|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
EEEEEE kickdown måste man väl trycka till själv även på icke BMW bilar??? Inte finns det väl en bil som gör kickdown själv?? Eller menar du att den växlar ner... Jag vill ha en steptronicmodell som inte växlar förrän jag trycker till... Då får man både manuell och automat i samma men slipper kopplingen.... Vill oxå ha kompressor..... |
|
|
>>Acey Rattar du en T6 nu för tiden? //Marin |
|
318 iS M3 |
Automat lådor (merca vet jag) de växlar inte själv. EX. Gasen i bottttten från stilla stående och du närmar dig max varv, lådan byter inte förän du lättar på gasen lite gran, då byter den. Detta kallas kicka daown. Sedan finns det en knapp under gas pedalen som när man trampar på den så byter den växel oavsett om det är rätt växel vid rätt varv så byter den ett steg ner. Kör du 120 km/h femman i och glider lugnt, blir om körd av en M3:a då är det bara att trampa ner med hjälp av den normala kickdown samt knappen då hamnar du på 3:ans växel och ser samtidigt M3:an i backspegeln. OBS! Endast om du kör AMG E55. -02:a "Kör BMW Så åldras du inte" |
|
Marin: Nej ganska sällan men ibland. Och den har en adaptivlåda och kickdown (eller snarare en nerväxling) gör den ibland ganska omotiverat trots att den kan klara av att göra det jag vill i den växlen som jag har. Jag tycker att det kan bli lite omotiverade växlingar. 318 is m3?: Kickdown är när du åker i 120 i 5an växel och trycker gasen i botten och när lädan då växlar ner antingen 1 eller 2 växlar är en kickdown. Kör du gasen i botten från stillastående växlar lådan upp automatiskt vare sig du släpper eller ej när du kommer upp till rödmarkeringen. Sen vet jag inte exakt vad e55 amg har för automatlåda. Autmatlådan i manuella läget hos t6 växlar aldrig varken upp eller ner förens du säger till (förrutom vid stillastående). |
|
|
Jag är i grunden motståndare till automater, men min andrabil (V70R 250hk) har en mycket trevlig automatåda. Den växlar blixtsnabt både upp och ner, och det är bra tryck i bilen. BMW-n harr inte en suck i prestanda. Men i övrigt är BMW-n mycket bättre på alla andra punkter ;) //Marin |
|
| Inte många bmw 5ser som hänger med t6an. Men den når inte riktigt ända fram i körkänsla, kvalitet. Men å andra sidan är den mer prisvärd och enligt mig en snygg bil. Automat kan vara helt okej mer rätt bil, men jag vill nog inte kalla det ett sportigt val. | |
|
acey, hur bra går igentligen T6:an? Jag provåkte en förra veckan och blev faktiskt lite besviken. Inte för att den var slö, men med 272 häster borde det hända ordentliga saker. En gammal E32 750 piskar nog en T6 lätt som jag uppfattar det. När jag efter provturen i T6 satte mig i min 735 blev jag glatt överaskad, den kändes inte så jättemycket slöare, ändå har den bara 211 hästar/310nm vridmoment. |
|
|
Acey! Nä jag grundar detta på min egen bil. Kollade genom instruktionsboken för ett tag sedan. Blev själv förvånad. Men där stod det att automaten drog mindre än den manuella. Kommer inte ihåg exakt hur mycket mindre. (ca 0.02L/milen) Inte mycket men dock mindre. BMW åt folket! |
|
| Visst sjunger de klockrent ur en 328 med automat! Aaah! Dess acceleration... | |
318 iS M3 |
Peppe det måste ha ståt fel eller nåt. Det kan inte bara vara sant. Föresten kan man byta låda, från auto till manuel. Måste man registrera om bilen eller? "Kör BMW Så åldras du inte" |
|
Peppe: Enligt bmwpowers modellguide ska den dra 1dl mer än sedanen. Enligt bmwpowers modellguide. 1995: (=automat) 320i 0.88/mil (0.85/mil) 328i 0.92/mil (1.02/mil) 1996: 323i 0.90/mil (1.01/mil) 328i 0.92/mil (1.02/mil) 1997: 320i 0.90/mil (1.01/mil) 328i samma som året innan e46 1998 318i 0.73/mil (0.91/mil) 328i 0.91/mil (1.01/mil) 2002 320i 0.89/mil (0.94/mil) 330i 0.91/mil (0.96/mil) e39 1996 528i 0.99/mil (1.07/mil) 2002 520i 0.90/mil (0.99/mil) 530i 0.95/mil (1.07/mil) 540i 1.23/mil (1.23/mil) Verkar som bmw gjort något konstigt 1995 då 320 automatarn var mindre törstig än manuellen men annars så vinner manuellen alltid förrutom 540 där det är dött lopp. Man ser också att motorerna blivt med effektiva och bränslesnåla med åren. Ganska imponerande! |
|
|
Acey! Det är möjligt att jag har fel.. ska rota fram min gamla instruktionsbok o kolla igen. Som jag skrev själv förra gången, så vart jag förvånad. (satan..hoppas jag har rätt =) BMW åt folket! |
|
|
Peppe, hehe jag unnar dig att ha rätt men det är faktiskt så att det är nog mer än myt att automatlådorna skulle vara mer törstiga, särskilt om man har lite mer motorstarka bilar så autmatlådan kan jobba lite "lättare". |
|
|
Acey, Jag tror(99% säker) faktiskt att det står att automaten skall dricka mindre även i min bil. Det gäller blandad+landsvägskörning dock ej stadskörning. Det brukar vara mindre förbrukning med manuell annars men inte i mitt fall. 99% säker = ska kolla igen Kanske nån annna med en 530IA V8 kan bekräfta det. /MP Länk |
|
|
Vid landsvägskörning i jämn fart brukar väl automatarna dra mindre, mest pga högre utväxling? Däremot i stan sörplar de ofta i sig mer. /Micke |
|
|
/// M /// Enligt bmwpowers modellguide så drar en 530i 1,07/mil (1,11/mil). Sen kanske bmw har andra tester i sina instruktionsböcker jag vet inte har inte kollat så noga. Men dessa förbrukningssiffror från bmwpowers modellguide måste nog vara blandad körning kanske. Det är ju som micke säger att automatarna har högreutväxling och oftast är ju dessutom den högsta växlen oftast nästan en ren överväxel. På t6an t.ex så gör bilen kickdown vid 200. |
|
|
jämför man besinförbrukning på min bil och på polarens 325 e36 cab så dricker min mycket mindre vid lika körning.. Finns på icq: 60288954 |
|
|
Jag måste säga att trevlig och rolig bilkörning handlar ju inte om att sitta och växla hela tiden med manuell låda. Rolig bilkörning handlar ju om att en fin dag köra en runda på en rolig väg med lite svängar känna körglädjen (BMW) och väghållningen och samtidigt lyssna på bra musik. När man sedan vill busa lite så trycker man i sportläget på den automatiska växellådan och trycker plattan i mattan och gör en härlig omkörning. En sådan kickdown är i mitt tycke roligare än att sitta och rycka i en spak. Och eftersom man ändå sysslar mest med vardagskörning så är det ju skönt att låta bilen själv fixa växlingen när man kör till jobbet. Men såklart måste jag berömma MBW:s manuella växellådor som är riktigt bra om man nu tvunget måste ha manuell låda. Mvh Raymond Bmw är rätt okey!! |
|
|
Det är precis som du säger Spider! För vissa alltså... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
DÅ ska vi se! Hittade min instruktionsbok nu. Det roliga är att den är för en 325:a men men. Bränsleförbrukning enligt konsumentverkets riktlinjer: Stadskörning M/A 1.09/1.06 Landsväg M/A 0.70/0.68 Blandad körning M/A 0.91/0.89 Så enligt min bok så drar automaten mindre i alla lägen =) BMW åt folket! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.