AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.733

Automat vs fördomar

Sida 2 av 4
tqs
Automatens svaghet är ju inte att den växlar långsamt utan att den normalt sett har en växel mindre än den manuella varianten, och därmed har svårare att hålla sig inom optimalt varvtalsintervall.
kilen:

ja och vad drar man för slutsats av detta? jo, att man ska ha handsfree =)

Nejdå, automat är gott ibland. Kör manuell själv, men eftersom jag jobbar nästan uteslutande med ambulanser och polisbilar (100% automat) kör jag automat nån gång ibland. Har även kört BMW's med automat (E36, E39, E46, E38) och dessa går väldigt bra..

// Joakim
Eftersom ja startade den här tråden så måste ja bara säga som ett par andra sagt här. Har man en 325 eller 328 typ så e de inte många som hinner med när man accelererar till 0-100 typ. Ja ha dragit mot många bmw som vart manuella men de hinner inte ett piss med när ja trycker sulan och har i sportläge. Så automat är här för att stanna.. Åk gärna ut med nån demonstrationsbil och testa. Man kan inte dömma nåt förrän man testat själv... Skitkul.. Ha de fint alla
Jag har egentligen inget emot automatlådor men jag skulle aldrig köpa en 3-serie med automat. Det förtar hela körglädjen tycker jag. Vad slår en perfekt nedväxling med BMW's underbara manuella låda? Om jag däremot var spekulant på en 7-serie eller 5-serie (med stor motor) skulle jag med största säkerhet välja automatlåda.

Många menar att BMW’s moderna automatlådor (Steptronic) är en bra kompromiss eftersom de även kan växlas ”manuellt”. Jag hävdar tvärtom. I de lägen där man verkligen vill och behöver välja växel själv, tex vid en omkörning, tar automatiken i Steptroniclådan ändå över. Jag har visserligen bara testat Steptronic i E46 (320i 2,2 och 330i) och båda fungerade lika illa. Vid fullgasacceleration från olika farter/växlar med lådan i manuellt läge växlar lådan alltid ned till lägsta möjliga växel för att under någon sekund dra till rödmarkeringen och sedan växla upp igen till den växel man ursprungligen hade valt (vridet vid det varvtalet hade räckt för att göra en ännu snabbare omkörning jämfört med att växla ned). Vad är syftet med det manuella läget i Steptroniclådan???

Jag upptäckte bara ett enda bra användningsområdet. I bilköerna på väg till jobbet kunde man förhindra lådan att växla upp till tvåan och på så sätt justera farten med gasen istället för att sitta och dutta med bromsen hela tiden.
Jag har inget emot automatlådor, i min 325:a har jag dock manuell och trivs bra med det. Blir liksom lite mer aktiv körning med manuell. Nästa bil som jag hoppas blir en 540iAT E39 ska däremot vara utrustad med steptronic.

www.malte-racing.com
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,He...känslig fråga.;)
Här är lite till att grunna på.

Ni som har automat kanske gillar den här utvecklingen av bl.a vägverket initierade 0-vision..Jättebra det vill ALLA ha.MEN...snart så åker vi alla runt i radiobilar med 1,38meters mellanrum(reglerat elektroniskt naturligtvis) o läser dagstidningen och borstar tänderna på väg till våra arbeten...Fantastiskt eller hur?
Hur kul är det på en skala 1-10 jag bara undrar??
Låt mig som är en bakåtsträvare :)fortsätta drömmen om att ha full kontroll alldeles utan en massa elektronik emellan mig o den mekanik som kännetecknar det ultimata märket BMW och deras härliga manuella körmaskiner ;)

Missförstå mig rätt nu :),en bil utan elektronik är ju omöjlig det förstår väl alla.Men min växellåda MÅSTE jag få ha ifred från detta...i möjligaste mån ;)

Mvh Janne.
Visa användare
86
Rickard T
M3-94 coupé
Att kunna växla nära varvstoppet när man är på det humöret är ju halva nöjet...

Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Ni har säkert alldeles rätt i att med automat så accelererar man snabbare än med manuel.. Och?!!! Den enda fördelen som Jag ser det med automat är just det att man slipper växla, vilket kan vara smidigt om man kör mycket stadstrafik och pratar i telefon, eller "arbetar" i bilen etc! Sen att jag når 110 några tiondelar långsammare än en automatare kan jag leva med! Själv använder jag mest bilen för nöjeskörning.. Och jag ÄLSKAR att växla med BMW's lådor! Därmed inte sagt att det är Sämre med automat! =)

//Kungen Af Malmö

Länk
HL
82
HL
325iM -88
Farsan ägde en BMW 850 automat förut. Att köra den med pedalen i botten på sportläget är bland det absolut roligaste jag nånsin gjort!

Men jag föredrar ändå manual, har det själv på min e30. Att växla är ju halva nöjet med bilkörning. ;)
318 iS M3
Jag skulle aldrig i hela mitt liv byta min shortshift från AC Schnitzer som jag har betalat 6700 för på nfs.nu mot en automat låda.

Autolåda är för veklingar.

"Kör BMW Så åldras du inte"
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Är det ingen som läst testet i Sportbilen där Fredrik Ekblom "utklassar" SMG II lådan? (Växlar snabbare, mycket snabbare)

Automat är bra för att glida, men när det skall köras ordentligt då tar jag en "spansk" låda vilken dag som helst.

Om någon lånar ut en manuell 328:a till mig så skall jag bevisa att den är snabbare än en motsvarande med automat.
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Glömde en smilie..

:D
Automat e bäst.. :)
När jag får ett schema över hur ventilhuset funkar på en BMW-automat kanske jag kan överväga att köpa en sån bil. Då kan man göra ett eget shiftkit så att man får lådan att växla exakt när man vill och dessutom med samma snärt som en rätt skött manuell låda.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
i typ hård rusningstrafik/köer skulle jag typ önska mig automat, annars kör jag typ helst manuellt.

Men ALLRA helst vill man ju ha typ E46 M3 med SMG2....det tror jag att typ de flesta kan hålla med om ;)

(sorry för typ-pikarna)
mvh /Kalle, typ.
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Det finns en maskin som torkar röven men jag torkar ändå mig själv :) MANUELL om de e 3 serien men inte 7 serien!!!!!!
automat e alltid slöare än manuell!!!!!!

Automatväxlade bilar är generellt sett slöare än dito med manuell växellåda. Orsakerna är många. I regel är en automatlåda högre utväxlad än motsvarande manuella. Detta ger en långsammare acceleration. För att en automatlåda skall fungera används en momentomvandlare. momentomvandlaren tillsammans med de olika planetväxlarna har betydligt högre transmissionsförluster än en vanlig manuell låda med snedskurna drev. En automatlåda är också tyngre än en manuell.
Deliq
En sån tur att det finns både och...
Då kan alla välja vad de vill ha, och alla blir nöjda och glada med sin BMW ;-)

M V H // Deliq

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Visa användare
50
Peppe
BMW 328 iA -95
Sen drar automaten mindre bensin! 8-)

BMW åt folket!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sen när är det bensinsnålare att åka automat? Nackhåren reser sig tyvärr ibland när jag kör automat. Problemet är fast jag rattar en bil med 272hk (ej bmw nu) så envisas den med att gör en kick down i stan i farer runt 50-60 fast att det absolut inte skulle behövas.

Visserligen förändras tekniken, lådor som inte växlar mitt i kurvor, lådor som lär sig motorbromsa osv. Ett bra exempel är audis multitronic låda som är lika snabb som en manuell 0-100 och dessutom bensinsnålare (kanske är den du syfter på peppe?).

Som hasso säger är nog en automatlåda aldrig snabbare än en manuell oftast både lägra topfart och långsammare 0-100 tider.

I askens 540 hade jag valt en automatlåda men i en 325a hade jag hellre växlat själv. Finns inget skönare än att växlar ner ett par kuggar och möta upp med gasen och balansera bilen på gränsen. Det känns går lixom inte med automat.

Finns för/nackdelar med båda men automatlådorna blir ju bara bätttre och bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.