AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.347

Bakvagnen/bakhjulen hoppar när man spinner...

Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Hej

Vart ute och sladdade lite med M3an (båda ofrivilligt och frivilligt :) )

Men en sak är märkligt. Ibland "hoppar" bakvagnen/bakhjulen snabbt & häftigt när man spinner, speciellt på ettan. Känns som att hela bakparti skakar. När jag växlade upp till tvåan, slutade det å skaka och hjulen fortsatte å spinna i skön känsla..

Inte är detta normalt?

Kan det vara bussningar som är dåliga?

ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
bara föraren varva lite mer och släpp kopplingen snabbt men vill man ha kvar en fin bil gör man inte så mvh
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Varva och släppa kopplingen gör jag inte. Utan det sker på ren gas alla gångerna!
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
hej

min e46m3 va exakt som du beskriver tills jag bytte nr 4 på bilden

Länk

kostade runt 1500 för båda sidor inkl material , autoteknik fjälkinge

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Den studsar så eftersom den greppar bättre innan bakhjulen verkligen får snurr, lite beroende på i vilket läge/hårdhet dämparna är i oxå, vill du ha en helt studsfri burnout så gör man som Janne Dubbel skrev...visst är det roligt o drifta men ack vad det sliter på dem dyra Michelinen...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har du för mycket luft och hård chassi original?så kan det hoppa/studsa tills du får grepp..
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Släpp av när det studsar! Kan bli dyra haverier fort vid hjulstuds.
De bilar jag haft studs på har varit för mjuka/glappa i bakvagnen.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
När jag spinner på tvåan direkt, får jag inte detta fenomenet. Det händer som sagt endast på ettan. Jag tror med att det har hjulhastigheten med att göra. dvs. det spinner för långsamt dvs. fäste, släpp, fäste, släpp osv.

Körde då med det hårdaste dämparläget dvs. Sport.

Peddan: Uppför din M3 likadant?

Spiidfriik: Studsade dina även vid högre hjulhastighet?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

magnlar: Jag är alldeles för rädd om bilen för att drifta/burna och därmed ge nåt exakt utlåtande men visst har det hänt:-) Minns från en av mina förra M3:or att den kunde upplevas lite hoppig innan den släppte ordentligt och den var nästan ny då. Så det är säkert handhavandet.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Fenomenet uppstår som regel bara vid relativt låg hjulhastighet. Icke desto mindre skadligt. Drivknutar och diff ligger risigt till.
Med hårdare chassisättning och bussningar minskar/försvinner risken är min erfarenhet. Även mer attack brukar funka som redan sagts.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Min gamla 1M som jag köpte ny och i princip enbart kärringkörde kunde även visa dessa tendenser vid rena gaspådrag beroende på underlag.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Själv har jag aldrig haft en BMW som inte studsat när det släpper lite, mer eller mindre, har avverkat kanske 15-20 stycken, samtliga 5-serie utom en som var 7-serie. Brukar vara lättast att framkalla rakt fram när man ligger precis på gränsen för grepp på torr asfalt. Samtliga minst ca 10 år gamla, så detta gäller kanske inte lågmilare och/eller nyare bilar :)
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Menar alltså inte att de alltid studsar när man spinner, men att det går att framkalla under vissa förhållanden
Hej på er!

Jag upplever samma fenomen. Jag har inte för högt däcktryck men känner ändå att bakhjulen hoppar.

Enligt en diskussion på bimmerpost så härleds hoppandets till bussningarna som diffen sitter i. Lösningen för att slippa hjulhoppen var att sätta fast diffen med ett fäste. Tydligen väldigt goda resultat av att göra den ändringen.

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.