|
|
|
|---|---|
|
Jag ska köpa en uppsättning M6 hjul till min E61. Det jag funderar på är om bakhjulen kommer passa på min bil då det sitter 275'or på bakhjulen på M6 fälgarna. I dagsläget sitter hjulen på en E34 540. | |
|
Tack för alla eminenta svar jag fått...! Jag fick utforska det själv. |
|
|
M6 har 8,5x19ET12 resp 9,5x19ET17 E61 har orginal runtom 8,5x19ET18. Dvs fram hamnar dom 6mm längre ut Bak hamnar dom 11,7mm längre ut (men även 13,7mm längre in pga den extra tummen). På E60 sitter det 9,5x19ET32 så pga det högre ET ligger hela den extra tummen inåt. Det är ngt som skiljer E60 och E61 åt eftersom E60 tillåter den bredare bakfälgen. Dom jag läst om dom som satt på E60 19" på E61a och det passar. Om du nu har utforskat det själv så skriv inte bara det utan skriv också om det passade eller inte! |
|
|
Felgenkatalog har information om orginalfälgar från BMW. Länk Men om fälgarna du funderar på sitter på en E34 idag, är det orginal då? E34 och E61 har olika diameter på centrumhålen och jag är osäker på om BMW tilllverkat M6 hjulen till E34. Jag har M5 fälgar på min E61. Men jag tror mina bakhjul har ET 28 vilket gör att dom hamnar längre in än orginalhjulen på min bil. Det vill ta i lite i innerskärmen så jag brukar ha 10 mm spacers bak. Det funkar utan men känns inte helt hundra då det vill skava lite i plasten. säkert inget farligt men ändå. |
|
|
Det är inte original M6 fälgar, men de passade perfekt på min E61 :) |
|
|
Dimensionerna på M6-fälgarna som kris nämner ovan passar perfekt på E61. Sitter som sagt några mm längre ut än original ET men det ser bara bättre ut. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.