|
|
|
|---|---|
|
Fick en fråga från en bekant som är rätt vass på textiler. Han ville veta om BMW anger något värde på slitstyrkan på sin tygklädsel respektive läderklädsel? Jag har letat runt men inte hittat något Martindalevärde för BMW:s textilier, så om någon har hört detta så ska jag vidarebefordra infon. Vet inte varför han vill veta det, kanske ska sy sig en kavaj av stolsklädseln? ;-) | |
| Inte sett eller hört något sådant. Gissar att de aktar sig för att ange ett sådant värde. Känner mig ändå tämligen säker på att det är skillnad på bland annat läderkvaliteten, trots samma namn, mellan exempelvis 5 och 7-serien. Baserar det på att en 5a som rullat 10 000 mil kan man se att sätet är använt, kanske inte slitet, men det syns. I en 7a verkar det inte synas. Materilalen verkar i allmänhet mer påkostade i 7an. Som sagt, ingen vetenskap utan mer min upplevelse. Andra som har samma upplevelse? | |
| Mja...Jag TROR att bilar med samma tillverkningsår (oavsett om det är 3, 5 eller 7) har samma läderkvalite så länge benämningen är den samma. Dvs tex "Montana" eller "Dakota" lädret är av samma kvalite oavsett modell det sitter i. Däremot kan det vara som så att vissa modeller har flera olika läderkvalite-er att välja emellan. O dessutom är det tänkbart att "Individual" färgade läder, även om de tillhör "Dakota" eller "Montana" lädersorterna, kan mycket väl ha en annan kvalite då det kan tänkas att de kommer från en annan leverantör...Det som kan göra skillanden på slitager är hur stolarna är utformade, mer skålade sportiga stolar lär ge mer slitage, medan platta komfortstolar kan ge minskat slitage... | |
| Dessutom, "standardlädret" i E65 slets/slits ruggigt fort. En bekants sv-sålda 6000-milare hade tydligt slitage på "sidokudden" på ryggstödet, men det var rätt "skålade" stolar... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.