AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.046

Stor familjebil för 100 tuss?

kr
27
krastapopolis
318i touring 07
Hej!

Då andra barnet snart landar så kommer också insikten om att vår
318i touring är för liten för oss. Det är en E91 -07 som vi haft i 5 år. Utan tvekan den bästa bil vi haft, ekonomisk, snål, praktisk men ändå kul att köra trots liten motor. Har inte ens beövt byta bromsbelägg efter 12500 mil, snacka om kvalie!

Men nu måste större åkdon inhandlas och vi kommer ha runt 100 000 att röra oss med. Man har ju fått smak för tyskt med bakhjulsdrift men vad kan man få med så snål budget?

E61 kanske men är den så mycket större än min e91? Främst bagaget jag oroar mig för med syskonvagn osv... Hur är Mercedes e-klass? Hört att både e61 o merca E haft problem med kvalitén. Man kan få en x5 för 100 bagis men anar att det kan bli ekonomisk ruin att driva en sådan...

Hjälp mig att slippa V70 / 9-5 / passat träsket......(hmm en 9-5 får man ju en -09 förr 100 tuss...

he
110
henrick
523 Touring -07
Hej.
Jag har en e61 och har haft en syskonvagn (där dom sitter bredvid varandra) i bagaget och den fick plats +lite annat Krimskrams.
E61 har mycket större bagage än e91.
Jag har för tillfället båda barnen bak i varsin barnstol (bakvända).
Jag är ca 175 och sambon 170 och det är inga problem att åka bekvämt längre sträckor.
Lycka till/Henrik
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
E61 är ingen dum vagn och några direkta problem med kvalitén har varken jag eller bekanta som haft sina bilar sedan de var nya märkt av. Visst ett gäng bakluckor har bytts på garanti t.ex och rost mot bakrutan är vanligt på modellen, men några fel som påverkat bilens funktion eller hade tömt plånboken om man hade behövt stå för reparationen själv har inte dykt upp.

Men frågan är om det är ett bra val för 100.000:-? Jag tänker mest på att du förmodligen behöver kliva ner i årsmodell och upp i motorstorlek för att hamna inom budget, och visst har t.ex en 525i en mysig sexa men förbrukningen kommer att stiga ordentligt jämfört med er nuvarande 318i. Diesel? Nja även dem dricker förmodligen lika mycket eller mer som er lilla snåla bensinmotor och då sticker dessutom skatten iväg riktigt ordentligt på 5-serie diesel innan facelift, plus partikelfilter och andra dyra servicepunkter på en diesel.

Jag undrar istället om en större bil verkligen är ett måste när ni nu gillar er 318i så mycket? Det finns ingen smidig barnvagn som tar lite plats nerpackad? Det kanske blir att spela lite Tetris när ni skall ha med er allt och alla men omöjligt borde det inte bli.

Fundera vidare på om er trea hade fungerat, eventuellt med lite stök och bök! :)

//Bjersér
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Jag sålde min A8:a och satsade på 123d, när nr. 4 i familjen var på g.

Mitt motto: "Hela Frankrike klarar sig ju i en Clio, så vi borde fixa det i en 123d!".

Till vintern, takbox? Eller, den däringa veckan i fjällen, hyrbil?
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Underbart groggy!!!
Är på väg att sälja min E61a och vill köpa en nyare 5a eller nått, iaf Sedan men frugan vägrar. Kombi kombi kombi.. Försöker övertyga henne att en sedan räcker, vi kommer få plats med barnvagnen och matkassarna från Ica Maxi. Hur gjorde du groggy?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Efter att ha ägt en SAAB 9-5 2.3t Sportcombi så hade jag funderat på en av de senare årsmodellerna om jag hade varit du. Mycket roligare än V70.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Håller med groggy!!! denna svullna kombihysterin måste vara svenskt?? snygga är dom inte heller.
kr
27
krastapopolis
318i touring 07
Tack för bra svar, budgeten räcker väl egentligen inte till en e61 om man inte går ner i årsmodell o upp i mil. Då kommer ju andra kostnader på köpet i form av reparationer.

Kanske kan leva med en 9-5 nu under småbarnsåren... Tetris leker vi redan nu när
Vi ska packa in oss med ett barn.. :)

Borde inte kvalitén vara rätt ok på de sista årsmodellerna 08 - 10 ?
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Jag hade en SAAB 9-5 Biopower, 2,3T -2008 med Sportpaket, som tjänstebil. Jag körde 9000 mil och hade den i 3 år, inte ett enda fel på den. sjukt bekväma stolar. Däremot är ju inte kanske inte detaljkvaliteten , växellåda etc samma klass som BMW. Men helt klart en prisvärd bil.
Jag hade en GMC Yukon XL från 2003 för några år sedan. Samma bil som Chevrolet Suburban. Grym bil när det gäller plats. Dyrt om man köra varje dag med den dock.

Kör på den.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Groggy: Skämtar du eller? 1-serien är ju en skokartong jämnför med ex 5-serien i utrymme! Allt från utrymmet i baksätet till bagaget. Kommer inte att uppfylla Krastapopolis behov!

Jag säger däremot inte att 1-serien är dum bil, för det är en ganska påkostad bil från fabrik. Men utrymmet är katastrofalt för passagerarna bak o skuffen! Är du 175 (!) och vill dra bak förarsätet lite så är ryggstödet minimalt till baksätena. 1-serien har oxå fått en hel del kritik för detta på många tester, tyvärr.

Kratspopolis: Ska du fortsätta köra tysk o bakhjulsdrivet o få plats med syskonvagn, så får du helt enkelt satsa på en 5-serier. Ex 535d Touring är ju riktig trevlig bil, med ok förbrukning, schysst prestanda o komfort. 3-serien är aningen mindre, men inget dumt val det heller =) Men för guds skull, köp ingen 1-serie om du vill ha plats o utrymme för familjen!

Lycka till
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Varför inte ett blödande magsår -> Chrysler Voyager?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Varför inte en Volvo xc90?

Fingerspitzgefühl.
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Hej.
Har E46 318iT, hittade en syskonvagn som går att få in lätt. Bra vagn dessutom. Baby jogger city mini GT double, även versionen som ej heter GT borde funka om man bor mitt i stan. Finns på babyproffsen eller på nätet i UK t.ex. Länk

Riwa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.