|
|
|
|---|---|
|
Nu när jag har åkt runt i en gigantisk Honda några barnvagnsår börjar det bli dags att titta efter någonting roligare igen. En 328iT -96 har jag span på, tysklansimporterad strax efter milennieskiftet. Den är totalt annorlunda utrustad mot den 323 -96 (sv såld) som jag hade förut. 328an har inte dra, dimmljus, farthållare eller antispinn. Däremot har den (vilket min inte hade) stora datorn och skinn. Men jag tycker att det låter konstigt att en tysksåld inte hade antispinn med den stora motorn, men säljaren tror i alla fall inte att den har det. Kan det stämma? ("Jag har ju kör försiktigt, men jag har kunnat gasa ordentligt på tvåan på vintern". Min egen släppte ju på femman när det var för glashalt.) Någon som har någon kunskap? (Det är långt att åka och titta på den.) /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. | |
|
Jag svarar själv. Jag har kollat upp utrustningslistan, och det stämmer. ASC var tydligen inte standard i Tyskland 1996. Attans. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
ASC+T blev standard lite senare. På 1996årsmodell var inte ASC+T standard ens på 7serien, däremot var dimljus standard på både 323i och 328i så på din har de lossnat:). Farthållare är ju inte ens idag standard på helt nya 3seriebilar vare sig i Sverige eller Tyskland så vad begär du=). Du får montera diffspärr så kommer det bli lite bättre i vinter (och mycket roligare=). Mvh Stephan |
|
| Antispinn gör inte mycket på vintern heller, min viftade friskt på rumpan mest jämt. Automaten gjorde väl sitt till med :) (328 iAT 96:à) | |
|
Köpte min 328i -96 i tron att alla tyskimporterade bilar hade diffbroms då en kompis som jag trodde visste hur det låg till. Men så är inte fallet, för på min sitter det ASC från fabrik och de med antispinn går inte att få med diffbroms och tvärt om. BMW fick det inte att lira med bägge tilläggen, så de blev antingen eller. Blev ganska besviken när det gick upp för mig att jag "bara" har antispinn. Vet däremot inte om de tillverkade bilar utan varesig diffbroms eller antispinn. Men troligen har den bil du kikar på diffbroms i bakaxeln istället för antispinn, vilket jag (som du säkert redan märkt på mitt resonemang) skulle föredra framför antispinn. Kan du få tag på regnumret på bilen? Då kan du kolla upp om den har diffbroms eller antispinn. |
|
|
Min 328 Coupé Individual -95 har varken diff eller ASC. Så det finns egentligen tre alternativ; 1. ASC 2. Diff 3. Inget av dem De tysksålda är rätt snikutrustade från fabrik, det mesta var tillval, t.ex. mittarmstöd fram, nackstöd bak, sätesvärme, nerlackering osv |
|
|
Nackstöd bak blev standard från 1/95 på BMW i Tyskland. Jag tycker ASC+T gör ett bra jobb, roade mig med att koppla ur antispinnet vid norrtull i Stockholm en vinter i min 540iAM vilket resulterade i att jag titta framåt genom sidorutan. Fort i med det igen. Det går att montera en diffspärrad bakaxel på en bil med ASC+T. En kompis gjorde det på sin 540iAT vilket fungerande utmärkt. På 540i E34 är det vanligast med ASC+T följt av vare sig ASC+T eller diffspärr och därefter diffspärr som det minst vanliga alternativet. Troligtvis är det samma sak på 328i E36 av årsmodell 95-96 (jag har ett minne av att ASC+T blev standard 1997). Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.