|
|
|
|---|---|
|
allt började igår,bilen var full packad 5 pers o packning överallt...golv ,bagaget..hatthylla. lämnade ullared vid 22.00 på väg till norrköping allt fungera bra då,cirka eter en 45 min märkte jag att det blev varmt i kupen,säkte temp o ändrade blåset mot mig istället för mot rutan...hände inget ,testade ändra fläkt hastiget..de fungerade på ljudet från fläkten...men ingen luft kom in i kupen,försökte ändra utblåset till mot ruta,fötter,o mot mig...man hör att den ändrar sig...men fortfarande ingen luft i kupen... så kupe fläkten fungerar men jag får inte in luften i kupen!!! Tacksam för hjälp. | |
| Har du kontrollerat coupéfiltren? | |
|
båda bytta oktober 2012 |
|
|
Recirkulation intryck? Ger visserligen luft, både kall och varm, men tas inifrån kupén. FP |
|
|
Behöver er expertis. Lätt panik här... Lyfter tråden då exakt samma hände mig på e61 plötsligt igår på 6h körning... Märkligt! Inget blås ur ventilerna. Fläkten går o ändrar hastighet när jag vrider. Spelar ingen roll vilken inställning i displayen. Ingen luft kommer ut. Recirkulationen av/på löser inte heller saken. Möjligt att problemet uppstod efter att vi legat bakom diesellastbil som osade. Jag tryckte in recirk. Osäker om problemet kom i anslutning t det, el om luften funkade efter omkörningen. Oklar minnesbild. Upptäcker efter en stund att det blir varmt i kupén efter en stund. Noll luft utblås... Vad styr spjällen där bakom? Vakum? Returresa 6h m barnen i bil utan luft kan bli intressant... hoppas på rätt väder isåfall:) Om trådstartarn finns kvar aktiv på forumet o löste problemet så är jag nyfiken. Trevlig midsommar! |
|
| Hej! Du nämner att du låg bakom en osande bil, det sitter en luftkvalitesensor vid det ena luftintaget, kan kanske vara värt att prova med att koppla ur den sensorn? Annars kan det såklart vara så enkelt som en säkring... | |
|
På E39, kanske andra också, sitter sensorn framme i motorrummet, bredvid kylarens expansionskärl. Det som sker när sensorn känner dålig luft är att växla till recirkulation, dvs luften sugs in från kupéutrymmet men inga utblås stängs. Om allt utblås är borta trots att fläkten är igång så är alla spjällen stängda, något i klimakontrollern har skickat stängningssignal till stegmotorerna. Prova reset genom att stänga ner allt, ev. även göra bilen strömlös 10 minuter genom att lossa minuskabeln på batteriet. FP |
|
|
Tack för input. Under matstopp igår ca 40 min så hoppades jag att det skulle resettas. Men icke. I dag när jag startar vrålåket efter natten så är allt som vanligt... thank god.. fullt blås igen. Vafalls? Det där vill man inte uppleva på långkörning igen kan jag lova. Vad är det som gör att ventilerna är stängda? Läser på nätet om fläktmotstånd, FSU (final stage unit) o liknande men jag tolkar dessa som att då har man prob m att fläkten lever sitt eget liv. Min fläkt är inget prob, utan var själva spjällen som inte öppnas. Vore ju intressant om FSU byte gör att prob försvinner förevigt?! |
|
|
Dagens långskott men ändå. Fick fel på en givare i min gamla SAAB 9000. Detta gjort att AC:n kylde så pass bra att den isade igen nästa HELA "värmepaketet". Bilen fick total astma. Fläkten gick för fullt och inte en gnutta luft kom in. Löfte sig lätt dock genom att köra fullt värma i 30 sek. Det räckte för att tina den tunna is som hade bildats. Långskott som sagt men ändå :) //RX 450h -12 |
|
| Jag har haft detta fel på min 05;a i 35 graders värme försvann luften helt vi stannade och tog rast och då var problemet borta och har inte kommit tillbaka. Vet däremot att det har vart problem med kontrollpanelen för fläkt och luft på många E60/61 av tidig modell. | |
|
Har fått precis samma fel, men det försvinner icke på min. Någon som vet vad detta kan bero på samt hur man fixar det? Jobbigt att sitta i bilen när det är +30 grader ute med 2 barn i bilen. Mycket tacksam för svar! |
|
|
Tyvärr ingen lösning. Upplevde eländet förra veckan. Ett år sen sist. 10h färd på väg upp gm Tyskland. 40 min hemifrån slutar flåset gm ventgallren. Helt plötsligt. Tur det inte hände längre bort. Hade precis avverkat 300mil under en vecka i sydvästra Europa. Packar ur bilen vid hemkomst. Samma trubbel håller i sig efter omstart efter 25min. Dagen efter allt som vanligt. Fullt blås igen. Känns som om vakuumstyrningen får koko därbakom. |
|
|
Mycket märkligt, måste finnas någon som vet vad detta beror på? Googlat som en dåre, dock väldigt många olika lösningar, batteriet, givare, igensatt kupefilter etc etc. Är på semester och väldigt jobbigt med detta elände... |
|
| Megachef, hittade du något fel? Min strulade idag med hund i skuffen och 25 mil kvar... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.