AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
665

Avgassystem, mekonomen

Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Hejsan.

Var inne på mekonomen idag och såg att dom hade rör till avgassystem. Kan man bygga ihop ett eget från kat. och bakåt enkelt ? Det är ju två rör från kat. och bakåt, kanske inte så lätt. Tänkte mig 2 st 2½" och ingen eller kan man sätta ihop det till ett 3" och en liten ljuddämpare och sen sluta med 2 DTM pipor bak ? Lite praktisk är jag och svetsen kan jag utan problem..ngn som gjort ngt liknande ? blir hur som helt billigare.. men är det LÄTT ?

Länk

Söker Hardtop !!
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Glömde en sak... OM jag ska köra 3"..hur går jag ihop det till ett efter kat. på enklast vis ?

Länk

Söker Hardtop !!
Ta bort KAT.... använd en katersättningsrör.... :)
Su
554
SunKi
325i -92
Hmm, är 3" verkligen något du behöver?
Råder dig att läsa detta inlägg på ett bilsportforum:

Länk
Su
554
SunKi
325i -92
ChristianF: Berätta gärna om du fortfarande tror på idén med 3" efter katten efter att ha läst inlägget.
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Synd att inte länken fungerar...

Länk

Söker Hardtop !!
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Vad fasen ska jag göra för att det ska låta mer då ? ..och inte betala mer än..ja en tusing... tänker INTE börja dra orginalgrejjerna..

Länk

Söker Hardtop !!
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
"ChristianF" , har själv byggt med mekonomens rör och kan säga att det gick smidigt för mig . Byggde på en 525 dubbla 2,5" från kat och bak utan någon dämpare . jag vart MKT nöjd och dom som hört hur den låter håller med . (ljudet kan dok. bli jobbigt på långkörning) . Det som jag tyckte var kepigt var alla böjar , så jag köpte ett gäng på öppet köp drog ner till GDS OK och monterade provisoriskt med klämmor . Åkte sedan hem och helsvetsade systemet och kaste bort klämmorna . Glöm inte bara att rostskyda , börjar att rosta jävligt fort .

För att lösa det med 3" från kat så köper du 2 st stegmuffar som du kapar snet och svetsar med en stump 3" rör . Fäst muffarna med klämmor vid original om du ångrar dig !

MVH TONY ///M3
Su
554
SunKi
325i -92
Gå till Länk och klicka på

'Sticky:Lilla avgasmeckaren eller "sabba bil själv del II" ( 1 2 3 )

Där står iaf det jag vill ha ut.. dvs det finns ingen mening med att bygga grova rör frånkatten och bakåt, du kommer förmodligen att få en vänd effekt, ska du ha större rör, bygg lite störe framför katten.
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Skit rätt stort i effekten... behöver dock inte bli mindre, det är ljudet jag vill ha...

Länk

Söker Hardtop !!
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Jaha..har läst texten nu.lärde mig en del... men vad FAAN ska jag göra då ? tänkte fanimej inte lägga ut 4000 mijarder på en hel kilometer i rörlängd bara för den ska låta lite mer. Försvara nu era åsikter här ;)

Länk

Söker Hardtop !!
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
"Skit rätt stort i effekten... behöver dock inte bli mindre, det är ljudet jag vill ha..."

Bygg då ett sådant system , du kommer att bli nöjd !!

Kan bara tillägga att min topfart steg med 15 km/h men som sagt var så tappade man säker effekt/grund drag .

Hade mitt system i 1år sedan sålde jag bilen och han som har de idag kör vidare . MAN HÖR ATT DET ÄR MIN BIL SOM KOMMER . saknar faktiskt ljudet :-(

MVH TONY ///M3
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Okej..kanske testar att bygga. tänker dock inte förstöra ngt på bilen...ska ha orginal kvar ;)

Länk

Söker Hardtop !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.