AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.531

Läcker olja E34 518i M40

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har nyss införskaffat mig en E34 518i M40 som andrabil och det läcker olja från högra sidan av motorn (vid grenrören).

Det irriterande är att det droppar rakt ner på ett av byxrören, så ni kan nog förstå hur fint det ryker :-)

Jag är dock lite förbryllad över var det kan komma ifrån (har ännu inte haft chansen att titta underifrån). Det kommer inte från ventilkåpspackningen, där uppe är det rent och torrt. Det verkar komma någonstans under grenrören, rinner ut på en av skruvarna (som håller ihop grenrör och byxrör) och sedan droppar ned på byxröret.

Finns det några ökända ställen på M40 där den kan läcka olja kring grenrören?

Här är en bild på hur det ser ut
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Beslutade mig att göra en lite bättre undersökning nu i eftermiddags. Rev bort grenröret och lite annat för att kunna se bättre.

Såg märkligt ut, verkade som det läckte rejält från topplockspackningen. Men såg sedan att undre pinnskruv och mutter för grenröret på cylinder 4 var fullständigt täckt av hårda rester (sönderbränd olja). Kunde dock inte förstå varifrån oljan kom.

Skruvade sedan ut pinnskruven. Blev väldigt förvånad när det började rinna ut olja från hålet där pinnskruven satt!

Vid närmare inspektion såg det inte helt original ut i toppen kring hålet för pinnskruven.
Länk
Länk

Vad som troligtvis har hänt är att någon dragit av pinnskruven.
Därefter borrat ett nytt hål UNDER originalhålet.
Det nya hålet har då råkat träffa någon kanal där olja rinner (någon kanal för oljegalleri eller dylikt).

Kan inte M40 topp eller block, men tittar man på en topp så är det troligtvis den lilla tunna kanalen (som den röda pilen pekar på i bilden nedan) som man borrat in i och det är där oljan kommer ifrån.
Länk

Några bra tips (förutom det uppenbara att byta topp) på hur man kan täta detta? Någon typ av tätningsmedel kring skruven som fyller ut bra (det nya hålet är inte särskilt bra gjort) men viktigast av allt klarar av värmeutvecklingen - förslag?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En snabb uppföljning.

Gjorde en quick&dirty-lösning som jag inte hade några störe förhoppningar på. Provade att applicera lite högtempssilikon (Biltema, art.nr 36194, Länk i hålet och sedan skruvade in pinnskruven.

Rekommenderar egentligen inte att peta in silikon in i toppen, kan ju täppa till ställen man inte vill ska täppas igen. Men i det här fallet handlade det mer om att endast försöka hålla liv i en bil några veckor till.

Men tro det eller ej, det har hållt hitintills. Vardagsbruk med bilen i två veckor, till/från Anderstorp (50 mil) men framförallt höll det för en hel dags körning på Knutstorp (hård körning)!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.