|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag hade tänkt att jag skulle byta olja i min bmw 318is, både i växellåda och bakaxel. i instruktionsboken står det följande specifikation för växellådan: Märkesolja för växellådor, SAE 80, spec MIL_L_2105 resp. API-GL 4 eller singlegrade motorolja av HD_typ, SAE 20/30/40, API-SE eller SF jag fattar inte så mycket av detta men nog fan borde det väl gå bra att hålla i biltemas 80w-90 olja enligt specen ovan? jag hade även tänkt byta olja på bakaxeln och jag undrar bara om vi vet ifall det är svårt? måste man ha några specialverktyg? på bakaxeln skall man ha någon olja av hypoidtyp tex SAE 90 står det i instruktionsboken. biltema verkar inte ha någon sådan olja. är det någon som kan tipsa om någon annan som har billig SAE 90 olja? känns som att man kan tjäna lite slantar på att göra det själv plus att använda biltema grejer. kollade med en verkstad och dom skulle ha 900kr för att byta olja i bakaxel och växellåda. tycker att det känns lite dyrt. man borde kunna byta själv till en kostnad av 100-200 kr om man byter själv och kör med biltema grejer. | |
|
Åsikten om att använda biltemas grejor låter jag vara osagt, det finns tidigare inlägg om detta (top 100 kanske ?) där detta kan diskuteras. För din fråga tror jag som ett tidigare inlägg.. Länk ...att din närmaste butik har rekomendationstabell som talar om vilken olja som passar. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
| Skippa Biltema och besök istället din BMW-handlare. Där finns säkert oljan som behövs. Med tanke på att det är så små volymer olja blir det inte så dyrt. Att byta bakaxeloljan är inget svårt, men man behöver en stor insexnyckel/hylsa för att losssa pluggen. | |
|
jag har hört att man behöver en stor insexnyckel, storlek 17 för att va exakt, för att byta olja i växellådan. det måste nästan vara denna nyckel som gäller för bakaxeln då också? |
|
| Bytte alla oljor själv igår kväll och det skall vara insexnyckel storlek 17 på växellåda och insexnyckel storlek 10 på bakaxeln. Jag köpte Valvoline´s GL5 80W/90 till min bakaxel som kostade 75:- litern. Inte så farligt tycker jag iaf... I växellådan fyllde jag vanlig motorolja helsyntet Valvoline 5W/50 och det fungerar bra... (har gjort det förut också!) | |
|
Pär'an... snackar vi om volvon eller bmw'n? |
|
|
*skrattar* Japp, vi snackar om Bmw:n... inga oljebyten på bakaxeln på Volvo:n (framhjulsdriven...) Vill du handla rätt oljor till din bil är det bara att tex svänga in på Micro/Mekonomen i V-ås (där du bor?) och handla, dom har rekomendations tabeller så det blir rätt. |
|
|
..eller köp oljan hos BMW. De är nog inte dyrare och du får rätt kvalitet. Du kommer nog att behöva eget embalage (flaskor) till oljan eftersom de troligen har oljan på fat. Mvh |
|
|
Fast det kanske finns såna tabeller på Biltema med, men inget jag rekommenderar iaf, tycker man hört många tragiska historier om BMW-vänner som fått bekymmer och dyra reparationer pga. Biltema oljor... Tvättsvampar och maskeringstejp och annat ofarligt kan man handla där... |
|
|
var får man tag på en insexnyckel av storlek 17? jag antar att vi snacka 17 mm eller? har aldrig sett en så stor någon gång. |
|
|
Hej! hade tänkt att ta tag i projektet att byta olja i bakaxeln till helgen. Det jag undrar över är hur fyller man på olja smidigast, finns det några specialflaskor eller nåt liknande?? MVH MATHIAS |
|
|
ok. nu har jag varit och försökt byta olja. fan va det gick dåligt. för det första så sa dom på bmw att det skulle sitta skyltar under bilen. en på bakaxeln och en på växellådan där det står vad det är för olja man ska använda sig av. jag letade så in åt helvete och det var fullständigt omöjligt att hitta några skyltar. är det någon som vet var dessa skyltar sitter? är dom ultrasmå eller? jag fick loss pluggen till bakaxeln och stoppade ner lillfingret och kände lite. om jag stoppade in fingre och sedan böjde det 90 grader så fick jag bara lite olja på toppen av fingret. jag tycker att detta verkar vara väldigt lite. ska oljenivån va så låg i bakaxeln? jag var och köpte en insexnyckel 17 på biltema idag och så klart så gick det inte att komma åt påfyllningspluggen med den för den var för "bred". får ta och köpa en till sån som passar bättre. jag har kollat i en massa oljekataloger både på ok och på biltema och i deras tabeller står det vad man ska ha för oljor till alla bilar förutom vissa bmwmodeller. då står det att man ska titta på dom där jävla skyltarna. |
|
|
mathias_olsson... vi har ju likadana bilar!!!! vet du vad det ska va för olja i bakaxel och i växellåda? det är skitlätt att byta olja i bakaxel. ta bara en lite mindre flaska du kan hälla över olja i sen är det bara att hälla i oljan i bakaxlen. det är mycket lättare att komma åt på bakaxeln än på växellådan. |
|
|
Köper du tex valvolines oljor på en-liters flaska så är det ett inbyggt böjbart rör i locket på flaskan som bara är att dra ut och gör att det inte är några problem att fylla oljan... ...men säkert finns det fler märken på oljor som har denna fina uppfinning. Det var en glad överaskning när jag upptäckte att det fanns iaf. |
|
|
yeeeeeeesssssssssssss.... nu vet jag vad det ska vara för oljor. jag var hos mekonomen och dom hade information om det i sina oljekataloger. de oljor som det stod att man skulle använda var dock bara svindyra oljor. det ena märket var castrol och jag tror att den kostade typ 140kr litern. det andra märket var typ redline eller nått sånt. kommer inte riktigt ihåg vad det hette. kostade 170kr litern. men hur som helst. jag kollade specen på oljorna och för växellådan ska det va SAE 70W80 GL-4 Synthetic och för bakaxeln ska det va SAE 90 GL-5 hypoid. så nu vet jag det. bra va? :) |
|
|
Det går väl bara i ca en liter i lådan och ungefär lika mycket i bakaxeln, så det blir inga stora pengar ändå. Mvh |
|
|
Så pluggen sitter ovanpå klumpen eller eftersom man skulle kunna hälla i oljan?trodde att den satt bakåt så man var tvungen att trycka in oljan! Jag tackar och bockar för svaren! MVH MATHIAS |
|
| båda sitter "bakåt" så du måste typ trycka i oljan. men om flaskan har en sån där pip så kan du köra direkt från flaskan. | |
Hubbe328 |
Var och införskaffade dessa oljor idag, både till bakaxel och växellåda. Men vad är det för system de har?, jag var tvungen att åka iväg till ok för att leta efter en ettikett på växellådan för att se vad det skulle var för olja? Kan detta inte skötas med chassienummer? DOck så fixade de bakaxeloljan utan problem.... Men dyrt som f*n var det.... 250 för bakaxeln och 360 för växellådan, för man behöver ju två liter till varje då de innehåller 1,1 liter resp, 1,7 liter.... Kändes surt.... |
|
250 för bakaxeln och 360 för växellådan? Dyrt? Tycker det är billigt jag, det är inte så ofta man byter olja i bakaxel och vxllåda. |
|
|
Köpte olja till bakaxeln på min 325:a på bmw igår. Kostade 320 kr för 2 liter. Har för mej att det var Castrol 75W140 GL-5 olja, special för bakaxlar med "diff. spärr". På BMW sa dom att det skulle gå i knappt 2 liter men jag fick bara i ca 1,6 L olja i klumpen. Fick oljan i 1 L flaskor med sådan där lång pip. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.