AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.973

Anliggande bromsar fram 330iA

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
På väg hem idag, ca 5 km hemifrån fick jag plötsligt vansinnig obalans i 100 km/h.
Stannar direkt, kollar lufttryck (lika i båda) och hjulbultar och de balansvikter jag vet däcksverkstan monterat. Allt ok.
Fortsätter och gör ett par hårda inbromsningar inför en rondell, drar sen upp till 100 igen och obalansen är borta. Parkerar hemma 5 min senare och konstaterar att det går att steka ägg på höger fälg och skiva.

Jag hade nere detta ok och belägg i senvintras och rengjorde och smorde. Jag måste alltså plocka ned igen Hur länge håller främre bromsok egentligen? Min har gått 24.000 mil nu. Hur ofta upplever andra e46-ägare detta? Bör jag byta ok helt eller?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur länge ett ok håller - tja, hur långt är ett snöre? ;)

Det beror givetvis på driftsbetingelserna och även om man har lite otur eller inte...

Troligen är det kolven som är "rutten" i kromet så den börjat rosta, se mitt mekartips:
Länk

Antingen köper du utbytesok eller så renoverar du själv, allt beroende på hur händig du är och om du kan vara utan bilen några dagar eller inte, samt hur du värderar din fritid etc.

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack för svar Johan.
Jo jag vet, lite korkad fråga kanske, men frustrationen....
Jo, hyfsat händig. Börjar väl med att ta loss oken då för att inspektera kolv.
Om nu inte oken satt så djäfvligt fast.... Får stå i 5-56 över natten.

Sb.
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Då du hade nere oket sist, vad smorde du glidpinnar och -ytor med? Jag gjorde misstaget att använda kopparpasta till alla glidytor, och fick då problem med att oken kärvade. Efter att ha demonterat, rengjort och smort med bromsfett istället har det nu funkat klanderfritt i snart ett år.
Detta är bara ett tips som du kanske redan känner till, men det kan vara värt att nämna... om inte annat för att andra ska slippa göra samma misstag som jag.

Anders
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej Anders B.

Till att börja med ska jag säga att det där med att muttrar satt fast som jag sa ovan, det tar jag tillbaka. Det var jag som var knäpp och hade börjat försöka skruva på okhållaren... den behöver jag ju inte ta bort.

Ditt tips är bra, även om jag läser det EFTER att ha servat bromsarna. :-)
Jag tog ned ok och plockade bort belägg. Jag gjorde rent allt med bromsrengörningsmedel. Bromskolvar och deras damasker behandlade jag med bromskolvsfett. Jag motionerade kolvarna in och ut och rengjorde och smorde. Inga borstar eller nåt som kan repa kolven.

När jag återmonterade (det är ju två stycken insex, en uppe, en nere) så hade jag lite kopparpasta på de ytor i stålet som bromsbeläggens "krokar" hakar om. Hoppas inte det var fel. De två insexorna (långa runda stålpinnar, det är väl de som är "glidpinnarna", var hur fina som helst, behandlade inte dem med någonting och det fanns inga rester på dem att de hade behandlats med nåt innan heller. Hoppas jag gjort hyfsat rätt. Allt verkar funka och ingen broms ligger an längre efter mina provturer.

/Anders D.

Min mek brukar också smörja hakarna med kopparpasta det är rätt.
Dock ska man inte smörja kolven med 5-56 eller kopparpasta utan bromscylinderfett som johan säger.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
PuH! Tack för rappt svar Delorian. Då vet jag att jag gjorde rätt. Hade bara pasta på "hakarna".

Nej, använde inget sånt på kolv och damask. Använde en spray som kallas just "bromsrengöringsmedel" och som gör rent och dunstar snabbt.
För just kolven/damasken använde jag "bromscylinderfett" från Mekonomen.

/Anders

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är troligen kolven som är rostig som jag skrev innan.

Jag har slutat använda kopparpasta i bromssystemen och istället börjat använda Sil-glyde, det kladdar mindre och sitter kvar längre och innehåller inte petroleumbaserad olja (dvs. är kompatibel med bromsvätska/gummi).
Länk

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Johan, var köper du Sil-Glyde? Finns i butik i Sverige?

Jag noterade att kromet på kolven var "ruttet" på nåt litet ställe men överlag tyckte jag faktiskt kolvarna var rätt okej. Men förstår vad du menar att det kan börja rosta och ärga och därmed glida mindre bra. Antar att jag har begynnande symptom. Vi får se framöver. Har ju verkligen fått experttips här!

/A.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köpte sil-glyde hos lokala bensinstationen/reservdelsfirman, de är anslutna till bds.
Länk

Huvudsaken är att kromet inte är rostigt på ytan som skall täta/glida mot stora "o-ringen" (är egentligen en fyrkantig profil på tätningen) i oket, är det minsta rost på den ytan som möter gummit är det säkrast att byta kolven eftersom rosten kommer att sprida sig.

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ok, tack. Ska kolla efter det där.

Nej, den rost jag kände, eller "ojämnhet" eller vad man ska säga, var mer i framkant av själva kolven. På den del som fortfranade sticker ut ur gummibälgen när kolven är tillbakatryckt så mycket som den ska när man t.ex. ska återmontera grejerna.

/A.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.