|
|
|
|---|---|
|
Ytterst intressant, kolla in det här inlägget i 5 seriens forum. Länk Vi är ju relativt många med denna motorn. Kunde man åtgärda glidkedja plus eventuella vanos missljud utan att bli ruinerad vore det oerhört intressant för många av oss??? Då tror jag majoriteten av dessa motorer skulle gå över 40 000 mil utan större problem. Jag tycker inte vi ska låta den här killen sälja sin verktyg. ;-) | |
|
Min gamla 740iL-99 gick detta öde tillmötes för 1½-år sedan. Vid en kallstart i -22C så gav en glidskena upp och motorn lät som ett tröskverk. Ca 25k låg reparations offerten på från B&M i Huddinge. Den hade då gått ca 23000 mil och eftersom jag redan då hade börjat snegla på ett byte till E65 så löste B&M in bilen. Lite OT men ett livsöde ;) Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
mats_epost: Om man ska gambla lite så tror jag att man skall ha extremt med otur om man råkar utför detta. Har svårt att tro att majoriteten med denna motorn har åtgärdat detta eller har råkat utför detta med tanke på alla långmilade 540 och 740 som rullar på vägarna eller som är till salu... BMW M-POWER |
|
|
För att inte bli ruinerad så gäller göra jobbet själv och då är de väldigt generöst att insomnia715 säljer vidare sina verktyg! Jobbet i sig är ju inte speciellt avancerat! Är på gång att göra samma jobb fast på min S50B32, har alla delar från beisansystems, saknar bara blockeringsverktyget för kamaxlarna och ventilkåpspackningen! |
|
|
Jag är ingen mekare själv. Vore ju grymt praktiskt om någon några här på forumet kunde lära sig utföra detta jobb. Att lämna in bilen till verkstad för 20 000 - 30 000 kr är ju inget som lockar direkt. Det skulle nog bli dödsstöten för bilen, inte f-n skulle jag kosta på den det. Just att han renoverade både vanos och bytte skenan på 10 timmar? ;-) Skulle nog betyda en hel del för överlevnad av m62tub44 samt att folk vågar köpa den om vi får kontroll på dessa problem? Egentligen så har väl inte denna motor någon direkt svaghet förutom just att glidkedjan kan gå om man har otur vid högmilade exemplar? Min bil går dock bra just nu, möjligtvis lite missljud från vanosen vid tomgång men det har inte blivit sämre på 3 år och jag har aldrig någonsin läst om vanos sammanbrott i m62tub44 motorn? Att göra det som förebyggande åtgärd kanske är dumt, onödigt. |
|
| Jag är skeptisk till att de är alla glidskenor han bytte! Utan enbart dom 4 små som sitter på mellanskenan som även byts i beisan system's manual för renovering av vanos www.beisansystems.com/procedures/m62tu_vanos_procedure.htm | |
|
bra gOry, förhoppningsvis kommer insomnia715 svara på detta, jag har ingen aning, risken är stor att du har rätt och detta skulle så klart förklara en hel del. Vanos renoveringen är dock intressant ändå. Tveksamt om jag någonsin läst på forumet om någon som fixat vanosen på m62tub44 motorn, bara några enstaka fall utomlands. |
|
|
Här är en bra bild av problemet - det är den övre släpskenan - den som går ner som ett stort "V" - som är problemet. På M60 sitter även ett kugghjul där för att hålla kedjan på plats. Länk |
|
|
Jag har bytt alla glidskenor på min 740iL och själv använde jag mig inte av några specialverktyg. Markerade bara noggrant på både kamkedja och kamhjul samt vevaxel så jag fick tillbaka kedjan på samma plats som innan. Detta går endast om man inte lossar på Kamhjulen eller vanos enheten! Så de som ska renovera sin vanos samtidigt måste ha alla specialverktygen. Att inte använda sig av specialverktygen är ändå inget som jag kan rekommendera, ventiltiderna ändras antagligen en aning med tiden allteftersom kedjan med tiden blir lite längre så det skulle inte vara dumt att ställa in motorn igen i samband med bytet. Dessutom är det alltid en risk att inte låsa motorn samt kamaxlar när man lossar på kamkedjan. Men för hemmafixare som inte vill hyra/köpa dyra specialverktyg går det utan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.