AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.472

Höger bakljus lyser ej? (På bakluckan, 318i E46)

er
9
eriksmits56
535iA -90
Hej! Ny på forumet och har ganska nyss köpt mig min första bil, en 318i E46 från 2003. Väldigt nöjd med bilen men det börjar bli dags för besiktning och måste därför få bukt med detta problem.
Höger baklampa lyser inte, inte den "stora" utan den mindre som sitter på bakluckan är det jag menar. Har läst på forumet om problem med smält kontakt osv men så är inte fallet. Har också gjort ren kontakterna och bytt lampa med problemet kvarstår.. Några tips?
Mvh Erik
Hade liknande problem på min och det var en av sladdarna som var skavd. Jäkla problem att få fram det pga sladdarna är/var på min väldigt korta.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Kolla om du har ström fram, har du inte det så är ju felet nånstans innan kontaktstycket och då är det bara att leta bakåt i bilen.

gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Det är bara backljus och dimljus som sitter i luckan. Om ingen varit där och kopplat på egen hand vill säga...
er
9
eriksmits56
535iA -90
Får prova att kolla kablarna lite mer noggrannt.. Men de ser jättefina ut.. Ja grizzly, men det vänstra lyset på bakluckan lyser alltid??
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Har samma problem med en 320i E46 från 04. Har dock inte kollat om lampan är hel än. Men visst är det ett bakljus som ska lysa hela tiden även i luckan på sedaner E46?

Någon som har erfarenhet om vart kabeln brukar vara avskavd i dessa problematiska fall? Gångjärnen på luckan eller?
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Fel av mig. Det lyser mycket riktigt i luckans lampor med. Är nästan säker på att min -00:a bara hade ljus i de yttre panelerna.

Men tillbaka till problemet; Funkar backljus och dimljus som de skall? I så fall är kabelbrott mindre troligt. Fladdrar något annat ljus när blinkersen används? Då har du troligtvis jordfel någonstans. De yttre panelernas jordkontakt är ofta boven (smält kontakt som du berörde i ditt inlägg).

I vilket fall ska det inte ge nedslag så länge ljuset funkar i ytterpanelerna, men det är ju klart trevligt när allt funkar som det skall...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.