|
|
|
|---|---|
|
Hörs ett klapprande ljud i bakväxen/slutväxel när jag släpper gasen och sedan gasar hastigt upprepande gånger. Bilen är en z3,1,8 -98, 11000 mil. Något som är vanligt förekommande och inget att bry sej om ? | |
|
Man måste vara medveten om att Z3 har mycket lite isolering. Du hör ljud från bakaxeln väldigt tydligt, speciellt om cabben är uppe. Det finns alltid ett visst spel mellan kuggingreppen som vid tillverking individuellt schimsas bort. Du känner det även om parkerar bilen i växel kan du rulla bilen fram och tillbaks genom att putta den ganska många cm, och kommer höra samma klunk. Detta kan ljud kan försämras av slitna lager m.m. Förr i tiden, speciellt på 60- och 70-talet var det vanligt att man åkte på att byta bakaxel till en annan begagnad. Vad jag har gjort på samma biltyp, miltal och ålder är att jag har bytt olja i bakaxeln inklusive shöljning, det kan aldrig skada. Bilen är ju 15 år gammal. Börja med att byta olja, skulle något börja bli slitet är det bra med färsk olja för att minska ytterligare slitage! Byt även i växellådan när du är igång! Det finns inga intervaller, men som sagt, oljan är 15 år, den kan knappast vara lika bra som en ny! |
|
|
Ett tips är att du skaffar oljesugen med nummer 20718 på Biltema för 80kr Då byter du oljan i växellådan och bakaxeln lätt som en plätt. Hasse Z4 |
|
|
Är du säker på att det är där ljudet kommer ifrån. En annan sak man kan titta på är Hardy- eller Guiboskivan som sitter precis efter växellådan. De kan slitas ut. Men som andra sade, det är vanligt med ett klunk på de här bilarna. På min förra Z3, en 2,8 hjälpte ett oljebyte i diffen. Det som kom ut var heller inte vackert efter 15 år! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.