AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.813

Högt HC-värde !

Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Besiktade bilen igår och fick 138 på HC-värdet på tomgång (gräns 100)
1.00 Lamban och resten fick jag 0.0 på.

Det jag vart lite fundersam över är att han testa avgasvärden ute med bara ett avgasrör och jag har 2. Blir inte de som att ha ett hål i avgasröret? och därför blir det högt HC-värde? någon som vet om det spelar någon roll eller har dom gjort fel? (han verkade då vara en sommarvikare-_-)

BMW E38 728i 1996 och jag har nyss bytt olja!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det blir inte högre hc-värde för att man bara mäter i ena avgaspipan.

Om man har ett läckage som suger in luft kan dock lambdavärdet bli helt fel.

Hur ser stiften ut?
Skick?
Fabrikat och modell?

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och var bilen ordentligt varmkörd?

Det bör inte påverka då samma avgaser kommer i båda rören.

Problem kan det bli om du har hål i avgasarröret innan lamddasonden och katalysatorn och styrboxen lir lurad och ger lite för fet bränsleblandning, men efter detta så är all processning gjort sas. och det är bara avgastransport.

---

en klassisk grepp om man har problem med HC är att byta till ny motorolja dagen innan besiktningen och man kanske kan komma under gränsen.

annars så är det troligen katten, lamdan eller båda på en gång som bråkar med dig om avgasröret är tätt i övrigt

Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
igen aning hur stiften mår ska byta dem snart iaf. Ska kolla avgasröret har ju tätat dem engång tidigare iaf, kanske har glömt något hål. har bytt olja+filter för 3dagar sen. Motorn var varm och han sa även att jag skulle köra en stund och sen komma tillbaka, gjorde det och de var samma. Men då vet jag iaf vad som kan göras stift + kolla om avgasrör läcker!

Man tackar för svaren! :)

Länk

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Hög hc är kan bero på flera saker.
Men om vi förutsätter att bilen är varmkörd tillräckligt för att kattarn ska tända så kan följande vara troligt.

1. Mager blandning ger mycket hög hc på grund dålig förbränning. Utesluts av att lambda var normal =1. Orsak motorn tar in tjuvluft efter LMM.

2. För fet blandning pga att en lambdasond är trasig eller har dåligkontakt med dme, ger hög hc pga bränsleöverskottet. Men åter igen lambda värdet utesluter det om det inte finns ett hål på avgasröret efter lambdasonden.

3.katten är utbränd och därför inte förbränner kolväteöverskottet.

4. Motorn förbränner olja pga slitna ventiltätningar, kolvringar, eller för tunn olja i motorn.

Börja med att kolla av avgasröret. Sätt handen för utloppet o lysna/titta efter läkage. Efter det vet du vilken punkt ovan som är gällande.

/F1
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Okey Hade ju som sagt C= 0.0 CO 2500= 0.0 HC= 138 Lamda= 1.00

4. är det då inte häller den tar inge olja alls tror jag har fyllt max en liter på 1,5år av körning. Och jag kör med halvsyntetsolja

har ju somsagt haft hål i avgasröret tidigare och tätat med avgastätnings bandage.

Sen vet jag ju inte hur det är med stiften säkert aldrig bytta.
hade ju bra värden i maj då jag besikta sist.

kan det bero på att bilen har stått mycket? har ju haft körförbud nu sedan 3 juni och sen pricken över i så har jag ju kopplings/svänghjuls problem så jag kan ju aldrig varva ut den slirar ju hela tiden så man får gubbköra hela tiden :P( har beställt båda ska bytas sen :))
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slitna stift kan inverka mycket - så börja kolla dem. Passa på och "läs" stiften i respektive cylinder (håll koll på vilket stift som satt i vilken cylinder) för de kan säga rätt mycket om hur motorn går generellt och de enskilda cylindrarna specifikt.

Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Okey vad ska man köpa för stift? Ngk lr va de heter? Eller går det med bosch? Eller ska jag titta vilka som sitter där nu??
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Din bil är en utmärkt kandidat för att montera "high power spark plugs". Fyrelektrodstift.
Antingen NGK BKR6EQUP eller BOSCH FGR7DQP.

Läs här själv info från BMW, de rekommenderar dem.
Länk

Tycker du att de är dyra (>200kr/st i Sverige), beställer du från UK för 60kr/st. Mister-solutions t.ex.

138 är ju inget katastrofvärde. Kontroll av stift och sedan en längre körning vore bra. Hur länge mätte besiktningsmannen? Och vid vilket varv?

Obs, katalysatorer som är fulla med gammalt sot och bränsle från kallstarten man just gjort ska inte rensas genom brutal körning då de riskerar att överhettas. Det bästa är att helt normalt köra några mil i riktig motorvägsfart så att man får upp arbetstemperatur överallt, även i katalysatorns kärna. SEN planterar man plattan i mattan ett tag. :)

Det blir givetvis svårt utan fungerande koppling. :/

Jag är osäker på en 96a, har den en eller två katalysatorer? Om den har två kan ju blandningen vara lite fel på båda banker vilket gör att bilprovningen mäter lambda 1,00 fast man har högt HC.
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Okey ska titta lite priser ;) han mätte i kanske 1-3min går ej se varv på min har eeprom-ike så varvmätare på max alltid :( Är en lamda vill jag minnas.
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Spelar det någon roll på årsmod för tändstift?? Länk
ma
7.450
marin849
Det som spelar roll är att tändstiften är av rätt modell! Sen litar jag mer på BMWs egen info än vilka motorer som står med på ebay-sidan. :)
ma
7.450
marin849
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BKR6EQUP-stiften kan ersätta BKR6EK, som satt monterat från fabrik i din bil.

EQUP-stiften har längre livslängd (10.000mil) och inte minst har de bättre självrenande egenskaper pga att glidgnistan bränner bort smutsen bättre på porslinet vid mittelektroden.

Nästa steg efter stift-byte (om avgasvärdena inte går ner till godkänd nivå) är nog att kolla skicket på lambdasonderna - de slits succesivt och bör enligt tillverkarna bytas efter ca 16.000mil.

HC-nivån är som sagt inte så katastrofdålig, så med lite tur är det bara något "mindre" som felar.

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
CounTLesS!
Nu förtiden är ju våra besiktnings statitioner privatiserade vilket gör att jag finner anledning att tro att det finns kvalitets skillnader mellan stationerna i landet.
För 3 veckor sedan var jag förbi en verkstad med min Alpina som råkade ha en nykalibrerad avgasnäsa och med varmkörd bil och en oljetemp på +93°C och 2 tester så blev det 27 i HC,fine tänkte jag och for direkt till en bes station i västra sthlm som jag tidigare varit på.
Bilen gled igenom utan problem men när vi kom till avgastest och ganska fisig varmkörnig (oljetempen visade +84°C) så fick jag 258 i HC,alltså inte godkänd.
Hävdade direkt att jag fått ett annat resultat en timme tidigare då på en nykalibrerad maskin.
Han gick med på ett varmkörningsvarv till utan diskussion,jag körde och han satt bredvid.
Jag gillar inspirerad körning och besiktarkillen fullkomligt skrek hela vägen och vi kom upp till en olje temp på +97°C och då bad han mig ta en annan "näsa" vilket resulterade i 54 HC,alltså godkänd.
Med denna berättelse kan jag inte hävda nånting men om man betalar för en service vi är tvungna att göra med våra bilar så ska man kunna kräva lite mer av bilbesiktningen.
Som en liten detalj så har just denna station 3 st näsor i rad och en stilla undran blir ju då:Hur många har fått underkänt på HC och åkt därifrån med bekymmer och givetvis en extrakostnad.HC är något man måste laga,inte bara byta ut.
Mvh Dic
ma
7.450
marin849
Man får helt enkelt be om att få se protokollet på den senaste kalibreringen.
Annars verkar kombinationen lite större motor (M50 och uppåt), många mil och katalysator placerad efter grenröret/under bilen innebära svårigheter att få tillräcklig verkningsgrad i katalysatorn, särskilt på besiktningen.
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Håller med dig jag besiktade i maj hos gammla besiktningen i Arvidsjaur och då var det fine med avgasvärden dom gav mig bra att veta om länkarmar bak och avgasrör läckte lite. Nu när jag testa den i kiruna hos olympos lr vad dom heter så sa han iget om stagen eller avgsrör. När han skulle hissa upp den så flög en sån där gummisak ner på golvet och han hissa den ojämt upp på chassit eller om det var bakvagnen. När han körde iväg testa han inte spolarna eller torkaren bara tutan. Jag hade även klicka fast bälten och han drog inte ens i dem. Han fråga inget om kulan eller om nyckeln finns till den. Och den fick jag fine på alla värden utom hc. Jag tycker ändå det borde ge lite skillnad att göra det ute med bara ett avgasrör men men. Så du har rätt var i detta fall bättre förr!
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
har bytt stift nu till BKR6EQUP-stiften bilen startar inte är helt död ungefär som dött batterí. när jag tog en annan bil och gav starthjälp så startar den och går inga missljud på motorn eller nå. men kör jag så dör den.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Låter väl som att du har ett väldigt dåligt batteri eller generator...
Mät spänningen på batteriet med motorn avstängd, och även när du fått igång motorn. Du kan nog inte få bilen att gå bra med detta utan det måste fixas först.

/Mats J
Visa användare
58
CounTLesS
BMW E91 LCI 325i -08
Generator laddar 14.2V alltid . Batteri 3mån gammalt Varta 95amepre timmar. Kan ha varit kabeln till batterit som var lös. Ska byta tillbaka till nya stiften och kolla igen! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.