|
|
|
|---|---|
|
Hej. Idag i vanlig ordning på väg till jobbet kör jag samma väg nercabbat i det fina vädret. Det började lukta något hemskt när jag stod i en rondell och väntade ut min tur, jag körde ut och ställde mig vid sidan av vägen, öppnar motorhuven och känner att stanken kommer därifrån men ser inget brinna. Jag sätter mig i bilen och kör till närmsta parkering 150 meter bort, till jag väl kommer dit så har det verkligen börjat brinna och som tur är hade jag vatten i bilen så jag häller över och släcker elden. Det visade sig vara på den stora fläkten till kylaren, jag kopplar även av batteriet och ställer bilar där. Sitter nu på jobbet sådär småchockad över detta och söker på nätet och hittar att detta är ett känt fel där även BMW återkallat den modellen i samma årsspann som min cab är och bytte ut fläktarna där. Kan jag kontakta BMW och hoppas på att dom går i goodwill och fixar detta eller ska jag skita i och lägga ner tid på detta och köpa fläkt själv och byta? mvh | |
|
Goodwill på en 11 år gammal bil....sannolikheten att de tar det på goodwill är nog mikroskopisk, men det kostar inget att försöka! Har faktiskt inte hört talas om att elfläkten börjat brinna på en E46:a tidigare, men jag har å andra sidan inte "sökt" den informationen. BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Är inte fläkten bytt sen tidigare så borde BMW ta detta på "garanti", det är min åsikt. Kontakta BMW de kan kolla om din bil varit inne för byte eller inte... | |
|
Hej. Detta är informationen jag hittade. BMW announced a problem with the 3 Series (E46) affecting a total of 1,659 vehicles. A supplier manufacturing error to the radiator electrical cooling fan could cause the electronics to thermally overload and be destroyed. This results in a failure of the fan. In isolated cases the overloading could lead to scorching or a fire in the fan. Vehicles built from 02/01/2001 to 05/18/2001 are at risk. The following remedial action is necessary to address this problem. Recall affected vehicles and check fan. Depending on the type and build number, the fan may have to be replaced. Vem är det jag ska ringa? BMW Sverige direkt till huvudkontoret eller skall jag ta det med närmsta BMW servicen? mvh |
|
|
Kolla när din bil är byggd via chassienr. Chassienr kan du få fram via regnr o transportstyrelsens hemsida. Knappa sedan in chassienr 7 sista (tex GD34576) här: Länk Då ser du om din bil är byggd mellan de två berörda datumen. Om så är fallet knallar du in till närmsta BMW ÅF o pratar med de... |
|
|
Tack för svaret Dawwe. Detta är vad jag fick fram: Typschlüssel: BS51 Katalysator: mit Sichtschutz: nein Lenkung: links Getriebe: keine Angabe Baureihe: E46/2C Ausführung: Europa Bezeichnung: 330Ci Motor: M54 Karosserie: Cabriolet Produktionsjahr: 01/2001 Werk: Regensburg Ser ut och vara då, eller har jag fel? |
|
|
Så här ser det ut för en av mina bilar: Modellbezeichnung: M3 Ausführung: Europa Typschlüssel: BK91 E-Code: E36 (C) Karosserie: Cabriolet Lenkung: links Türen: 2 Motor: S50 - 3,20l (236kW) Antrieb: Heckantrieb Getriebe: manuell Außenfarbe: SONDERLACKIERUNG (490) Innenraum: SONDERPOLSTERUNG (Z1XX) Produktionsdatum: 28.01.1998 Werk: Regensburg Har du inte "Produktionsdatum" på din? |
|
| Bilar som omfattas är byggda mellan 1 februari och 18 maj om infon du hittar stämmer. Så enligt detta omfattas INTE din bil, då den är byggd i jaunari... | |
| Sen kan man fråga sig hur exakt BMW's info är eller om man "höftat". Din bil är byggd nära inpå iaf. Vet inte hur bra koll de har på vilken batch som hamnar på vilka bilar, är tveksam till att de har 100% koll på ALLA delar...Jag skulle ta reda på fabrikat/batchnr på de felande fläktarna o kolla (om möjligt efter branden) om det var en sådan fläkt motor...Om JA, så skulle jag knalla in på BMW, i annat fall skulle jag bitit i det sura... | |
|
Hej. Ingen alls produktionsdatum inte, bara sådär. Men då omfattas inte min av det, jag får ta det själv och byta ut där helt enkelt. Du råkar inte ha koll vilken OEM nummer produkten för min modell har? Verkar finnas många och välja på? mvh |
|
| Ge mig de 7 sista i chassiet så ska jag försöka kolla | |
|
Hej Dawwe! EW01606 tack! |
|
| Får samma som dig...Kolla med BMW | |
|
Tack så mycket för hjälpen Dawwe. Jag får begärga iväg bilen senare ikväll och på måndag höra av mig till BMW Åf i stande jag bor så får vi se vad dom säger helt enkelt. Annars får jag helt enkelt kolla upp vilka fläktar som passar och köpa på skroten isåfall :) Jag tycker detta är lite sjukt hur det kunde hända.. Tänk om man hade rest längre och man inte såg röken pga. hastighet och den spridit sig något längre och bilen börjat brinna... gud! Tack för hjälpen återigen. |
|
|
Chassinummer WBABS51060EW01606 Typkod BS51 Typ 330CI (EUR) E-modellserie E46 (C) Serie 3 Typ CABRIO Styrning LL Dörrar 2 Motor M54 Cylindervolym 3.00 Motoreffekt 170 Motor HECK Växellåda MECH Färg TITANSILBER METALLIC (354) Stoldynor STANDARDLEDER/SCHWARZ (N6SW) Produktionsdatum 2001-01-02 |
|
| Verkar som om din bil ligger lite väl långt ifrån tidsmässigt...Men jag skulle kanske ta reda på vilket fabrikat av fläkten som var drabbad...Å andra sidan lär en "ny" inte kosta fläsk på skroten, köp en uppdaterad! | |
|
Där har vi det :) Alltså är chansen liten att den delen är fel på min bil för det verkar ju bara från februari då.. Eller kan det ändå vara fel? mvh |
|
|
Ja precis. Nej jag kollade och dom ligger runt 2000-3000 kr, men måste leta upp en uppdaterat i vilket fall som, vill inte att detta sker igen. mvh |
|
|
Hej. Någon som känner sig manad och vill gissa om följande delar passar som utbyte till min fläkt? OEM Numret på min fläkt är följande: 17117510086 Jag har kollat runt på diverse försäljningssidor som säljer begagnade delar och hittade ett par stycken som är identiska med min, två saker som skiljer dom åt är OEM koden samt att min fläkt inte har någon "Box" mellan kopplingen till fläkten och själva fläkten. Dom flesta har någon form av reglerare mellan där??? Och den andra är att det är fler blad på samtliga. Jag har 5 blad, alla andra har 6 eller fler. I övrigt är fläktramen precis likadan. Sen kommer dom såklart från olika bilar. Någon? mvh |
|
|
Enligt en sökning i realoem.com med ditt chassinummer, skall fläkten heta: 17117561757 Länk Några priser: Länk BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Peasko: Din bil har just brunnit och du misstänker (misstänkte snarare) att det beror på en felaktig fläkt vilket det kanske är, även om produktionsdatum inte passar exakt enligt vad du hittat. Och du tänker på fullt allvar köpa en begagnad fläkt som du inte har en aning om den tillhör den misstänkt felaktiga modellen som börjar brinna? Är det inte säkrare att gå inpå BMW och fråga efter en ny, och poängtera det där med brandrisken? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.