|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vi har kikat lite på 320 TOURING eller 520 SEDAN diesel innan.. Men nu har jag snöat in på en 523 iA SEDAN. De diesel bilar jag tittat på innan så har det varit 13500 mil och uppåt för runt 145000 kr. Har nu snöat in på en 523iA SEDAN -2008 med bara 6000 mil med skinn,automat,svensksåld m.m för samma pengar. Ni som känner till den modellen..skriv gärna vad ni tycker om den. Känns som en väldigt pris värd bil!? /Martin //BMW | |
|
523:an 08 har N53 motor. Jag skulle inte köpt den då jag själv har ägt en N53 - 325, 3,0. Du kommer att få problem med följande: *Spridare *Högtryckspump *Tändspolare * Vill helst ha 98 för att undvika ryck. Min hade fått byta pump 2 gånger under 8000 mil. Visst är dom snåla men driftsäkra, njaa... Satsa på en 520D! |
|
|
Eller så får du inga problem alls. Lika troligt om inte mer. ------- //Lövet |
|
|
Om man tittar så finns det ganska många 523`or från 2007 som är mycket billigare än 08`an! Är det stor skillnad mellan dessa två årsmodeller..så att det är värt 20 000 kr mer? /martin |
|
|
De äldre har en annan svagare motor. Provkör båda, enligt vissa är det inte så stor skillnad. ------- //Lövet |
|
|
Att N53 skulle ha mer problem än N52 är bara en skröna. Skillnad efter facelift april 2007: 190hk istället för 177hk Förbrukning 0,73 (0,75) istället för 0,85 (0,93). Gäller E60. Aut inom parantes. Ny automatlåda och växelspak. Lägre skatt. Längre serviceintervall. Facelift innebär även bl.a: Ny front, bakstötfångare, nya stålkastare med bi-xenon och led, baklysen med LED-lampor, helt omarbetad inredning, nya fälgar och färger mm. Nya snålare och starkare motorer. Undantaget är 520d fick ny motor först årsmodell 2008 (september 2007). |
|
|
Självklart, N53 är både billigare i drift och skatt, men driftsäkerheten är på tok dålig vilket gör att helt plötsligt är N53 dyrare. Jag säger att jag inte skulle ha köpt en N53 utifrån egen erfarenhet och vad jag har löst samt pratat med andra bmw ägare. Kompisen har en 530-2008, som har bytt NOX givare 2 gånger samt nya spridare, tändspole och 2 gånger högtryckspump. Bilen har nu gått 10.000 mil. Men man ska veta att BMW är generösa och åtgärdar det mesta på garantin, självklart under 10.000 mil. |
|
|
Och jag har haft 2st som inte gått sönder alls. Två källor räcker liksom inte långt för att dra slutsatser. ------- //Lövet |
|
|
Lövet, två källor? Använd sökfunktion på autopower får du se. Jag vägrade att lyssna innan mitt köp, då jag var medveten om problematiken. Trodde ej att jag skulle bli drabbad. Men när man sprider rykten så gör man nog inte det bara för att:-) Trådskaparen frågar om bilen är bra, bilen är självklart en kanon bil, men driftsäkerheten är inte i klass med en bmw och det är nog en del som tycker med. |
|
| h03admpa, och jag har en 530i -08 som gått närmare 10000 mil utan att byta någonting förutom vanlig service. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.