt och billigt att fixa och väl känt på verkstäderna om man nu inte löder ihop det själv. ABS-problemen är tråkigare då det är styrenheten (från årsmodell -99), vilket drabbar alla och kostar minst 2500 kr att renovera. |
|
|
Håller med de föregående. mycket trevlig bil, men tung, vilket märks på att man får hålla efter bromsar, hjulupphängning och diverse bussningar. Gör man bara det så är det en kanonkärra, om den är välskött :) "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
Jag har en 01:as E39 som gått 23600 mil, har inte haft den så länge så inget strul ännu. Jag är mycket imponerad över hur en 12 år gammal bil med dom milen kan kännas så "tajt" och ge ett sånt gediget intryck. Som sagts tidigare, hittar du en väl underhållen bil tror jag inte du ska vara rädd för milen. Att saker behöver bytas ut på gamla bilar är det dock bara att räkna med. Vansinnigt mkt bil för pengarna om du frågar mig. |
|
| Tror att det är få bilar som sitter ihop så väl efter 20+ tusen mil! Har åkt en hel del W210 och tycker inte inredningskvalitén är likabra på långa vägar. Satsa på en 2001 eller nyare, det är mitt bästa tips! De har gjort en hel del förbättringar på E39 under årens gång! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.