|
|
|
|---|---|
|
Hej. Fick som felkod att "Efektsteg förvärmning lambdasond -1" Min bil är hyfsat svårstartad när den är kall, startar ej på alla cylindrar tror jag, men den går bra då, när den är varm blir den kanske lite lättare att starta men den går jävligt dåligt, är svag o accelerationen är ojämn när man gasar fullt. Fick även fel på Vevaxelgivaren o bytte den först till en icke orginal (HELLA) men problem var precis den samma som innan jag bytte. Nu har jag fått hem en ny lambdasond, men vilken kan det vara? Har hört att min bil (328i E36) Har 2 lambdor, så vilken är det som förmodligen är trasig? Kan man veta de på något vis utan att mäta upp den? De stod -1 efter felkoden kanske har det med vilken av dom 2 det är? Tacksam för hjälp och svar. MVh Micke | |
|
1 = cylinder 1-3 2 = cylinder 4-6 |
|
|
Ytterligare lite förtydligande: 1-3 = de främre cylindrarna sett i färdriktningen. 4-6 = de bakre cylindrarna, dvs. närmast torpedplåten i motorrummet. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Klockrent svar, tack så mycket! När bilen ska startas så hostar den till på några cylindrar innan den går igång, startar nog inte på alla tror jag. Finns det nå riktlinjer om hur den trasiga beter sig när den är trasig :p? Alltså kan man höra om de är 1-3 eller 4-6 som är trasig? Hissade upp bilen o hittade båda främre men tänkte att jag beställer en till lambda så byter jag båda främre samtidigt kanske är bättre? |
|
|
Eftersom lambdasonder slits succesivt bör de bytas efter 16.000mil eller så. Det går att volt-mäta en lambdasond med en vanlig multimeter och en gaslåga - det finns bra instruktionsfilmer på t ex Youtube. Satsa på OEM-kvalitet (BMW original, Bosch, NTK, Delphi etc), kinatillverkade no-name-sonder brukar ha väldigt kort livslängd, och fungerar inte alltid som de skall när de är nya heller... Hos Mister-auto.se eller på E-bay kan man hitta sonder av god kvalitet (se ovan) för långt under halva priset mot vad de kostar hos t ex Dyronomen. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tycker det är bra att du byter båda. Antagligen kommer den andra komma strax efter endå eftersom den gått lika långt som den andra. Kan behålla den som är hel som reserv så länge. Har du den fall någon av de nya rasar och sätta i medan du beställer en ny. Är det bara dessa felkoder du fick upp? Ang lambda och vevaxelgivare. Kamaxelgivare ok? Vet inte hur det är på din, men på E46 sitter det en på vardera sida. In och utgående sida. Börja med Lambda bytet och se vad som händer om du inte fått andra felkoder. Ge även datan (några mil) en chans efter bytet att fatta vad som hänt ;). |
|
|
Jo min bil har gått snart 22k o jag antar att dom inte har bytts av tidiare ägare, dock ser den ena lite nyare ut än den andra, men vill vara säker. Köpte en Bosch original så de får bli en till sådan o hoppas att mitt problem ligger där. Jo såg något om att mäta upp dom men den ena måste bytas o har hört att de är bra att byta båda främre samtidigt, så jävla lite plats när den står på backen, kommer knappt åt mutrarna för att lossa dom gamla. Har båda främre samma längd på sladden? Eller är det en 110cm och en på 99cm? |
|
| Vet ej 100% på E36. Köp annars två 110cm om du är osäker eller ring och hör med Bmw. | |
|
Enligt realoem 99 cm. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.