|
|
|
|---|---|
| Har haft slammer i ca 1000mil nu och det blir värre och värre. det är inte stötdämparna eller fjäderbenslagringen och kan tyvärr inte känna något glapp någonstans när bilen är upphissad, silentblocken ser ok ut och lär inte ge detta slammer. Man hör det inte innifrån bilen och känner det inte heller, hörs bara med nervevad ruta då man kör över ojämnheter, ju fler ojämnheter desto mer slammer, farthinder och liknande ger inget ljud. Vad kan det vara? | |
|
Hej, hade själv rejält med slammer vid ojämnheter nyligen trots bytta silent etc. Då du inte hör ngt när du kör över fartgupp kanske det beror på att du antagligen kör långsamt över dessa, kanske kan vara något som är löst? Har precis fäst värmeplåtar och avgassystem på min. Avgassystemet hängde i grenröret + en infästning. När det väl var fäst slamrade det betydligt mindre hos mig. Longshot, men värt att kolla. Hade liknande problem på min gamla Golf då jag tappat avgasgummin även där. Mvh Magnus |
|
| har kontrollerat avgasystemet och det sitter som det ska, det enda som finns att anmärka på är att bussningarna har sprickor, men systemet fladdrar inget upp eller ner och sitter stabilt då man rör det samt värmeplåten har jag redan satt dit då det tidigare slammrade men inte då man körde över ojämnheter utan på tomgång främst. | |
|
Övre, bakre stötdämparfästena brukar kunna ta slut. Som jag förstår har du bara kontrollerat framtill? Annars finns ju pitmanarmarna också, men att de lyckas låta så mycket har jag aldrig varit med om. De brukar mest gneka/gnissla. |
|
| Haha, jaja, det står ju bakvagn i rubriken, så då antar jag att det jag skrev om är kontrollerat. Synd att det fortfarande inte går att redigera. | |
| Speedlover har konrolllerat stötdämparfäste/lager då jag bytte brusten fjäder bak. Dessutom vet jag att detta (då lagret är dåligt) hörs in i bilen,kupen dvs fortplantar sig som ett dunk vaje gång man kör över ojämnheter, både från E21, E30 samt E34 535 har jag erfarenhet av detta. Jag hör ingenting av detta slammer in i kupen sålänge rutorna är uppe och ha aldrig varit med om detta tidigare, detta visar att det inte är något som sitter mot en bärande del anser jag, men vem vet? | |
|
Helt säker på att det inte är stötdämparna? Bytte till nya fram på min 525:a, efter 5-6 månader började det komma missljud/slammer från framvagnen. Kollade alla bussningar/stag och allt var OK. Ringde verkstaden som bytte dämparna och efter att de felsökt var det dämparna som var slut/lät. Måndagsex, fick nya. |
|
|
Det skramlande ljudet kan mycket väl komma från lösa bromsklossar. Jag hade själv detta problem på en 530. Det är fjädrarna på inner klossen som inte är utmattade. De ska hålla klossen tajt i kolven. Det låter som skramel när man kör på kullersten fartgupp, det hörs även när du bromsar till. Låter typ som ett klickande ljud. Det är lätt att kolla. Kör bilen varm o sen känner du med något som kommer åt den inre klossen. Sitter den löst så har du hittat det. Det är bara att ta av o böja ut fjädrarna eller byta till nya om de är för veka. Lycka till/ F1 |
|
|
Tack för tipsen, det låter inte då jag bromsar, inget klickande. Hade samma problem på min E21 323 och det var själva oket som slammrade. Dåliga stötdämparfästen hörs alltid in i kupen (på 80-90 tals BMW) mer som ett kluckande eller hur man ska säga pga att det siter fast förankrat i karossen och ljudet sprider sig. Mitt slammer härrör från någon som inte sitter på karossen om jag får gissa eller gå på känsla. Ska känna på de inre klossarna, då skulle i så fall problemet vara billigt löst. |
|
|
Hur har det gått. Är nyfiken på om du hittat felet. /F1 Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! |
|
| F1 power, har faktiskt inte prioriterat detta ännu, varit mycket annat fysiskt krävande, men det lär bli under helgen hoppas jag! | |
|
Insåg att bygeln som håller brmsklossen vänster bak har gått av eller bara ramlat av, ersatte den med en ny och problemet blev aningen bättre. Inget av bakoken verkar sittta löst på något sett och bromsklossarna på insidan verkar sitta bra. Har ingen aning om vad detta slammer kan vara, inga dåliga hjullager heller, dock gnekar det omkring bromsskivan då man knuffar bilen i sidledes, men inget glapp någon stans. Känner mig fortfarande nästan 1% på att ljudet kommer från hjulet/bakaxeln någonstans. Det roliga är att det räcker i att köra i 10km/h över världens minsta ojämnhet så slammrar det till. Jag har lite dåliga fjäderbenslager fram och vet hur detta ljud låter därifrån, men det krävs lite mer ojämnhet för att lagerslammer ska kunna fortplanta sig och höras så kan fortfarande inte tro på att samma sak gäller mina bakre fjäderbenslager. |
|
| menade 100% säker på att ljudet kommer från hjulet/bakaxeln!! | |
|
Hej Kan du spela in ljudet med mobilen när du kör på nån kullerstensgata? Det kan vara handbromsbackarna som är lösa inne i trumman. Jag mistänker att du hör ljudet mest när du kör utmed en vägg så att det reflekterar in i kupén. Och att det låter lite som ett gäng lösa planbrickor på en bult som skramlar o klapprar i takt med bakaxelns vertikala rörelse. En sak till hade du motorn av eller igång när du kände på klossarna? för på min så kändes de inte lösa om man presis bromsat och stängt av motorn för att gå ut o känna. utan det kom först när trycket fallit eller motorn varit igång en stund så cylindern gått tillbaka lite. /F1 Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! |
|
|
Ska spela in ljudet om jag lyckas (har nog en av sveriges äldsta mobil och vet ej om den kan det :-) kanske inte riktig äldsta? Motorn var av då jag kände på bromsarna, känner att jag behöver köra en repris av kontrollen av oken, dessutom trodde jag det bara var vänster bak men misstänker att det låter från båda sidor. Exakt, öppen ruta krävs för att höra slammret och längs en vägg eller i en tunnel låter det otroligt illa, hörde en Volvo V70 idag med exakt samma läte från bakaxeln. |
|
|
Jag hörde själv att jag fått samma skramel från mina bromsbelägg på min Volvo. Kände med en längre insex nyckel och det var de inre klossarna som inte sitter fast i cylindern. Men mina är slitna så det blir byte. /F1 |
|
|
Okej, ja det lutar åt detta problem med oken tycker jag, det låter faktiskt på samma sätt som min E21 lät och den hade utslitna glidytor på själva oket så det kunde fladdra trots att det satt i spåret som det skulle, behövde byta dessa ok/oket eller om jag bara bytte den delen som oket glider i för att bli kvitt problemet, det tog en massa tid att förstå detta. Mina bromsbelägg bak är inte speciellt slitna, det ena är typ nytt 200-300mil. Ska kontrollera oken ordentligt och dess bromsklossar på insidan, bara bilen får stå efter körningen tillräckligt så kolvarna kan å tillbaka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.