AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.956

Bilstein B8 sprint?

jag tror stötdämparna på min gamla 540 E39 skulle behöva bytas. Har kollat lite ebay.de och Schmiedmann. Bilen är en 540 Touring med nivåreglering och sänkt chassi.

Jag har hittat Bilstein B8 Sprint på ebay för 6000 ink frakt, och det vet jag är bra grejor. Original sitter väl Sachs, men min är sänkt (inte standard), så vilka passar sänkta bilar? Jag vill ha ganska fasta stötdämpare, åt det sportiga hållet - som en M5 - dock inte stenhårda helst

Vill inte köpa skitgrejor, men vill ju såklart inte betala onödigt mycket heller.

Tips? Någon som haft B8 och kan berätta hur de känns?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Grejen med Bilstein rent allmänt är ju att de är förjävliga på att få till en fast och fin känsla utan att det blir stötigt och bråkigt. Det är iaf min erfarenhet efter att ha haft Bilstein (nya eller beg) på kanske 10 BMW. Farsan bytte nyss till Bilstein på sin C6 Vette och jag kände direkt igen känslan.
Men jag har tyvärr inte testat B8 på E39 540iT, tror dock att det blir helrätt. Speciellt till det priset!

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Tack för svar! Det är guld värt med svar från folk med erfarenhet när man går och velar. :) Har ju frågat sedan förra veckan (i 5-forumet) och är nästan förvånad att jag inte fått fler svar, men det kanske inte är så vanligt att man byter stötdämpare till något annat än original?

Har inte tänkt så mycket på det, då jag knappast är en rejsputte (jag kör MC när jag vill att det ska gå fort) - har ju bilen året runt, till allt: pendla till jobbet, köra byggmaterial etc. Det var först när jag köpte M5:an som jag insåg vilken otrolig skillnad det var - och största skillnaden är stötdämparna.

Dina ord är precis vad jag är ute efter: "fast och fin känsla utan att det blir stötigt och bråkigt".

Nu har jag beställt B8 runtom, 6200 blev det ink frakt och växelkurs.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Trevligt! Glöm inte att återkomma med en recension. :-)

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Köpte en komplett väghållningssats av fabrikat Eibach Pro-kit / Bilstein B12.
B12-stötdämparna är B8 Sprint för övrigt (samma artikelnummer).
Monterades på E46:an i april/maj någongång.

Mina bästa ord att beskriva känslan är "kontroll" (riktigt schysst). Lite sådär småstötigt när man kör sakta över ojämn väg men inget man direkt lider av. Hade
sportpaketet innan på 323:an (~17000mil).

Ett tips är att kolla priser på Bilstein-dämpare på tyska butiker på Ebay, defintivt bäst priset. En sats med fjädrar & stötdämpare går på typ 6000kr till E39.

Har beställt Eibach-fjädrarna fram också. Gud vad jag kostar på den här gamla bilen, hela 900 kr! ;)

Men det är ju kul, och det är ändå bara småpengar jämfört med vad en ny bil skulle kosta. Och en ny F10/F11 hänger inte med, såvida den inte också har Bilstein! :)

Nu har jag fått på grejorna, Bilstein B8 sprint är rejsiga grejor - de är betydligt fastare än M-dämpare. Hänger man på skärmen och försöker gunga bilen så rör den sig knappt.

Men det blir lite stumt - priset man får betala för bäst väghållning. Det är en smaksak vad man gillar, men de här är nog egentligen lite för hårda för mig som inte direkt är en resjputte - åtminstone inte med denna bil som är en vardagsbil.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har Bilstein B6 (jag trodde det var B6:orna som hette sprint) på min E31:a och har Msport-stötdämpare på min cab och jag måste säga att E31:an inte är något vidare rolig att köra i stan. Då är väl dessutom B6:orna mindre hårda än B8:orna?

850:n är däremot väldigt trevlig att köra på motorväg, i vilka hastigheter som helst. Bäst är dämparna i farter på 130 eller mer ända upp till maxhastighet faktiskt. Även B6 är betydligt hårdare än M-sport.

Däremot är jag mer nöjd med väghållningen i cabben med M-sport eftersom Msport är betyligt mer allround än B6 - alltså roliga både i stan och på motorväg.

Sen är det ju betydligt lättare att göra en bra allrounddämpare till en bil som väger 1470 kg än en som väger 500 kg mer, men det är en helt annan fråga.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
"The BILSTEIN B6 Sport is a mono-tube gas pressure shock absorber designed to dampen wide-ranging vibrations very precisely. Where an oil shock absorber produces an oily foam and creates a spongy driving feeling after a very short distance, the BILSTEIN B6 Sport remains constant, precise and stable. The BILSTEIN B8 Sprint is a mono-tube gas pressure shock absorber specifically designed to be used with lowered vehicles with shorter stroke. It also offers the same advantages as the BILSTEIN B6 Sport shock absorber."
Länk

B8 bör vara lika i "hårdheten" men fysiskt kortare och bättre anpassade för sänkningsfjädrar.
Jag bytte till Bilstein B4 istället och är supernöjd med dem!!! De är hårdare än original, ganska lika M-sport men kanske lite mjukare - om jag jämför med min M5:a.

Otrooooligt nöjd! (fast det finns ju alltid rejsputtar som vill ha stenhårt) :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ok, och B4 är väl mjukare än B6?
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Japp, B4 är mjukare.
Ja B4 är mjukare än B6. Skulle säga att B4 är hårdare än standard men mjukare än M-tech. Har inte prövat B6 själv - bara B8 som är betydligt hårdare än M-tech - men de som har, har sagt att de är hårdare än M-tech.

Bilstein säger själva att B6 och B8 är lika hårda, skillnaden är att B8 är kortare och till för sänkta bilar. Men av vad folk säger så tycker jag likt förbannat att det verkar som om B6 uppfattas som mjukare än B8.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
..sen finns det ofta Bilstein B4 Touring som är anpassade efter billtillverkarens olika stötdämpare, dvs B4-stötdämpare för M-tech-chassi bak (finns för tex E46:or Länk.

Tror inte man kan dra alla B4 över en "kam" :P (men det kanske man kan.. men förhoppningsvis inte eftersom det finns varianter)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.