AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.450

Farlig bilkjøring = Hvordan stoppe det?

Hei. En eldre person som jeg kjenner kjører bilen sin på en veldig farlig måte. Han er en fare både for seg selv og for andre trafikanter i trafikken. Bilføreren er rundt 90 år og den farlige kjøringen skyldes meget sen reaksjonsevne på grunn av høy alder.

Han kommer mest sannsynlig til å miste førerkortet ved neste legekontroll, men det er veldig lenge til neste kontroll. I mellomtiden så er dette en veldig farlig situasjon. Jeg har prøvd å snakke med han om å la bilen stå, men til ingen nytte. Hvilke lovlige tiltak kan man gjøre for å få personen til å slutte å kjøre bil?

Takk for svar

Hej.
Det enda som kan stoppa denne ålderman från bilkörningen är att "frihetsberöva" honom från att köra bilen !

Att frihetsberöva någon oavsett anledning kräver eftertanke !!!
Jag vill inte spekulera i detta något vidare,men man ska nog sätta in sej själv i samma situation som den som blir frihetsberövad !

Denna "frihetsberövande" manöver får Du själv avgöra biiilen,men om Du anser att detta är enda vägen för att ingen skall skadas så är mitt tips att ta bort någon tänddel i motorn och skapa en lögn att reparationen kommer att bli svindyr !

Eller det bästa alternativet är att sätta sej ner,tala med denne äldre man om saken i sin helhet, att han ären livsfara för sej själv och andra ute i trafiken.

Tro mej närjag skriver detta,jag står inför samma dilemma som Dej biiilen.

Min far börjar bli lite för farlig försej själv och andra trafikanter,men han är 77år och lever för att resa 80 mil mellan stället han bor på och hans barndomshem som han har kvar !

Varje åråker han turen 2ggr.
Påsk och sommar går resan norrut och returen efter Älg-jakten i norr,dvs oktober.

Lycka till, och återkom gärna om Du lyckades lösa problemet på ett smidigt sätt.
Försök att få personen läkarundersökt. I Sverige har läkare anmälningskyldighet gentemot transportstyrelsen, se: Länk

Jag har själv gått igenom detta med min far för några år sedan - En påfrestande men nödvändig åtgård för allas säkerhet i trafiken.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.